Bedre lys?

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Bedre lys?

Post by Torbo2 »

Noe for oss? Tilpasset våre biler?
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10032358
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bedre lys?

Post by 445 »

Dette er helt klart interessant for hverdagsbilen!

For Duetten er jeg litt mer i tvil.
Kjører ikke ofte i mørket, men de gangene de skjer så synes jeg lyset er OK.
Jeg vil tro at jeg får samme effekten ved å bytte ut de originale ledningene med en større dimensjon?
Det er jo ikke så lett å få lysforsterker/releer til 6V.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bedre lys?

Post by Torbo2 »

DEt err nok riktig 445 at lysene ikke er det viktigste på disse bilene, men en ting er svært vikitg: DET går svært stor strøm igjennom lysbryteren, og da har man en mulighet for vakkelkontakt elelr brudd på grunn av brenste kontakter. Så rene
Vi må vel se nærmere på 6-voltsanleggene?


Og så kunne jeg tatt for meg sikringsboksen? Den er virkelig en "sikker" feilkilde?
har tenkt på noen modifikasjoner her, men det kan jeg legge inn i planer-heng på først evt. eller rett inn her?
Vet ikke hvor ofte jeg har hatt dårlig kontakt her, men det trolig nok!
Last edited by Torbo2 on Wed 14 Dec 2011 16:07, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bedre lys?

Post by 445 »

Torbo2 wrote:DET går svært stor strøm igjennom lysbryteren, og da har man en mulighet for vakkelkontakt elelr brudd på grunn av brenste kontakter
Takk for påminnelsen. Skal fortsette arbeidet med gjennomgang av det elektriske systemet denne vinteren.
Er det forresten noen strøm-teknisk forskjell på en sterkstrøm og svakstrømkabel?
Ser at en 2,5kvadrats sterkstrømkabel har færre og stivere tråder i seg enn en 2,5kvadrat svakstrømkabel.
Er dette kun for smidighetens skyld, eller er det forskjell på leder-egenskapene?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bedre lys?

Post by Torbo2 »

445 wrote:
Torbo2 wrote:DET går svært stor strøm igjennom lysbryteren, og da har man en mulighet for vakkelkontakt elelr brudd på grunn av brenste kontakter
Takk for påminnelsen. Skal fortsette arbeidet med gjennomgang av det elektriske systemet denne vinteren.
Er det forresten noen strøm-teknisk forskjell på en sterkstrøm og svakstrømkabel?
Ser at en 2,5kvadrats sterkstrømkabel har færre og stivere tråder i seg enn en 2,5kvadrat svakstrømkabel.
Er dette kun for smidighetens skyld, eller er det forskjell på leder-egenskapene?
I prinsippet skal det være myke ledninger på biler! Kalll det gjerne smidige.. Årsaken er at det kan oppstå tretthetsbrudd i stive ledninger, spesielt ved tilkoblingspunktene. På PV/Duett er ledningene i stiveste laget originalt, men det har jo faktisk gått bra! :roll:
Men, det er vel spesielt med ekstrautstyr, hvor ledningene kan få litt store og uplanlagte lengder og plassering, det kan bli problemer?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bedre lys?

Post by 445 »

Torbo2 wrote:I prinsippet skal det være myke ledninger på biler! Kalll det gjerne smidige.. Årsaken er at det kan oppstå tretthetsbrudd i stive ledninger, spesielt ved tilkoblingspunktene.
Hadde mistanke om at dette var forklaringen.
Det er vel også en av grunnene til at bil-kabel er dyrere enn vanlig installasjonskabel pr meter.
(I tillegg til at alt som heter noe med "bil" er dyrere enn tilsvarende produkter som er beregnet for hus.)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bedre lys?

Post by Torbo2 »

Så forresten noen fine kabelspoler i garasjen din, er det myke?
Du har vel ikke målt opp hvor mye som er på hver spole? :lol:
Hvis det mangler en meter en dag så er det sikkert ikke min skyld... :roll:
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bedre lys?

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Hvis det mangler en meter en dag så er det sikkert ikke min skyld... :roll:
Du er hjertelig velkommen til å hente. Fikk en del kabel i forbindelse med at jobben skulle flytte.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bedre lys?

Post by Torbo2 »

Så bra! Har ikke noe behov for øyblikket, men plutselig en dag.... :) :?:
Post Reply