Rustsveising og bytte av kanaler
Re: Rustsveising og bytte av kanaler
Så var reservehjulsbrønn på plass. Bare slipingen igjen.
Gikk noen timer der også….
Men nå er de verste sveisejobbene tatt
Gikk noen timer der også….
Men nå er de verste sveisejobbene tatt
Re: Rustsveising og bytte av kanaler
Dette går jo unna!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Rustsveising og bytte av kanaler
Fant et hull ved bensintanken. Tenkte det var greit å ta ut tanken før sveising så ikke alt går i lufta…
Ødela nippelen til bensinrøret selvfølgelig.
Har heldigvis lånt ei lita knekke, så det var greit å lage profilen.
Ødela nippelen til bensinrøret selvfølgelig.
Har heldigvis lånt ei lita knekke, så det var greit å lage profilen.
Re: Rustsveising og bytte av kanaler
Smart å fjerne bensintanken. Hører ofte om folk som sier at bensintanker kan sveises. Jeg våger IKKE det. Derimot har jeg fylt min med vann og loddet med loddebolt et par steder det var utett. Utenpå der la jeg et godt lag med epoxy. Holder tett foreløpig.
Nydelig tilpasning av bitene du feller inn!
Nydelig tilpasning av bitene du feller inn!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Rustsveising og bytte av kanaler
Ja er skummelt med bensinen
Ser ut som det er en som kan hjelpe med å slaglodde. Får bare forberede godt med vask og lufting
Takk, var grei den delen når jeg kunne bruke avkappet som mal og det bare bøyer en vei
Ser ut som det er en som kan hjelpe med å slaglodde. Får bare forberede godt med vask og lufting
Takk, var grei den delen når jeg kunne bruke avkappet som mal og det bare bøyer en vei
Re: Rustsveising og bytte av kanaler
Det er jo en del dreneringshull i gulvet både foran og bak. Er det best å bare ha det slik? Eller sveise de igjen?
Re: Rustsveising og bytte av kanaler
Det er nok delte meninger om dette. Jeg synes det er greit at luftehullene er åpne.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Rustsveising og bytte av kanaler
Enig. Da gjør jeg det
Re: Rustsveising og bytte av kanaler
Nå er det påført owatrol- olje og 2 strøk arcanol med litt owatrol i. Innvendig og under. Har kjøpt inn tectyl og hulroms- olje. Tenker det er ok å sprøyte på tectyl så lenge den er skikkelig uttørket nå.
Re: Rustsveising og bytte av kanaler
Et flott lokale!
Owatrol og arcanol er en fin blanding.
Tectyl er også bra når all gammel rust er borte, men det er jo noe griseri å stange oppi når du skal ligge under og skru sammen alt som skal være på plass under bilen. Personlig hadde jeg ventet med understellsbehandling. Nå er alt rent og pent og du skrur på "ny bil".
Owatrol og arcanol er en fin blanding.
Tectyl er også bra når all gammel rust er borte, men det er jo noe griseri å stange oppi når du skal ligge under og skru sammen alt som skal være på plass under bilen. Personlig hadde jeg ventet med understellsbehandling. Nå er alt rent og pent og du skrur på "ny bil".
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Rustsveising og bytte av kanaler
Ja, er egentlig et snekkerverksted som plutselig ble bilverksted. Greit at det alltid er oppvarmet. Men må jo si jeg er litt spent på hvordan jeg skal få lakkert den greit uten å grise ned hele rommet. Må bygge et telt isåfall.
Hmm. Tenkte det var lurt med tectyl før alt ble montert, men så for meg at den var litt "fast" og ikke klissete. Men du har nok rett. Kan være best å ta det i etterkant.
Det er vel nok med disse tre strøkene dersom jeg skal ha tectyl til slutt?
Fant et bilde fra slik den var når jeg hadde den i 1988
Hmm. Tenkte det var lurt med tectyl før alt ble montert, men så for meg at den var litt "fast" og ikke klissete. Men du har nok rett. Kan være best å ta det i etterkant.
Det er vel nok med disse tre strøkene dersom jeg skal ha tectyl til slutt?
Fant et bilde fra slik den var når jeg hadde den i 1988
Re: Rustsveising og bytte av kanaler
Dette er jo bærre lækkert!!
Jeg har forsøkt meg med hjemmelakking med vekslende hell. Den ene gangen hang jeg opp presenninger rundt og under bilen, men fordi jeg brukte trykkluftsprøyte flageret presenningene på grunn av luftmengden. Vet noen har satt opp partyrelt i hagen og lakkert den der i deler. PVn må jo lakkes i deler den og monteres når det er tørt, så de kan jo
være en mulighet å gjøre det på den måten.
Ellers har jeg tektylert etter montering, og det har fungert greit det. Kjører den jo ikke på vinteren, så det er plateskjøter, lyktebrønner og andre steder hvor platene ligger dobbelt som det er viktig å behandle.
Jeg har forsøkt meg med hjemmelakking med vekslende hell. Den ene gangen hang jeg opp presenninger rundt og under bilen, men fordi jeg brukte trykkluftsprøyte flageret presenningene på grunn av luftmengden. Vet noen har satt opp partyrelt i hagen og lakkert den der i deler. PVn må jo lakkes i deler den og monteres når det er tørt, så de kan jo
være en mulighet å gjøre det på den måten.
Ellers har jeg tektylert etter montering, og det har fungert greit det. Kjører den jo ikke på vinteren, så det er plateskjøter, lyktebrønner og andre steder hvor platene ligger dobbelt som det er viktig å behandle.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Rustsveising og bytte av kanaler
Bare lurer på en ting. Skal du ha flipfront på denne? Ser at det ikke er laget skjermfester eller laget en kant for bakre del av skjermen i torpedoveggen. Denne skrå kanten med innsveisede muttere for forskjermen har også en avstivende effekt på torpedoveggen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Rustsveising og bytte av kanaler
Det er tidligere bare sveiset skjermer til sideplatene. Så er det sparklet jevnt. Altså ingen list mellom karosseri og skjermer foran eller bak. Litt tøft på denne type bil, men ikke så gøy om en må ha av en skjerm..
Så med det utgangspunktet gjør jeg det nok på samme måten.
Veldig romlelyd i styresnekka når jeg beveger på armen i bunn. Må nok åpne opp og se. Kan være tom for olje for alt jeg vet.
Frontstykket foran er både krasjet og rustet. Så må prøve å få tak i et brukt. Håper å redde skjermene foran, men noe lapping blir det
Da blir det jo også doble lykter fortsatt. Men gøy å ha den som jeg hadde den i 1988 også
Så med det utgangspunktet gjør jeg det nok på samme måten.
Veldig romlelyd i styresnekka når jeg beveger på armen i bunn. Må nok åpne opp og se. Kan være tom for olje for alt jeg vet.
Frontstykket foran er både krasjet og rustet. Så må prøve å få tak i et brukt. Håper å redde skjermene foran, men noe lapping blir det
Da blir det jo også doble lykter fortsatt. Men gøy å ha den som jeg hadde den i 1988 også
Re: Rustsveising og bytte av kanaler
Litt vanskelig å ta av skjerm da ja. Samt at en må lakkere om skjermen må av. Jeg har brukt mutternagler på en bil med sveiste skjermer tidligere, og det fungerte fint. Vedr frontstykket, så er det som oftest nedre del som ruster vekk. Den får en kjøpt som rustskadedel. Sidene er jo bare rett plate, men det er jo den som har skoen på som vet hvor den trykker.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").