Tenningslås uten nøkkel :(

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Post Reply
amazonlarsen
Posts: 1
Joined: Tue 02 Dec 2014 19:26
Location: Vågå

Tenningslås uten nøkkel :(

Post by amazonlarsen »

Hei!
Var så heldig å fikk tilslaget på en 1958 PV som ble solgt på tvangsauksjon i forrige uke. Problemet er at bilen mangler nøkler..
Noen som har erfaring med å skifte låsesylinder, i tenningslås som mangler nøkkel?
Vil låsesylinderen løsne om jeg borer den?
Tips mottas med takk =)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Tenningslås uten nøkkel :(

Post by 445 »

Velkommen på forumet, og gratulerer med fin bil!
Så på den på finn. Så veldig bra ut.

Jeg lurer også på dette med skifte av låssylinder. Tror Torbo2 hadde et innlegg om dette nylig. Skal sjekke.

PS. Legg gjerne inn bosted i profilen din. Kanskje det bor en PV-entusiast i nærheten.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Tenningslås uten nøkkel :(

Post by 445 »

Det står noe her:
viewtopic.php?f=11&t=1756
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Tenningslås uten nøkkel :(

Post by 445 »

Du har sikkert løst problemet for lenge siden.
Like etter at du la inn denne tråden fikk jeg et par gode tips fra et medlem som leser, men ikke skriver på forumet. Dessverre har jeg ikke fått videreformidlet svarene før nå. Beklager.

Her er oppskriften for de som HAR nøkkel:
Slik byttes låssylinder: Ta løs låsen fra dashbordet. Sett i nøkkelen. Vri den i posisjon mellom tenning og starttrinn. Trykk inn den lille runde knappen og trekk sylinderen ut
DSC00400.JPG
Her er noen tips og råd for de som IKKE har nøkkel:
Løsningen blir nok å bore ut sylinderen.
Låsetappen er av herdet stål så den er det bare å glemme. Den beste løsningen er vel å ta ut hele enheten så man får festet låsen i en skrustikke. Vær forsiktig med boringen så boret ikke setter seg fast og knekker og likedan ikke bor helt igjennom så kontaktplata i bunnen blir skadet.
Et alternativ kan være å legge låset på et stabilt underlag for så å slå inn låsetappen med hammer og en sylindrisk dor,sylinderen er av messing og ganske myk så den bør vel gi etter.

Hvis du har løst problemet, så hadde det vært flott om du kunne fortelle hvilken løsning du valgte.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Tenningslås uten nøkkel :(

Post by Torbo2 »

Det kan hende det går å pelle av nikkellokket rundt nøkkelhullet og lirke ut innmaten. Jeg har gjort det på dørlåser med hell. Men om det virker her vet jeg ikke. For å sikre mot at låsehuset blir deformert, kan man borre fem mm inn slik at låsetappen som sitter på tvers kan gli inn selv om ikke nøkkelen står i tenningsposisjon.
Post Reply