Justere spenningsregulator

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Post Reply
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Justere spenningsregulator

Post by Mikal »

Etter å ha fått oblater på bilen gledet jeg meg til tur ut i sola, men desverre var gleden kortvarig da det nesten ikke var strøm igjen på duetten. Etter å ha målt så ser jeg at den får akkurat nok strøm til å gå rundt, men ikke nok til å lade. Så hørte jeg at spenningsregulatoren i duett -65 lar seg justere og tenkte å begi meg ut på dette etter jobb. Noen som har tips/råd/guide for hvordan jeg går frem?

Har ikke voltmeter/multimeter tilgjengelig, stakk bare innom en kompis som hadde et liggende.
Grimstad, Duett -65, B18.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Justere spenningsregulator

Post by 445 »

Gratulerer med oblatene. Godt at bilen kan brukes.

Hvor målte du, og hva målte du?
Det er forskjell på om du måler på batteripolene eller annet sted.
Det er også viktig å være klar over forskjellen mellom spenning (volt) og strøm (Ampere).

I Oslo&Akershusavdelingen hadde vi et meget lærerikt møte i mars i år. Torbo2 tegnet og fortalte.
For at jeg ikke skal få skjenn av læreren over at jeg husker for dårlig, så overlater jeg å svare til Torbo...
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Justere spenningsregulator

Post by Mikal »

Heisann og takk for svar.

Vi målte på batteriet og mellom batteri og spenningsregulator med et fall på ca 1-1,5 volt. Tenkte derfor å skru opp spenningsreg. og se om jeg kunne stille på noe der. Spenningen fra dynamoen er grei.

Jeg hadde en Kadett B før fra -68 hvor jeg fikk laget en brakett og satt inn en vekselsstrømsdynamo, det funka utrolig bra. Hvis det ikke funker å justere på spenningsreg. så kanskje det er løsningen? Noen som har erfaringer?
Grimstad, Duett -65, B18.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Justere spenningsregulator

Post by 445 »

Sånn for ordens skyld:
Har du renset kontaktpunktene fra dynamo og til batteriet?
Jeg demonterte, renset og smurte med vaselinspray i fjor. Det hjalp godt.
Håper Torbo legger ut oppskrift på hvordan justere på regulatoren.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Justere spenningsregulator

Post by Torbo2 »

445 er inne på noe svært viktig!

Du kunne jo også prøvd å doble ledningsarealet mellom dynamo evt. amperemeter og du har det og til spenningsregulatoren. Uten amperemeter går det en tykk (for tynn) ledning mellom dynamo og batteri. Dårlig kontakt på hver ende (på kabelskoene er også et problem). Hadde det nylig på min "nye" VW Camper fra 1992. Der forsvant mellom 1 og 2 volt, avhengig av belastning, mellom dynamoen og batteri. Her satte jeg inne en 16 mm2 ledning, samtidig som jeg la 16 mm2 i tillegg bakover til campingbatteriet fra skillereleet. Det skal jeg love deg at ga sus.
Jeg registrerte ikke at det var irr på kabelskoen på dynamoen før jeg skulle sette på den nye parallelle 16 mm2-eren. Men jeg lar det være sånn foreløpig, da dette gir futt som det er... Om jeg gidder setter jeg på ny sko ned på dynamoen om jeg har andre ærender nedi der.

Skal du justere spenningsregulatoren, må for det første regulatoren være varm, da det er temperaturkorrigering på regulatoren. Et kvarters kjøring først er som regel nok. Antageligvis er den satt opp til en grei spenning fra selve regulatoren, men den moderne måten å gjøre det på er å måle på batteriet. Det er jo det som er mest kresent på riktig spenning. Med "feitere" kabler kan du løse problemet, og ingen vil reagere negativt om du bruke f.eks. 16 mm2. Du kan også legge en ekstra 6 mm2 parallelt med den andre og oppnå mye... Men som 445 er inne på, så er dårlige kontaktpunkter verre enn verst.....

Spenningen kan reguleres ved å bøye (ofte stramme) fjærbladet som ligger over den tynne spolen i releet. med forsiktighet kan du bruke en spiss tang. Det kan også være dårlig kontakt/irr/belegg på kontaktene inni regulatoren. Disse kan pusses litt forsikitg med slipepapir 400 med forsiktighet, uten at det påvirker oppsettet av spenning og strøm eller villa/innslagsreleet.... (navnet må ikke forveksles med innslagsreleet på starteren). Bare for forklaringens skyld.
Om spenningen blir i høyeste laget er det ofte bedre enn for lavt. For høy spenning kan medføre væsketap i batteriet, men er ellers bare sundt. Altfor høy spenning kan begrense levetiden på lyspærene, men om du holder deg til 7-7,5 vol ved 6 volts anlegg og 14-14,5 ved 12 volt så er det som regel bra. Høyest er best! Bare for å ha sagt det...
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Justere spenningsregulator

Post by Mikal »

Fantastisk! Takk for utfyllende og godt svar. Ofte glemmer man at det er mer i strøm enn bare volt så å legge opp en kabel er aldri dumt (gjorde det med min mors Land Rover 2001 mod etter en serie elektriske morsomheter).

Skal teste litt forskjellig etter jobb i dag så kommer jeg tilbake med rapport om hvordan det gikk.

Takk for gode og utfyllende svar. Dere er gull! :D
Grimstad, Duett -65, B18.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Justere spenningsregulator

Post by Torbo2 »

Der ser du! Det veet ikke hvor mye du vet før du blir påminnet om det... Kan være noe av det samme høres det ut som....
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Justere spenningsregulator

Post by Mikal »

En kollega av meg dro fra jobb, han skulle ha dytta meg om det ble noe pes med bilen så vi bestemte oss for å ut å flytte litt på bilen slik at jeg kunne klare det alene. Men nå starta bilen greit, selv om batteriet ikke har blitt ladet. Eneste ladingen den kan ha vært utsatt for er 5min kjøring til jobb. I motsetning så kjørte jeg en lang tur i går ettermiddag for å se om det ble noe bedring, uten hell, bare mindre strøm på batteriet.

Du nevnte noe med at regulatoren er temperaturstyrt. I går stod bilen i oppvarmet garasje og ble kjørt langt rundt 1700-1800 da det var varmt og godt, mens i dag har den kun vært i bruk når det har vært kaldt pluss at den har stått ute i et skikkelig ruskevær kan dette ha noe innvirking på nevnte spenningsreg. ?
Synes dette var veldig merkelig.. ikke like merkelig som Land Rover feil, men fremdeles merkelig :)
Grimstad, Duett -65, B18.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Justere spenningsregulator

Post by Torbo2 »

Om batteriet er lite ladet kan det ta svært lang tid å lade det opp med bilens dynamo. Kjører du med lysene på, som man må, blir det lite igjen til batteriet. Da disse bilene ble tiltenkt, brukte man ikke kjørelys, og det hjalp litt på. Ellers går det ikke særlig strøm inn på batteriet under 2000 omdreininger med lysene på. Med bare parklys kan det litt lading over 1500 omdr./min.
Kjører du i kø med lysene på går stømmen ut av batteriet og tømmes helt i verste fall...

TEmperaturstyring er noen motstander som ligger bak på regulatoren. De skal man ikke tenke så mye på, bortsett fra at du må ha kjørt litt, minst 15 min, før du foretar noen form for justering av spenningen. med andre ord, du må foretajustering rett etter en kjøretur mens tingenes tilstand er som i normale kjøreforhold.
Om du skulle justere den helt kald, ville spenningen undernormale forhold bli altfor lav. Turtallet på motoren må være ca. 2000 omdreininger når du leser av og batteriet må være over halvladet, ellers vil det også gi misvisning...
Så det er vel smart å starte med å lade skikkelig opp med hjemmelader?
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Justere spenningsregulator

Post by Mikal »

Du har helt rett.
Stått på lading over natta, skal ta fatt på tingenes tilstand etter jobb / i kveld om jeg får tid.

Takk igjen for supre innspill og god hjelp!
Grimstad, Duett -65, B18.
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Justere spenningsregulator

Post by Mikal »

Dette er tingenes tilstand. Begynte jobben med å rense punkter og legge opp nye kablel men så gikk tiden i fra meg og jeg lot det ligge. Koblet tilbake og brukte bilen på en del ærend. På vei hjem begynte ladelampa å lyse uten at jeg greide å finne ut hvorfor. Rakk akkurat tilbake til garasjen før batteriet gikk tom for strøm.

Nå blir det satt inn ny vekselstrømsdynamo, samme som jeg fikk gjort på min gamle kadett b for noen år tilbake. Setter inn bilen på verksted da jeg ikke har ustyr til å lage en hjemmesnekra festeanordning.

Takk for innspill, men nå fyker dynamo og regulator som sagt i søpla :)
Grimstad, Duett -65, B18.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Justere spenningsregulator

Post by Torbo2 »

Uff da! Noen ganger er det sånn at man klør seg i hodet, leter etter feil, prøver og feiler, og tror man finner… Og så var det ikke det likevel…
Jeg var litt i samme situasjon i vinter, da jeg ble lurt av dårlige kontakt på børstene i dynamoen. Alt så bra ut, men børstene gikk tregt i holderen. Den hadde vært litt til og fra lenge.
I den perioden vurderte jeg det samme, da jeg knota litt – og så var det kaldt ute….
Men en vekselsstrømsats er jo mer sikkert, også lader den litt på tomgang også, i motsetning til likestrømsdynamoen,som eksempelvis ikke takler køkjøring og lysbruk….

Kaste den gamle var vel litt drøyt! Den kan ha verdi senere eller for andre…

Lykke til...
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Justere spenningsregulator

Post by Mikal »

Torbo2 wrote:Uff da! Noen ganger er det sånn at man klør seg i hodet, leter etter feil, prøver og feiler, og tror man finner… Og så var det ikke det likevel…
Jeg var litt i samme situasjon i vinter, da jeg ble lurt av dårlige kontakt på børstene i dynamoen. Alt så bra ut, men børstene gikk tregt i holderen. Den hadde vært litt til og fra lenge.
I den perioden vurderte jeg det samme, da jeg knota litt – og så var det kaldt ute….
Men en vekselsstrømsats er jo mer sikkert, også lader den litt på tomgang også, i motsetning til likestrømsdynamoen,som eksempelvis ikke takler køkjøring og lysbruk….

Kaste den gamle var vel litt drøyt! Den kan ha verdi senere eller for andre…

Lykke til...

Godt poeng. Hvis det er noen som trenger så sender jeg gjerne mot at mottaker betaler porto.

Forøvrig så skal denne bilen kjøre en del catering for restauranten som jeg er med og driver, derfor er det greit at dynamo lader på tomgang når det blir mest småkjøring i bykjernen.
Grimstad, Duett -65, B18.
Post Reply