Midlertidig tenningslås

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Post Reply
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Midlertidig tenningslås

Post by Mikal »

Hallo!

Vi har som kjent en Duett 65 modell i vårt eie. For to år siden (eller var det tre..) gjennomgikk den en betydelig renovering. Når vi skulle fikse litt småplukk før ny sesong ser vi at nøkelene er borte. De har tidligere lagt i et nøkkelskap så det er jaggu ikke godt å si om de er stjålet, mistet eller forlagt. Uansett så har vi troa på at de dukker opp igjen.

Lurer derfor på om det er mulig å koble på en midlertidig tenningslås slik at vi kan få begynt å bruke bilen til nøklene dukker opp, eller er dette en teknisk greie som krever mye mikk-makk?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... las-43076/
Grimstad, Duett -65, B18.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Midlertidig tenningslås

Post by 445 »

På min 1960-modell 445 er dette vanskelig. Tenningslåsen er bygget sammen med coilen.
Hvordan er det hos dere? Er det mulig å komme til på baksiden av tenningslåsen, eller forsvinner kablene rett inn i en "strømpe" inn i coilen der også?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Midlertidig tenningslås

Post by Torbo2 »

Det kan være et problem å montere tenningsbryter til den originale coilen. Da må strømpen for den isolerte kabelen mellom coil og tenninslås splittes. Og det skal man helst ikke gjøre for å behode det originale.
Det man kan gjøre, som var gjort påmin Duett er å ta ut det gamle utstyret og montere inn en slik lås som du viser til og sette på en annen coil (ikke høyeffektcoil).
Så kan du lettere få ordnet ny nøkkel til den gamle låsen uten stress. Det kan en flink låsesmed eller mekaniker ordne når du leverer selve låsen løs.
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Midlertidig tenningslås

Post by Mikal »

Takk for svar.

Jeg har sjekket hva ny lås koster, orginal altså, og det er jo ikke allverdens. Men jeg fikk beskjed om at den gamle nok må bores ut (Jørgenrud) og det merker jeg at jeg ikke har så innmari lyst til.
Grimstad, Duett -65, B18.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Midlertidig tenningslås

Post by 445 »

Jeg støtter Torbo2 sitt forslag.
Kjøp den tenningslåsen på Biltema.
Kjøp en ny coil.
Koble over ledningene fra gammel tenningslås og coil til nytt opplegg.
La det gamle sitte til du finner igjen nøklene, eller til en låsmester har laget nye nøkler til den gamle låsen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Midlertidig tenningslås

Post by Mikal »

Noen innspill på type coil/pris og hvor jeg får tak i ?
Grimstad, Duett -65, B18.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Midlertidig tenningslås

Post by Torbo2 »

Standard-coil evt. på Biltema. Den skal ha ca. 4 Ohm på skrukontaktene (primærkretsen). Mindre er for trim og høye turtall, men dem kan være litt harde for stiftene i fordeleren.
Coil med formotstand går også bra, men det trenger man ikke på en sommerbil.
Prisen er ca 200 kroner (sist jeg kjøpte).
Ellers kan man bruke en brukt, men den bør ikke være for gammel.
Post Reply