Volvo B16

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Volvo B16

Post by trygve »

heisan! Har en Volvo terrier traktor som eg ikke får start på. Har byttet alt fra tenningen og nedover. Problemet er at eg ikke får gnist på stiften. Har kobla minusen bort i den skruen på fordeleren som videre går til stiften. Det eg lurer på den skruen som holder stiften skal den være i kontakt med fordeleren? eller skal det være noe gummi inni hullet til skruen? Har gummi mellom skruehode og fordeleren, men på utsiden står allt skrudd intil godset på fordeleren.

Denne traktoren har stått i over 10 år. Å eg vet ikke om det mangler noe gummi eller noe på skruen til fordeleren.

Kan også nevne at eg har skiftet tenning, Coil, Fordelerlokk, kondensator, rotor, pluggkabler, og plugger. Batteriet er også helt nytt.

Er offshore no, så får ikke sjekket om evnt. tips fungerer men da har eg noe og prøve når eg kommer hjem.

Mvh
Trygve Boge
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo B16

Post by Reodor57 »

Hei

Kjenner denne traktoren godt.. Dvs forgjengeren (Bolinder Munktel terrier)
Jo da det skal være gummi eller annen form for isolasjon mellom skruen som går igjennom fordelerhuset og huset. Her kan en bruke plast også. Poenget er at det skal være en ubrutt ledning mellom stiften og coilen, da det er denne ledningen som styrer gnisten. Dvs at når stiftene er lukket så lader en opp coilen, mens nå stiftene åpner bryter en jordforbindelsen og coilen utlader (Lager gnist på høyspentledningen)
Kondensatoren skal da kobles til ledningen mellom coil og fordeler(Stiftene). Denne er for at ikke det skal gå for stor strøm over kontaktene når disse åpner og lukker slik at de brenner.

Håper dette var til hjelp
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

Din forklaring veldig bra!

Gleder meg bare til å komme hjem og teste det ut.

Tusen takk!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo B16

Post by Reodor57 »

Hei.
Bare hyggelig. Gi gjerne tilbakemelding om hvordan det gikk. Evt hva som var feilen til at den ikke startet. B16 pleier ellers å være en veldig villig motor.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Volvo B16

Post by 445 »

Velkommen på forumet!
Legg gjerne inn "bosted" i profilen din.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

Det skal eg gjøre vet du :)

Jo takk for det skal legge inn info eg.


Mvh
Trygve Boge
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

Da var traktoren oppe og gikk:) Var nok eg som hadde gjort feil da eg skulle skru ledningen fra coil til fordeler. Brukte en gummiforing som eg fant oss eletrikkerene på jobb. Har brukt traktoren i hele dag å har funnet noen andre småting.

- Den lugger en del ved fullt gasspådrag. kan dette ha noe med instillinger på forgasseren å gjøre? Virker som den kveler seg når eg trykker gassen i bunn med en gang. Vist eg tar det forsiktig så får eg fullt turtall på den. så vist eg skal opp en bakke så er det akkurat som den humper seg av gårde. Spesielt vist den får litt motstand.

- Så har eg en olje lekasje ved reimhjulet fremme. Ser det er en rift i pakningsringen i det huset til tannhjulene. Noen som vet om det går an og bare bytte pakningen, eller må hele huset av? og hvor kan eg få tak i en ny pakning. Fant ingenting inne på jørgenrud bil eller økonomi-deler. Har sendt mail til begge.

Tusen takk for hjelpen til nå :)


Mvh
Trygve Boge
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo B16

Post by Reodor57 »

Godt du fikk den i gang :-). Traktoren er ment å gå på fast turtall. Derfor har den en mekanisme som sørger for det. Forgasseren har ingen akselerasjonspumpe, derfor er den treg på fotgassen. Om jeg ikke husker feil er det to justeringsskruer på denne. En for luft oppe og en for mengde lenger ned. Den øverste gir da fetere blanding når den skrues inn. Forsøk denne først med en kvart omdreining ad gangen. Noter deg utgangspunktet slik at du har noe å gå tilbake til om alt skulle skjære seg. Sjekk først luftfilteret at det er nok olje på det. Mener det er et merke inni huset. For lite olje gir for liten motstand.
Ringen er en filtpakning og er montert fra innsiden dessverre. Ringen er en del av nytt pakningssett. Vet ikke om du får den løs.
Det var alt jeg kom på i farten... Noe sier meg at jeg burde ha lagt meg hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

takk for svar :)


Skal ut og prøve og justere forgasseren no. Hadde av luftfilteret å der var det bare litt olje i bunn. her er det bare og fylle på noe spill olje av typen 10-40 eller noe sånt sant?

Men det eg lurte på. Har funnet den tetningsringen på bla. ebay og div. utenlanske sider... men når eg søker opp b16 motoren, så får eg ringen til b18. Vet du om dette er den samme ringen? I verste fall så får eg skru av dekselet å sjekke nr, målene. men tingen er det at eg bruker traktoren no så da må eg montere det på igjen for og demontere det seinere. Det blir mye ekstra jobb... evtuellt om du har delenr på den ringen eller målene?


MVH
Trygve Boge
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

Da har eg vært ute og kikket litt på den... fyllte olje opp til det nivået som skulle være på luftfilteret, så justert ut skruen på forgasseren 2 omdreininger, samtidigt som eg justerte inn skruen som har med tomgangen og gjøre... Ble en helt annen traktor og kjøre... kubber ikke lenger ved full gass, og går mye finere. Så takk for hjelpen! :D
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo B16

Post by Reodor57 »

Hei

Du trenger to pakninger. 403075 til selve "Transmisjonskåpa" fremre del. Filtringen heter 190537. Begge deler har de i Jørgenrud sitt sortiment.. Det eneste de ikke har er den metallringen som holder filtpakningen på plass, så denne må drives ut pent og brukes på nytt. NB! Filtpakningen må settes inn med litt olje før den monteres.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

oki... når eg hadde den av så såg ikke den pakningen sån ut.. var mer lik denne : http://www.ebay.com/itm/NEW-VOLVO-PENTA ... ef&vxp=mtr . var gummi med en metall fjær/ring rundt. Muligt det skal være en sån hvit inni der også, men denne manglet eg. Så var det den pakningen du viste meg. den vil ikke passe på dekselet mitt.. men har forsovidt laget ny pakning så det er greit:)

Har studert tegningen på jørgenrud litt... å ser da at dekselet fremme er ikke likt som på min traktor... Det dekselet mitt følger hele den platen innenfor vist du skjønner... i det dekselet er det en sån svart hardgummi ring som har en konisk kant inni, denne har sprukket hele veien.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Volvo B16

Post by Reodor57 »

Da er ditt deksel modifisert. Dette er en simmering. Mål utvendig diameter og diameter på reimhjulet der simmeringem skal tette. Da finner de den du trenger hos Tess eller andre firmaer som selger kulelagere. Simmeringer kan som regel skiftes utenfra. Dvs at en kun trenger å demontere reimhjulet. :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

oki kjempe greier ;) da skal eg prøve og få ordnet dette så fort eg er ferdig med og bruke den hehe...

Takker for hjelpen. så spør eg hvis det er noe eg lurer på :)
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: Volvo B16

Post by trygve »

Hei igjen Reodor!


Da har eg fått tettet de fleste olje-lekasjer... Men dukker opp nye underveis som en tetter en etter en. Nå ser eg at den lekker olje på bakkant av motor. Er nok sikkert noen pakninger som har sett dagens lys.Den lekker mer og mer etter hvert som eg bruker den. Det eg lurer på nå er om eg må dele hele traktoren i 2 bak den kransen som motoren står inntill? ser liksom ikke noe skruehull mellom krans og motor. Eller vil den løsne av seg selv vist eg demonterer motorfestene å skyver den ut fremover?

Mvh
Trygve Boge
Post Reply