Montering av ryggelys - koblingsskjema

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Post Reply
hilljens
Posts: 15
Joined: Wed 26 May 2010 10:18
Location: Stavern

Montering av ryggelys - koblingsskjema

Post by hilljens »

Jeg planlegger å montere et ryggelys på min 66 PV Sport.
Gearkassen (M40) er utstyrt med ryggelyskontakt.
Hvordan skal da koblingsskjema være?
1966 Volvo PV Sport
Kjøretøydata:11234G/438639/46/53-511
http://www.garaget.org/?car=248362
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Antar at du kan ta minusen fra godset der du monterer ryggelyset.
Da blir det følgende PLUSS-koblinger:
Finn en passende sikring, eller monter en separat sikring for dette lyset.
(En kabel fra batteripluss --> separat sikring)
En kabel fra sikringen --> ryggelyskontakten
En kabel fra ryggelyskontakten --> ryggelyset

Lykke til, og legg gjerne ut noen bilder av ryggelyskontakten + jobben du gjør.
hilljens
Posts: 15
Joined: Wed 26 May 2010 10:18
Location: Stavern

Post by hilljens »

Takk så langt!

Er det ikke behov for et relé?
1966 Volvo PV Sport
Kjøretøydata:11234G/438639/46/53-511
http://www.garaget.org/?car=248362
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Min mening er at kortversjonen av svar blir: Nei.

Den lengre versjonen blir:
For meg er et relé noe som brukes f.eks når det skal brukes mer strøm enn det som kan gå gjennom en vanlig sikring, eller at du skal "snuse" om det går strøm i en kabel.
Jeg har koblet ekstralys på min Duett. Disse bruker totalt 100W, altså over 16A. Til disse fikk jeg tak i et 6V relé. Dette er montert slik at det "snuser" på strømledningen til de originale fjernlysene. Dersom det går strøm i den originale fjernlyskabelen, så klikker reléet til. Reléet åpner da for min hjemmelagde kurs med tykke kabler fra batteri, via relé til fjernlys.

Til et ryggelys regner jeg med at du klarer deg med maks 50W. Når dette i tillegg er på en egen kurs, så ser jeg ikke behovet for et relé.
hilljens
Posts: 15
Joined: Wed 26 May 2010 10:18
Location: Stavern

Post by hilljens »

Takk for meget "opplysende" svar!
1966 Volvo PV Sport
Kjøretøydata:11234G/438639/46/53-511
http://www.garaget.org/?car=248362
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

ryggelys

Post by Torbo2 »

hilljens wrote:Takk for meget "opplysende" svar!
Jeg ville ha koplet til pluss etter parklysbryter eller hovedlysbryter eller tenningsbryter. så slipper du at det lyser nå bilen parkeres i revers!
Post Reply