Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2900
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by Reodor57 » Sat 31 Mar 2012 11:07

Ikke fungerte? Ikke lett å finne ut av det med 123 ignition. Etter hva jeg vet har den ikke noen bevegelige deler. Er da bare en trykksensor.
Ellers fungerer petronix tenningen utmerket, men den trenger en fordeler i god stand og en modifisering av rotoren... :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by Torbo2 » Sat 31 Mar 2012 12:40

Jeg har ikke spesifikasjonene for denne, men ved økende vakum skal normalt tenningen og turtallet øke. Og det gjorde det ikke. Det var kun en enkel kontroll. Det virket som tenningen er for lav, da den skyter ved motorbremsing. Så her er det vel bare å finne fram boka og starte med grunninnstilingen.
Det i kombinasjon med forgasserjstering kan trolig gjøre susen. Vakum eller ei?

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2900
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by Reodor57 » Sat 31 Mar 2012 12:54

Er nok det. Skyting i eksosen ved motorbremsing er ikke uvanlig men blir det for mye er det ofte pga falsk luft eller alt for mager blanding. Ellers tror jeg ikke vakuum tenningen endrer seg med 123 tenningen når motoren ikke har ett visst turtall. Som regel over 1500.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by Torbo2 » Sat 31 Mar 2012 13:31

Det kan jo være forklaringen, det ville jo være rart om den er ute av funksjon etter så kort tid. Så da er det vel bare å ta det fra bunn av og få motoren til å gå pent. Det kan jo være utette (sotete) ventiler også, som slipper litt uforbrent bensin ut i eksosen? Men noen utfordringer skal det jo være....
Men det trenger jo ikke 445 lese om her i påsken. Nå er det sikkert sjølivet som trekker mest...? Torsken i havet osv...

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by 445 » Sat 31 Mar 2012 19:17

Blir vel både sjø og by i påsken. Skal finne frem bruksanvisningen på 123 etterhvert. Har et par andre bilutfordringer også, så jeg tar en ad gangen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by 445 » Sun 01 Apr 2012 08:17

Her er link til produktet, og videre link til manual.
http://www.123ignition.nl/id/39.html
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by 445 » Sun 01 Apr 2012 08:24

Mener bestemt at vi valgte innstilling 4 (medium).
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by Torbo2 » Tue 03 Apr 2012 09:15

Jeg kjenner ikke disse fordelerne, men bilen hr liten kompresjon, og vil uansett innstilling vare langt under bankegrensen for motoren.
mediuminnstilling skulle jo fungere bra, men siden motoren skyter i nedoverbakker ville jeg prøvd stilling 5: 5B16A/B (high)*10,0@70020,0@160027,0@3100
Kurvene eller tall står det ingenting om, bortsett fra maks regulering. Det står heller når vakumet begynner å virke?
Det rare er at B4-motoren er satt satt opp med svært høy tenning 0B4B / B14A*15,0@90023,5@200035,0@3500?

Det skulle jo ikke være noe i veien for å prøve stilling 0-1, men det blir vanskelig å smmenlikne når tenningstidspunktene er målt ulikt på de forskjellige. Men det kunne jo gitt litt mer effekt? Men det er slkt som må prøves ut.

Det kan også hende at forgasseren er magert innstilt, og trenger en liten finpuss?
Det var jo litt betenkelig at motoren i noen tilfelle trenger litt choke for å starte når motoren er varm? Det indikerer at forgasseren er for mager, f.eks ved at flottårstanden er for lav.
Det går jo an å brotsje opp hoveddysa 0,05 til 0,1 mm for å tilpasse forgasseren til dagens bensin og øke effekten. Men jeg liker best å bytte, men når jeg ikke har hatt rikitge verdier, har jeg brukt dysebrotsjer.
Jeg skulle gjerne visst hvlken dysestørrelse som sitter i denne forgasseren din 445?
97?
102?

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by 445 » Tue 03 Apr 2012 09:28

Skal sjekke dyse om et par dager. Er litt langt unna bilen nå.
Har fått kommentarer om at bilen går (for) magert, men ikke gjort noe med det, da dette er langt utenfor det jeg kan noe om.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by Ansgar445 » Mon 12 Aug 2013 10:57

Hvor har dere handlet deres 123? Jeg har sendt mail til forhandler i Norge (Classic Parts AS) men får ikke svar..
Volvo 445 Skåpvagn 1957

User avatar
hlyshaug
Posts: 676
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by hlyshaug » Mon 12 Aug 2013 11:30

Kjøpte min hos Jørgenrud.
A-76304
Tips PV-Magazinet! pv-magazinet@norskvolvopvklubb.no

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2900
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by Reodor57 » Mon 11 Aug 2014 14:21

Tar opp igjen denne tråden etter helgens landstreff på Røros.
"Blåmann" har hatt installert 123 tenning siden fjorårets landstreff i Kinsarvik, men jeg har syntes at motoren har gått litt hardt. Fikk endelig tak i en turteller som er stabil slik at jeg kunne sjekke justeringen ved 1500 omdreininger. Justeringen jeg har kjørt med viste 20 grader fortenning, noe som ikke er så ille da den er satt opp med 21 i instruksjonsboka. 123 tenningen har gått med instilling 5. Før turen nå ble den satt til først 4, så 3 før jeg ble fornøyd med motorgangen på litt høyere turtall. Stilte grunninstillingen på 21 grader ved 1500 o/min og la i vei oppover til Røros. Bilen gikk greit og rolig på forholdsvis høyt turtall oppover. Bilen har radialdekk (165x15) så omkretsen blir vesentlig mindre enn om jeg skulle kjørt 5,90x15 diagonaldekk (61 mot 63 cm diameter). Nok om det. Selv om bilen gikk rolig og greit var den en del latere enn den hadde vært før. Så før hjemturen ble tenningen satt noe opp men forsatt gikk pent på 1500 omdreininger. Har ikke målt fortenningen da den ble satt på gehøret. Motoren oppførte seg nå eksemplarisk selv om vi til tider hadde konstant 100 på nåla, men det var tydelig at settskruen satt på 3 var riktig. Jeg fikk før turen også en ny manual til 123 tenningen av 445 som viser at stilling 3 på reguleringen tilsvarer standard fordeler. Jeg skal nå også ta ut plugger for en inspeksjon for å se hvordan de ser ut etter ca 90-100 mil med landeveiskjøring.
Det skal også sies at "Blåmann" har en modifisert Zenith VN34 med større kompensasjonsdyse.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by 445 » Mon 11 Aug 2014 15:02

Dette er verdifull erfaring å ta med seg. Tror min står på 4, men får jo ikke sjekket det uten å ta ut fordeleren. Litt "teit" plassering av innstillingsskruen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2900
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by Reodor57 » Mon 11 Aug 2014 18:05

Teit plassering av stillskruen kan underskrives!! Sikkert derfor de nå også kan levere programmerbar til doble prisen... Ellers var ny monteringsanvisning på instillinger vesentlig bedre enn den gamle hvor trinn 3 var beskrevet som B16A/B Low. Nå sto det navnet på fordeleren den skal erstatte. Siden originalfordeleren er satt opp i forhold til motoren den benyttes på, ved forsøk, tror jeg ikke det er noe vi skal forsøke å endre på annet enn å optimalisere grunninnstillingen i forhold til den bensinen vi kjører på som har høyere oktan enn opprinnelig. Det blir derfor riktig å sette tenningen litt tidligere, noe som vil forplante seg i hele reguleringsområdet.
Kommer tilbake med fortenningen som ble resultatet etter måling.
Motoren har ihvertfall nå fått gått seg til skikkelig, og all bysota er blåst ut :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2900
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Elektronisk tenning type 123ignition. Noen med erfaring?

Post by Reodor57 » Mon 11 Aug 2014 20:14

Da har jeg sjekket plugger som var fine og renbrente :-), samt fortenningen på 1500 o/min uten vakuumslange. Den var på 24 grader mot 21 før justering. Altså ikke mye men det utgjorde hele forskjellen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Post Reply