Lading.

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Rolv
Posts: 6
Joined: Tue 01 Apr 2014 17:36
Location: Arendal.

Lading.

Post by Rolv » Tue 13 May 2014 18:50

Hvor mye bør min gamle 6v pv 444 lade? :)

User avatar
ravi
Posts: 59
Joined: Thu 09 Nov 2006 17:48
Location: Kvelde

Re: Lading.

Post by ravi » Tue 13 May 2014 22:56

Ca 7,1-7,6 volt uten belastning.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Lading.

Post by Reodor57 » Wed 14 May 2014 10:00

Husk bare at ladingen ikke slår inn før en har ca 1500 omdreininger på motoren. Under det er det ingen lading. Tror jeg hadde lagt meg på 7,2-7,3 volt for ikke å koke batteriet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Lading.

Post by Torbo2 » Wed 14 May 2014 16:38

Det var grei spenning. Strømmen er regulert av regulatoren på linje med spenningen. Det står i manualen hvor mye den kan dage (reguleringsspenningen) - 40 - 50 ampere og rundt 20 - 25 ampere maks på 12 volts dynamo.
Den kan nok også settes opp, men det hjelper lite med for lavt turtall, som Reodor er inne på.

Jeg har planer om å dreie et mindre reimskivehjul til et par PV-er men det er et stykke ned på lista.
Å få den til å lader ved 1000 - 1200 o/min vil nok hjelpe.
Men på grunn av at ankerviklingene ligger på langs av ankeret, og lagrene ikke er turtallslagre, vil ikke dynamoen tåle så mye høyere turtall. Men om man kjører pent, kan man gjøre mer ut av dette.
På en vekselstrømsdynamo er viklingene rundviklet i rotoren, og de har høyhstighetslagre, så de tåler høyere turtall.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Lading.

Post by Reodor57 » Wed 14 May 2014 23:25

Ladingen (Ampere) er jo også avhengig av hvor mye batteriet er oppladet, og hvor mye strømtrekk en har. Jeg ga startstrøm med en bil jeg hadde en gang som hadde likestrømsdynamo. Det ble så mye strømtrekk da at ene ledningen mellom spenningsregulatoren og dynamoen smeltet. Teoretisk skal en likestrømsdynamo i 6 volt anlegg kunne gi 50 Ampere, men da må batteriet være utladet. Derfor blir det kun noen få amere i praksis som vises på amperemeteret om en har så gammel bil.

Ellers finnes vekselstrømsdynamoer både for 12 og 6 volts anlegg om en lurer på det.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5814
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Lading.

Post by 445 » Thu 15 May 2014 07:50

Rolv wrote:Hvor mye bør min gamle 6v pv 444 lade? :)
Jeg justerte litt opp på ladingen min (svart Bosch-boks) for 2-3 år siden.
Kjører for det meste turer i lavere hastigheter, og da er det ikke noen fare for å koke batteriet.
Har koblet på et multimeter og sjekket ladingen. Under 80 km/t ligger den på maks ca 7,5V.
Over 80 km/t passerer jeg 8V, og da koker det nok litt der fremme.

Husk at når du skal måle ladespenningen må du gjøre dette en stund etter at du har startet, da den lader ekstra mye like etter oppstart.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Rolv
Posts: 6
Joined: Tue 01 Apr 2014 17:36
Location: Arendal.

Re: Lading.

Post by Rolv » Fri 16 May 2014 12:02

Takker for gode svar. :) :)

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Lading.

Post by PV-Sport » Wed 04 Jun 2014 00:31

Er det noen på forumet som har byggd om til vekselstrømsdynamo på sine biler?
Vurderer å gjøre det selv. Har et slikt feste liggende: http://www.cvi-automotive.se/en/article ... for-b18-66
Er takknemlig for tips til type dynamo jeg må ha. Da helst med innebyggd regulator.

User avatar
445
Posts: 5814
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Lading.

Post by 445 » Wed 04 Jun 2014 06:52

Både guntor og Reodor57 har satt inn 6V vekselstrømsdynamo.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Lading.

Post by Reodor57 » Wed 04 Jun 2014 12:30

Hei

Jeg kjøpte en 100 amp 6 Volt dynamo på Ebay. Har skrevet om det i neste nummer av PVMagazinet, så kan ikke gjenta for mye her. Men det fungerer utmerket og jeg har da 7,2 volt fra tomgang. Eneste er at tomgangen kan bli litt lav enkelte ganger med mye strømtrekk. (Radio, vifte, lys og kanskje vinduspussere). Dynamoen bør være minimum 60 amp med negativ jording. Jeg fikk tak i en dynamo med liten fysisk størrelse, så den passet helt utmerket med bare litt "ombygging" av festet. Kan da koble tilbake til gammel dynamo på 5 minutter om det skulle bli et problem. Vifterimen er tatt fra B18. 9,5x888.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Lading.

Post by PV-Sport » Wed 04 Jun 2014 16:50

Glemte å skrive det... min bil har 12 V anlegg.

Har funnet forhandler i Sverige som selger bolt-on:

http://www.x-parts.se/generator-b18-b20 ... or/29184-0

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Lading.

Post by Reodor57 » Wed 04 Jun 2014 17:08

Med 12 Volt har du jo ingen utfordringer overhodet. Da kommer bare frakt og mva for vare og frakt på toppen. Da er du nok ikke langt unna det en kan få den for her. Temmelig standard disse dynamoene..
Ser Biltema har en "small size" til kr 799,- Delenummer 63614. Om den er med innebygget regulator kan du jo spørre om, men regner med det. Husk bare at den må være jordet. Originalfestet til Volvo for B16 ihvertfall er gummiopphengt, så der vil den ikke fungere om den ikke blir jordet. Lykke til.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Lading.

Post by Torbo2 » Wed 04 Jun 2014 22:14

Jørgenrud har ombygningsfeste for Amazondynamo. Det her jeg et sted, men har ikke kommet så langt ennå med den bilen...
Den, PV-en blir ikke så mye brukt, så den får vente.

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Lading.

Post by PV-Sport » Thu 05 Jun 2014 00:06

Da er dynamoen fra x-parts bestillt, så får vi se om en får det til å passe. Dukker sikkert opp noen spørsmål ang kabling også etterhvert :-)

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Lading.

Post by Reodor57 » Thu 05 Jun 2014 08:27

Tror du da må få tak i en buet strsmmestag på toppen også da denne dynamoen har større diameter enn likestrømsdynamoen. Med "small-size" dynamo slipper en som regel det.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Post Reply