Elektrisk koblingsskjema for Volvo PV

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Post Reply
Jon R.

Elektrisk koblingsskjema for Volvo PV

Post by Jon R. »

Hei
Jeg har sterkt behov for et koblingsskjema for dynamo og regulator på en PV (likestrøm). Håper noen har noe å sende meg.
På forhånd takk.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei

Har du fått svar fra noen? Har skjema til en 444, men ellers har jeg vel også noe fra noen gamle bilbøker jeg har tenker jeg. Kan skanne inn og sende deg om ønskelig. Jeg har gjort en forandring på egen bil også. Tapet igjennom amperemeteret ble for stor slik at spenningen ut ved batteriet var omtrent 0,7 volt lavere enn ved regulatoren. La derfor en ledning ned til starterens ledning fra batteriet. Samtidig kuttet jeg ut amperemeteret. Går ann å sette inn en ladelampe i kretsen for å vite om det lader også.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Driver med det samme på en kompis sin bil. Vurderte det samme, å kjøre strømmen direkter fra D+ regulatiór til batteriet i motorrommet med en kraftig kabel. Men Så tenkte jeg at at det var dumt å miste visning på amperemeteret og gå utenom det originale.
Min løsning ble å strekke en kraftig kabel, minst 6 mm2, parallelt med de originale som gå til amperemeter og videre.
Blir spennningen for lav til fullverdig lading kommer jeg til å øke spenningen på regulatoret til 14,4 volt (med varmkjørt regulator) (etter en halv times bruk). Måling må skje på batteriet med minst 1500 o/min med lysene på. Det er vel ingen risiko med dette så vidt jeg kan se.
Last edited by Torbo2 on Sun 26 Dec 2010 00:45, edited 2 times in total.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei

Bare husk en ting: Mål spenningen på riktig turtall. Tar litt tid før regulatoren kutter, da erfaringen er at den "venter" på batteriet på denne typen. Litt annerledes enn de på vekselstrømsgeneratorer som er litt kvikkere. Grunnen til at jeg kuttet ut amperemeteret var at det var såpass gammelt og utslitt at jeg mistet 0,7 volt mellom B+ og batteriet. Derfor la jeg en ledning fra B+ til batterikabelen på starteren i steden. Med 6 volt vet en når spenningen er dårlig for da går blinklyset meget treeeegt hehe. Vinterkjøring er heller ikke tema så mye som de salter veiene her i området, og jeg liker dårlig sveisejobber på rustent metall når jeg ikke er nødt til det.

God Jul :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Så visst ja, Reodor... Litt turtall, la det til, og at måling bør skje på batteriet.
Husker ikke hvilket turtall som min. for å måle?
Jeg har giret opp dynamoen så for meg holder det med ca. 1500 o/min på motoren. Med 2000 er man vel på den sikre siden med vanlig remhjul. skal sjekke... Sjekket: Spenningen skal måles ved ca. 2000 o/min.

Koblingsskjema for 58 modell ca. (instr. med amperemeter).
Sjekk denne linken. God oppløsning...
http://img821.imageshack.us/img821/7955 ... mapvdu.jpg

Her er til litt nyere med god kvalitet:
http://www.lagrebilder.no/show.php/7966 ... d.jpg.html

får man skjemane opp i nettleseren er det bar å dra dem ut på skrivebordet og skrive ut eller endre størrelsen etter behov.

Har noen fine Verkstedshåndbøker i pdf-format. Hvordan legger jeg inn disse?
Foreløpig ligger en fin bok her om likestrømsanlegg elektrisk...
http://www.megaupload.com/?d=O8BAJ9WH
Vent noen sekunder (45) og trykk på Regular Download så får du et mesterverk av en bok...

Hadde nok vært bedre med et sted på forumet hvor man kunne legge inn pdf-er til felles bruk info....
Men Megaupload ser sa også ut til å fungere...
Post Reply