Viskermotor

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Post Reply
ocvn
Posts: 2
Joined: Sun 05 Mar 2017 20:39
Location: Drammen

Viskermotor

Post by ocvn »

Jeg driver å monterer sammen puslespillet mitt av en 66' Duett, som ikke har vært i bruk på hvem vet hvor mange år, og nå var det på tide å bytte gummigjennomføringene til vindusviskerne. Nysgjerrigheten tvinger meg jo til å åpne boksen med viskermotoren i, når jeg først har demontert hele greia, og der venter selvfølgelig noe nytt å gruble på. Lurer på om noen her har lagt merke til om viskermotorens anker, eller rotor om dere vil, ikke pleier å være sentrert og ikke i kontakt med "stopperen" i enden eller hva man skal kalle den. Børstene ligger ikke an mot rotorens senter, men en tydelig anelse mot høyre, sett på bildet. Motoren går rundt, og drar med seg kostebinderiet feilfritt runde etter runde, men det høres litt ut som modelltog som reiser over skinneskjøter med jevne mellomrom. Helt normalt ?

Image

Image
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Viskermotor

Post by 445 »

Puslespill er gøy :D

Jeg har dessverre aldri vært så dypt inne i Duettens viskermotor.
Snurrer rotoren fritt, eller subber den inn i statoren?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
ocvn
Posts: 2
Joined: Sun 05 Mar 2017 20:39
Location: Drammen

Re: Viskermotor

Post by ocvn »

Spørs om ikke rotoren har gått og slåss litt med statoren, for nå løsna jeg litt på de 4 skruene som holder statoren på plass, for å se om jeg kunne få flytta litt på den. Det var ikke mye jeg fikk rikka på den, men det var akkurat nok til at den lille klakkelyden ble borte. Dog er det bortimot umulig å tre en papirbit mellom stator og rotor på det trangeste.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Viskermotor

Post by Reodor57 »

Puslespill eller ikke, ankeret skal gå sentrisk. Det skal armen som går over til senter hjelpe til med. Her er det ofte tilnærmet ingen klaring da denne også er trustelageret for ankeret. Om noe er slitt vekk her vites ikke, men det er funksjonen til armen over mot midten ihvertfall.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Viskermotor

Post by Torbo2 »

Det virker som foringen for ankeret er slitt. Du kan bytte eller smøre godt og slipe av statorjjernene eller der hvor ankeret kan subbe borti.
Pass på småbiter inne der, da noe av mekanismen stryrer en kortslutningsbryter som skal gjøre at motoren stopper momentant etter at strømmen blir slått av i en stilling.

Elelrs ser det ut om viklingene i ankeret er noe brent, i det minste gått varme. De skal være rødbrune og ikke mørkebrune/sorte. Så hvis effekten er dårlig så må du nok til med ny. Bare å starte jakten, tenker jeg...?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Viskermotor

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Bare å starte jakten, tenker jeg...?
I så fall trenger han ikke jakte lenge....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
automania
Posts: 62
Joined: Thu 06 Oct 2011 22:17
Location: Kongsberg

Re: Viskermotor

Post by automania »

Ankeret skal stå i senter


Sent from my iPad using Tapatalk
Post Reply