Elektronisk tenning 6 Volt.

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Elektronisk tenning 6 Volt.

Post by Torbo2 »

Her kan sikkert noen få sitt ønske oppfylt.
Denne karen har Elektronisk tenning til både 12 og 6 volts anlegg:

holgbre@live.no

Tusen kroner ble nevnt...

Slik der den ut: -- lengde ca 10 cm.
Image
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Elektronisk tenning 6 Volt.

Post by Torbo2 »

Denne type tenningsanlegg kjenner jeg fra tidlig 80-tallet, og jeg har tilsvarende i både PV og Duett.
Fungerer 100 men ikke i 100 år.
Etter ca. 20 000 km begynte Duetten å småfuske litt, uavhengig av motorbelastning. Tenning tenkte jeg, men fikk det ikke til å stemme med at jeg har el. tenniing!? Sjekket fordeleren og fant ikke at siftepningen var ikke særlig forandret. Tok likevel ut fordeleren og inn på kjøkkenbenken og målte motstand over stiftene først. Den varierte mellom 2-4 ohm når jeg vred rundt rotoren. hm, hm, dette skulle vel ikke ført til fusk med normal strømgjennomgang! ?
Kikket og studerte med og uten lupe. Sugde i vakunklokka, og den holdt godt på vakumet,
Men så splitta jeg stiftene og så så jeg en mikroskopisk sotring på stifteoverflaten. Pusset de opp med 1200-papir og målte igjen. 0,1 ohm.
Vell vell.
Så satte jeg inn fordeleren og stressa litt og motoren gikk som en skøyte... Pofadsl, søren fillern...fabian...
Mørkt var det også blitt og selvtilliten datt i grus.... Skal jeg bare la bilen stå til dagen etter og rekke et middagstilbud?
VEll, vell, jeg var vel mest sulten på å få bílen til å gå etter å ha gjort vondt verre! Av med fordelerlokket, skjekktet tenningspidspunkt med rotorretningen, som vare riktig - mot syl 1. På igjen... Så så jeg at jeg hadde stokka om de de to midterste pluggkablene i farten, da jeg tenkte på å rekke den middagen...
Og nå gikk den som en drøm. Tok sjansen på litt ekstra fortenning på gefylen, for å få litt mer fart i kruttet, ( det var ingen anbefaling) da jeg hadde dårlig tid, og nå går den helt nydelig.....

Oppsummert: Elektronisk tenningsanlegg sparer stiftene som kjent, men på grunn av liten strømgjennomgang får de ikke brent seg rene, og vil derfor være følsomme for sot skitt og rusk. Dette var også erfaringer fra sent 70-tall og tidlig 80-tallet, hvor disse el.boksene begynte å komme. Men noen fordeler er det da. Trenger neppe skifte stifter mer, men en rens og smøring av knasten etter samme intervall som før. Kanskje en liten etterjustering av stifteåpningen etter 20 000 km? Og en oljedråpe i toppen av fordelerakslingen og et par dråper i smørekoppen på PV-en, som er utstyrt med det.
Så her var det ikke rusk i forgasseren, men rusk i fordeleren!
Som med vedlikeholdsfritt batteri, tennigsanlegg osv. bare glem det spør du meg. Batteriet må eksemlelvis lades, sjekke poler innfesting eks. Det meste må ettersees etter min erfaring...
Litt mye her men nå er det jo ferie og jeg måtte jo prøve den nye nettsiden!
Post Reply