vindusvisker kobling

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Post Reply
tvedt1
Posts: 37
Joined: Wed 21 Nov 2012 17:23
Location: søgne

vindusvisker kobling

Post by tvedt1 »

hei er det noen som har bilde av hvordan man skal koble vindusviskermotoren? får ikke min til og har prøvd og lese koblingskjemaene men er ikke flink til dette. lurer på hvordan det skal kobles både på motor og bryter.
glemte selvsagt og ta bilde da jeg tok dette fraværandre
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: vindusvisker kobling

Post by Torbo2 »

Dette sier kan kanskje litt?
Image
tvedt1
Posts: 37
Joined: Wed 21 Nov 2012 17:23
Location: søgne

Re: vindusvisker kobling

Post by tvedt1 »

sier meg svært lite . prøvd å forstå meg på det men skjer fortsatt ikke noe med vindusviskeren. er det noen som kunne være så greie å bare ta ett bilde under dashbordet så jeg finner ut hvorda det skal kobles:)?
er forresten en 64 mod 544.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: vindusvisker kobling

Post by Reodor57 »

Hei

Nå kan det faktisk være mye lettere å koble dette riktig ut ifra et skjema enn ett bilde av ledningskaoset under dasjbordet. Det handler da om å forstå skjemaet. Skal forsøke å forklare hvordan du leser det. Ikke ment som belæring, men som informasjon også til andre.
Hver komponent f.eks bryter og motor har numererte kontakter (De du fester kabelskoene eller skrur fast ledningen på). Dvs at f.eks nummeret 53a finner du igjen på kontakten på selve motoren (Preget i godset der kontakten sitter). Ledningen herfra skal gå ned til bryteren hvor plussledningen fra sikringsboksen(Rød) går inn på kontakt 54(Også innpreget på noen måte på bryter). Det vil si at det sitter to ledninger i samme kabelsko her på bryteren (Røde).
Så skal det gå en ledning(svart) fra kontakt 31 på bryter og til kontakt 31 på motoren, og videre til karosseriet.(Igjen to ledninger i samme kabelsko på kontakt 31 på motoren. Dette er minuspolen(Jording) og koblingen til karosseriet vises med en "jernrive"/løvrake (Viktig at denne festes godt og har god elektrisk kontakt med karosseriet. Dvs ingen lakk imellom her, men metall mot metall). Da gjenstår kun to ledninger. En fra 54d kontakten på bryter til 53 kontakten på pussermotoren. (Merket som blå ledning, men det velger en jo selv om en legger opp på nytt. En ledning igjen! Denne går fra 31b på bryter til 31b på motoren. Ferdig :-).
Tallet som står før fargen på ledningen viser tykkelsen(Kvadratet) på ledningen. Så her er det altså rød 1,5 kvadrat inn på bryteren. og 0,75 ut igjen. 0,75 er det en kaller lampettledning(ca 1mm tykk kobberleder). Det skader ikke å bruke 1,5 på alt dette (Ca 1,5mm tykk kobberleder). Så lenge det nå er strøm inn på den røde ledningen fra sikringsboksen skal dette fungere. Håper dette var til hjelp.

Lykke til :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
tvedt1
Posts: 37
Joined: Wed 21 Nov 2012 17:23
Location: søgne

Re: vindusvisker kobling

Post by tvedt1 »

Hjalp faktisk veldig:) takk for forklaringen:)
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: vindusvisker kobling

Post by Reodor57 »

Bare hyggelig å kunne hjelpe. :-). Lett å gå seg vill i ledningskaoset om en ikke har lest slike skjemaer før. Da blir det også lettere ved senere anledninger :-). Det er også viktig for oss med gamle biler, og ikke minst om man har 6volt å ikke velge mindre kvadrat på ledningen enn det som står i skjemaet. En får da for lite strøm frem til målet for å si det sånn.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply