Dørhåndtaket funker ikke

Karosseri, lakk, vinduer gummilister osv osv
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Dørhåndtaket funker ikke

Post by Mikal »

Hallo. Som noen sikkert har fått med seg så har go-bilen vært på lakktur, et av problemene som var før turen er at man må dytte i dørhåndtaket på førersiden for å få døra opp. Hvis man ikke gjør dette så er det akkurat som om den ikke får "tak". Kjent problem? Noen tanker om hvordan man fikser dette på en grei måte? Hvordan får man av dørtrekk mm på en mest mulig skånsom måte?
Grimstad, Duett -65, B18.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Dørhåndtaket funker ikke

Post by 445 »

Hei! Kort svar fra mobilen:
Vet det høres dumt ut, men prøv å lås opp bilen med nøkkel og med det innvendige håndtaket. Det er ikke lenge siden jeg opplevde det samme, og da hadde jeg hatt vinduet åpen, men låst bilen med nøkkel. Da jeg skulle låse opp igjen stakk jeg hånden inn og låste opp med spaken inne. Deretter funket ikke håndtaket ute før jeg hadde låst opp med nøkkel.

Nå venter familien på videre skogstur....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Dørhåndtaket funker ikke

Post by Torbo2 »

Hvis dørhåndtaket henger litt nedover er det som regel selve dørlåsen som er slitt i firkantfestet/hullet. Har fikset det på to biler.
Låsen er som en gammel kistelås, og kan demonteres forsiktig ved å bøye noen tapepr litt, men ikek for mye, da de kan ryke. Så kan man veise opp i den firkanten inni der og file til ny firkant som passer helt. For å få den mer holdbar, kan man bygge litt med MiG i den ene retningen hvor det er plass.
Ved bevegelse av håndtaket klarer den til slutt ikke å trekke låsetappen vekk fra sluttstykket i dørstolpen.
Dette er velkjent:
Image
Det kan være frsitenede å file litt på låsetappen som går i dørstopen, men det kan bli ris tll egen bak, fordi når denne firkanten er blitt slitt, vil den prutselig glippe over, og da blir det null bevegelse og døra er låst, og kan bli svært vanskelig å få opp etter på.
Så dette ville jeg tatt alvorlig, da jeg ikke kan se noen smart måte å får åpnet døren på når dette har skjedd.
Image
Du kan jo håpe på at det er noen annet?
Er håndtaket ute ok, kan det være noen med staget inni døren, men det er nok smart å ta det før døra går i "vranglås"!?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Dørhåndtaket funker ikke

Post by 445 »

En flott bruksanvisning fra Torbo2.
Ser at jeg ikke svarte deg på hvordan fjerne dørtrekket på en skånsom måte.
Først må du fjerne vindussveiv, låsspak og håndtak.
Deretter er det bare å bruke fingertupper og dra forsiktig i dørsiden. Hvis originalklips er benyttet, så løsner hvert klips med et lite smell.
Håper at det bare er en bagatell.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Dørhåndtaket funker ikke

Post by Torbo2 »

De dørhåndtakene har litt skjøre innfestinger elelr hva det kalles, da gjennomføringern er laget av bakelitt.
Trenger du råd her kan jeg gi nærmere beskrivelse, men nå er det nadre oppgvaver fram til slutten av dagen.
I et nødsfall kan dørtrekkene og låsen låses opp selv om den har "gått i vranglås".
Men det beste er å ordne før det blir problemer.
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Dørhåndtaket funker ikke

Post by Mikal »

Så litt på dette i går men etter at dagslyset gikk så forsvant lysten :)

Det som er litt rart er at om jeg dytter håndtaket innover, bare håndtaket ikke selve døra, til jeg hører et lite knepp så lukker den seg opp helt fint. Noen ideer?
Grimstad, Duett -65, B18.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Dørhåndtaket funker ikke

Post by Torbo2 »

Da er trolig også firkantjernet som går inn i låsen (på linje med en vanlig sturedør) også slitt. Altså to halvrunde firkanter hann og hunn som har en tendens til å glippe? Og når du dytter inn, så blir den ene delen bra og så er det nok til å åpne døra?

Hvis du trekekn ut dørpakningen rett ut fra nåndtaket, vil du se en splint som kan trekkes ut og da kan håndtaket trekkes ut og så kan man se om det er sltasje... Som regel er det mer slitt på hunn-delen, men det ser du...

Kanksje noen ha er god brukt dørlås? Ellers må du få noen til mekke låsen?

Henger håndtaket oe ned forresten - slakk?

Det høres fortsatt ut til at det er her problemet er... :roll:
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Dørhåndtaket funker ikke

Post by Mikal »

Torbo2 wrote: Kanksje noen ha er god brukt dørlås? Ellers må du få noen til mekke låsen?

Henger håndtaket oe ned forresten - slakk?

Det høres fortsatt ut til at det er her problemet er... :roll:
Håndtaket henger litt ned ja så du har nok rett. Har akkurat bestilt kule til girspaken, luftfilter og et par andre småting fra VP Autoparts så kanskje jeg må få kjøpt noen nye låser også, med mindre noen andre har noe liggende :)
Grimstad, Duett -65, B18.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Dørhåndtaket funker ikke

Post by Torbo2 »

Det raskeste hadde jo vært å fått tak i brukt lås, men det er ingen problemer å fikse den for den som tør og kan migge og har nøkkelfiler til å file opp ny firkant.
I første omgang kan du sikre deg ved å ta vekk håndtaket og bruke det løst for å åpne døren. Da har du mulighet for å "kjøre inn" er kraftig skrutrekker med tang på, og vri låsen opp, om den skulle gå i vranglås. De er bare en splint som holder håndtaket. Den trekkes ut med enspiss tang bak dørpakningen som nevnt...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Dørhåndtaket funker ikke

Post by 445 »

Mikal wrote:Har akkurat bestilt kule til girspaken, luftfilter og et par andre småting fra VP Autoparts så kanskje jeg må få kjøpt noen nye låser også, med mindre noen andre har noe liggende :)
Sikkert noen som har noe liggende. Ser at VP har nye til ca SEK 1100/stk.
Greit å ha som alternativ.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Dørhåndtaket funker ikke

Post by Mikal »

Torbo2 wrote:Det raskeste hadde jo vært å fått tak i brukt lås, men det er ingen problemer å fikse den for den som tør og kan migge og har nøkkelfiler til å file opp ny firkant.
I første omgang kan du sikre deg ved å ta vekk håndtaket og bruke det løst for å åpne døren. Da har du mulighet for å "kjøre inn" er kraftig skrutrekker med tang på, og vri låsen opp, om den skulle gå i vranglås. De er bare en splint som holder håndtaket. Den trekkes ut med enspiss tang bak dørpakningen som nevnt...
Vi skal starte mikrobryggeri på restauranten/baren, dette lages fra bunnen av, så vi har en kar som er en rå på sveising. Regner med at han kan trylle litt med døra også :) Takk for innspill.
Grimstad, Duett -65, B18.
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Dørhåndtaket funker ikke

Post by Mikal »

Heisann, fikk sett litt på dette i dag men jeg fikk søren ikke av vindussveiv døråpner mm.. Hvordan skal jeg få av disse? Jeg dro litt i det men så ikke noe splint eller noe som kunne fjernes.
Grimstad, Duett -65, B18.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Dørhåndtaket funker ikke

Post by Torbo2 »

Her kan du bruke to halvstore/store skrutrekkere og kile inn på hver side og så ser du splinten. Den slås ut med hammer og dor, 3 mm tror jeg, men vær forsiktig med den svarte bakelittringen da den er skjør. Før splinten settes inn igjen, kan den med fordel files litt rund på tuppen for å få dem lett inn igjen.
Lager do et slikt enkelt verktøy så bør det gå som en lek. Og sjekk hvordan ting er satt sammen, det virker ikke direkte logisk, men det er bra som det er.
Image
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Dørhåndtaket funker ikke

Post by 445 »

Legg også merke til hvordan låshåndtaket og vindussveiva er plassert før du demonterer. Greit å vite om de skal peke oppover eller til siden når dørene er ulåst eller vinduet er helt lukket.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Dørhåndtaket funker ikke

Post by Mikal »

Aha! Da skjønner jeg, grei skuring dette her. Så splinten, må bare få fatt i passende dor.

Tusen takk for hjelp!
Grimstad, Duett -65, B18.
Post Reply