Nytt problem
Nytt problem
Hei, har et nytt problem med det elektriske. Har koplet lyktene foran på min 57 PV, med en gang jeg setter på hovedstrømsbryteren lyser frontlyktene mine uavhengig av lysbryter eller tenning. Ingen av delene står på. Noen som har peiling på hva det kan være, eller har hatt samme problem
Kan hres ut som en brent lysbryter. Ta av ledningen på bryteren og se om det slukker. Med litt list og lempe går det å åpne bryteren og file litt på kontaktene med en diamantfil om du har. Skal være umagnetisk. Rens gjerne med litt startgass eller brakekleen om du har. Dette for å få kontaktene fettfrie. (Samme regler som gjelder for stifter i fordeleren forøvrig)
Lykke til, og kom gjerne tilbake .
Lykke til, og kom gjerne tilbake .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Nytt problem
Hei, takk for svar, men var ute og prøvde det uten hell. Lyste like godt. Feilen må ligge før det kommer til bryteren kanskje. Kanskje koplet feil på tenningslåsen? Ikke godt og si
Hei
Dersom det kun er frontlysene så kan det være feilkobling på fotbryteren. Den er siste ledd før lampene og skal få strøm fra lysbryteren. Dette dersom du ikke har innmiontert ett lysrele. Ett lysrelé sitter ofte på innerskjermen på venstre side omtrent rett opp for styresnekka. Har du koblet strømmen på feil kontakt her så skjer nok det. Etter hva jeg husker skal hovedstrømmen, om det er montert relé sitte på kontakt nr 30. Dette kan sikkert Turbo2 på rams . Lyset skal ikke gå om tenningen på 444 ihvertfall. Det eneste lyset som går via rattstammen på 57 modellen med en pære bak er blink og bremselyset. Dette for å kutte bremselyset på den siden en blinker til. (Amerikanske biler har samme koblingen). Tror jeg hadde begynt med lyset forran og målt meg bakover.
Dersom det kun er frontlysene så kan det være feilkobling på fotbryteren. Den er siste ledd før lampene og skal få strøm fra lysbryteren. Dette dersom du ikke har innmiontert ett lysrele. Ett lysrelé sitter ofte på innerskjermen på venstre side omtrent rett opp for styresnekka. Har du koblet strømmen på feil kontakt her så skjer nok det. Etter hva jeg husker skal hovedstrømmen, om det er montert relé sitte på kontakt nr 30. Dette kan sikkert Turbo2 på rams . Lyset skal ikke gå om tenningen på 444 ihvertfall. Det eneste lyset som går via rattstammen på 57 modellen med en pære bak er blink og bremselyset. Dette for å kutte bremselyset på den siden en blinker til. (Amerikanske biler har samme koblingen). Tror jeg hadde begynt med lyset forran og målt meg bakover.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Dette med strøm på våre gamle biler er ikke så veldig komplisert, men det krever at du har litt tålmodighet - og et måleapparat. Eller en testlampe.
Jeg har laget en enkel testlampe selv ved å lodde 2 lange, myke ledninger på en lyspære. Den ene ledningen ender i en krokodilleklemme, den andre i en synål. Setter fast krokodillen et sted jeg vet det er minus. Synål-ledningen bruker jeg til å søke etter pluss-strøm. Stikker den lett gjennom isolasjonen på ledningene slik at jeg kan teste uten å koble fra så mye.
For å få en lampe til å lyse trengs både pluss og minus.
Stort sett kommer vel minusen fra et jordpunkt ikke så langt fra det som skal lyse.
Deretter er det å følge plussledningen bakover fra lykta gjennom hele systemet og til batteriet.
Ett eller annet sted får lykta pluss-strøm fra.....
Lykke til!
Jeg har laget en enkel testlampe selv ved å lodde 2 lange, myke ledninger på en lyspære. Den ene ledningen ender i en krokodilleklemme, den andre i en synål. Setter fast krokodillen et sted jeg vet det er minus. Synål-ledningen bruker jeg til å søke etter pluss-strøm. Stikker den lett gjennom isolasjonen på ledningene slik at jeg kan teste uten å koble fra så mye.
For å få en lampe til å lyse trengs både pluss og minus.
Stort sett kommer vel minusen fra et jordpunkt ikke så langt fra det som skal lyse.
Deretter er det å følge plussledningen bakover fra lykta gjennom hele systemet og til batteriet.
Ett eller annet sted får lykta pluss-strøm fra.....
Lykke til!
Smart! Den egenproduserte testlampa likte jeg! De jeg har fra Biltema er bra nok i seg selv, men med en svak lyspære (trolig 24 volt) lyser den altfor svakt selv ved 12 volt. Og de små lysspaltene i "pennen" er ikke så lette å se.
Denne "445-lampa" må inn på "tips og triks" når den kommer på plass...
Denne "445-lampa" må inn på "tips og triks" når den kommer på plass...
Hei, igjen. Tror snart jeg finner ut av det elektriske. Har fått slukket lysene som bare sto og lyste, hadde forvekslet to ledninger i sikringsboksen. Hadde byttet om på to røde ledninger. Skal se nærmere på det når jeg får tid. Er ikke sikker på om det er koplet riktig til fotomkobler heller. Er det noen som husker hvordan det ser ut, er litt vanskelig og se på tegning over elektriske. Takk for all hjelp så langt
Sjekk dette skjemaet.
http://img821.imageshack.us/img821/7955 ... mapvdu.jpg
Det er litt større slik at du ser nummer på tilkoblingene. Det er litt forskjell på tilkoblingene til forskjellinge modeller, men du kan jo se.
Får du tatt utskrift i A3 slipper du muligens lesebriller... Det bør gå, gjorde det selv nylig...
Ellers har jeg et for litt nyere biler høyoppløst... - om du skulle trenge...
http://img821.imageshack.us/img821/7955 ... mapvdu.jpg
Det er litt større slik at du ser nummer på tilkoblingene. Det er litt forskjell på tilkoblingene til forskjellinge modeller, men du kan jo se.
Får du tatt utskrift i A3 slipper du muligens lesebriller... Det bør gå, gjorde det selv nylig...
Ellers har jeg et for litt nyere biler høyoppløst... - om du skulle trenge...
Skriften er litt utydelig, men det er denne litt itl venstre i bildet. Tallnummerne er i alle fall leselige. Man kan bli litt lurt på plassering på skjemaet i forhold til blen, da ledningene i bilen gjerne går noen snarveier som gjør at de ikke er så lette å finne igjen.
Selv om dette er forholdsvis enkelt kan det derfor bli litt hodebry. På noen er det også sikring i kretsen til hovedlysene. Selv ble jeg nylig lurt av sen sikring som så fin ut, men den ledet ikke strøm og var helt morken. Den sikringsboksen, er et kapittel for seg. DEn må nesten gjennomgås med lupe, pusses helt ren og vri sikringene noen runder for å få god kontakt.
Har du ikke sikring i kretsen så er det bare å ta ledniing for ledning og følge dem fra ende til annen og passe på at du har strøm i kretsen ved hjelp av en prøvelampe...
Selv om dette er forholdsvis enkelt kan det derfor bli litt hodebry. På noen er det også sikring i kretsen til hovedlysene. Selv ble jeg nylig lurt av sen sikring som så fin ut, men den ledet ikke strøm og var helt morken. Den sikringsboksen, er et kapittel for seg. DEn må nesten gjennomgås med lupe, pusses helt ren og vri sikringene noen runder for å få god kontakt.
Har du ikke sikring i kretsen så er det bare å ta ledniing for ledning og følge dem fra ende til annen og passe på at du har strøm i kretsen ved hjelp av en prøvelampe...