B16, vekselstrømsdynamo

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Post Reply
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

B16, vekselstrømsdynamo

Post by guntor »

Som noen av dere allerede vet og som kan sees på bilde på tråden H-544
så har jeg byttet til 6V vekselstrømdynamo. Og det funket fint. Målte 7,2 V ved tomgang på
batteriet og var fornøyd med det.

Men så etter treffet hos jørgenrud foretok jeg et bytte av pakning til manifold. I den anledning
klarte jeg å komme borti en av kontaktene på startmotoren med manifolden når den skulle inn igjen
Det gnistret skikkelig (hadde jo selvfølgelig ikke koblet bort strømmen).
Bilen startet jo den og jeg tenkte ikke mer over det, før jeg her en dag fikk startproblem.
Var strøm i alt og alt virket til jeg prøvde å starte. Da kom det et klikk så var alt dødt.
Ved å vente litt kom strømmen tilbake, men alt på en måte kortsluttet når jeg skulle starte.
Ga opp, men dagen etter var alt tilbake. Bilen starter og alt fungerer, bortsett fra at ladelampa aldri lyser
(har sjekket pæra) . Vært ute og kjørt noen kilometer i dag, men det er nå kun 6v på batteriet og ingen lading hverken ved
tomgang eller høyt turtall.

Dette var en lang avhandling, men jeg lurer nå på om det er noen av dere der ute som har noen tips om hva det er jeg har
klart å ødelegge evt. Frykter dynamoen, men kan det være batteriet eller muligens tenningslåsen. ??
-60 544A Special 2
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: B16, vekselstrømsdynamo

Post by 445 »

Jeg vet ikke om dette svaret hjelper deg, men dette er hva jeg ville tenkt og gjort hvis jeg hadde vært i denne situasjonen:

Først og fremst ville jeg ikke vært helt sikker på at det var gnistregnet som er skyld i dine problemer, men tatt en generell feilsøking.
Batteriet trenger en lading, så sett det på vanlig lading med en hjemmelader.
Tenningslåsen fungerer jo, så den ville jeg ikke tenkt så mye på.

Dynamo:
Limer inn bilde fra din H-544 tråd:
Vekselstrømsdynamo 6V.JPG
Vekselstrømsdynamo 6V.JPG (28.21 KiB) Viewed 7389 times
Start med det enkleste: Sjekk at viftereimen er stram nok. Det kan jo tenkes at dynamoen har løsnet etter at du har montert den? Har du brukt stoppskive/låsemutter? Det ser ut som om du er helt på enden av strammemekanismen?

Har du satt et voltmeter på dynamoen og sett om det kommer noe ut av den i det hele tatt?
Du har 3 ledninger i følge ditt bilde. Har du sjekket at de sitter godt på plass?
Har du målt om de er hele?

Hvis den ikke lader, selv om reima er stram og ledningene er intakte, så vil vel neste punkt være å sjekke den innebygde laderegulatoren - hvordan nå det gjøres....?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: B16, vekselstrømsdynamo

Post by guntor »

Takk for svar og for tipset om å måle voltstyrken fra dynamoen. Har kun målt direkte på batteriet jeg Sjekkes når jeg kommer hjem i morgen :) Bilen står i garasjen nå med vedlikeholdsladeren på.
-60 544A Special 2
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B16, vekselstrømsdynamo

Post by Reodor57 »

Hei. Ikke sikkert det er noe feil med dynamoen. Sjekk og rens polen på starteren som du kom borti. Kan være dårlig kontakt. Ellers er det vel en sikring på ladelampe kursen. Er det ikke strøm på den vil ikke dynamoen virke da den må ha en "kikkstart" med strøm for å virke. Det får den av ladelampekursen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
ravi
Posts: 59
Joined: Thu 09 Nov 2006 17:48
Location: Kvelde

Re: B16, vekselstrømsdynamo

Post by ravi »

Ett spørsmål.Hvor kjøpte du den 6V vekselstrømsdynamoen? Sjekker for ett medlem uten data. :D
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: B16, vekselstrømsdynamo

Post by guntor »

-60 544A Special 2
User avatar
ravi
Posts: 59
Joined: Thu 09 Nov 2006 17:48
Location: Kvelde

Re: B16, vekselstrømsdynamo

Post by ravi »

Fint takk.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B16, vekselstrømsdynamo

Post by Reodor57 »

Ellers finner en sterkere og rimeligere dynamoer på eBay :-). Standard dynamoen leverer 50 amp. Så 60 er ikke veldig mye mer å rutte med. Tilsvarer 30 ampere i 12volt. Jeg kjøpte en 100 ampere utgave for under 2000 inkl frakt og moms. Helt ny. Bare å koble til batteriet og jord og så glemme den.. fungerer som fjell med all strøm slått på. :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply