Ryggelys?
Ryggelys?
Hei
Jeg har kjøpt meg en ekstra girkasse til PV´n . Alltid kjekt å ha
Men fant en kontakt som jeg ikke finner igjen på noen
deleskisser av en M4 kasse som dette er !
Antar nå at noen har satt på denne for ryggelys. Når bryteren får jord via
den stanga som kommer inn i beskyttelsen der i revers så er kretsen der.
Enkelt og greit.
Er dette en kjent løsning blant dere som har skrudd PV litt mer enn meg ihvertfall ?
Jeg har kjøpt meg en ekstra girkasse til PV´n . Alltid kjekt å ha
Men fant en kontakt som jeg ikke finner igjen på noen
deleskisser av en M4 kasse som dette er !
Antar nå at noen har satt på denne for ryggelys. Når bryteren får jord via
den stanga som kommer inn i beskyttelsen der i revers så er kretsen der.
Enkelt og greit.
Er dette en kjent løsning blant dere som har skrudd PV litt mer enn meg ihvertfall ?
-60 544A Special 2
Re: Ryggelys?
Bra de er flere som er i "kjekt å ha" - gata.... Så slipper man å tenke på hva man skulle ha hatt...
Den er kjent på senere modeller og Amazon. Den fungerer.
Fungerer den ikke, kan det være den lille mikrofjæra på baksiden som er bøyd eller masse grums fra girolja som ha landa oppi den llle boksen, men det siste var helt teoretisk.
Det er kanskje en M40girkasse du har fått tak i?
Se om skifteakslingene ig forkant av kassa stikker litt ut, da er det som regel M40.
Men du har vel B18, så skal den jo passe fint...
Til B16 må kløtshuset bygges om (freses elelr borres) og veiva borres opp eller kutte av kløtsjakslingen...
Den er kjent på senere modeller og Amazon. Den fungerer.
Fungerer den ikke, kan det være den lille mikrofjæra på baksiden som er bøyd eller masse grums fra girolja som ha landa oppi den llle boksen, men det siste var helt teoretisk.
Det er kanskje en M40girkasse du har fått tak i?
Se om skifteakslingene ig forkant av kassa stikker litt ut, da er det som regel M40.
Men du har vel B18, så skal den jo passe fint...
Til B16 må kløtshuset bygges om (freses elelr borres) og veiva borres opp eller kutte av kløtsjakslingen...
Re: Ryggelys?
Det er en M4-kasse .
Jeg har det i bilen fra før av.
Er B16 i bilen min, men det er en spesial 2, så da er
jo M4 originalt.
Her er et bilde til av kassa
Jeg har det i bilen fra før av.
Er B16 i bilen min, men det er en spesial 2, så da er
jo M4 originalt.
Her er et bilde til av kassa
-60 544A Special 2
Re: Ryggelys?
Den er som fargen på emblemet: Gull verdt!
- De vokser jo ikke akkurat på trærne...
Du har trolig litt lagringsfett på akslinger og åpne felt uten maling?
Det skal jeg ha, da jeg ser på den ene min, som er litt tørr har fått en anesle korrosjon..
TAkk for påminnelsen forresten!
- De vokser jo ikke akkurat på trærne...
Du har trolig litt lagringsfett på akslinger og åpne felt uten maling?
Det skal jeg ha, da jeg ser på den ene min, som er litt tørr har fått en anesle korrosjon..
TAkk for påminnelsen forresten!
Re: Ryggelys?
Hmmmm.
Jeg har også M4-kasse. Kan jeg enkelt ettermontere en slik bryter?
Jeg har også M4-kasse. Kan jeg enkelt ettermontere en slik bryter?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Ryggelys?
Er lagringsfett en bestemt type fett?Torbo2 wrote:Du har trolig litt lagringsfett på akslinger og åpne felt uten maling?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Ryggelys?
Du kan trolig bytte det bakre kokket med et annet lokk med bryter, eller sette inn en passende trykkbryter, f.eks mikrobryter (Clas Olson har).445 wrote:Hmmmm.
Jeg har også M4-kasse. Kan jeg enkelt ettermontere en slik bryter?
Andre trykkbrytere er ikke så lette å fåt tak i lengre etter av aRgngren og Oslo Hobbysenter ble borte.
men det er nok flere av de store leverandørene som har noe, men hvem og kan de selge i små kvanta?
Det beste er å kjenne noen som driver med slikt, men det blir færre av dem også. Kanskje en av de du har selv kan duge? De er kanskje for store?
Elelrs må jeg se hjemme når det blir ikek før om et par dager. Jeg hadde/har noen små, men vet ikke om de tåler så mange ampere? Og så var det å finne dem?
Jeg har ikke gjort det, men jeg kan tenke meg at det skal la seg gjøre?
Re: Ryggelys?
Lagringsfett er et syrefritt fett som brukes på maskiner og biler. Det kan tenkes at Vaselinolje er fint, men det blir kanskje litt for tynt lag?445 wrote:Er lagringsfett en bestemt type fett?Torbo2 wrote:Du har trolig litt lagringsfett på akslinger og åpne felt uten maling?
Jeg ville nok brukt vanlig Vaselin. Det er det beste som fins som vanlig handelsvare.
Trolig vil den løsningsfrie sprayen (hulromsbeskyttelsen) fra Biltema også funger fint, da den Ikke tørker. olje og fett av vanlige varianter fungerer nok også. men det viktigste er nok å få på noe fett.
Og vil man ha laget uten å kliss, kan kanskje hlyshaug komme med gladpacken sin og surre rundt?
Så kan den oppbevares nederst og innerst i garderoben, eller innerst i et kjøkkenskap, uten at noen andre trenger å vite om det?
Re: Ryggelys?
Torbo2 wrote: Andre trykkbrytere er ikke så lette å fåt tak i lengre etter av aRgngren og Oslo Hobbysenter ble borte.
Arngren finnes: http://www.arngren.net/. Men om de har det du etterspør er en annen sak...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Ryggelys?
Da skal jeg bruke hlyshaugs M4, som står i en krok hos meg, som forskningsobjekt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Ryggelys?
Se det ja, hva har de blitt til?hlyshaug wrote:Torbo2 wrote: Andre trykkbrytere er ikke så lette å fåt tak i lengre etter av aRgngren og Oslo Hobbysenter ble borte.
Arngren finnes: http://www.arngren.net/. Men om de har det du etterspør er en annen sak...
Hmmm. Ryddig hjemmeside gitt... man må vel selv være ganske uryddig for å finne noe der?
Re: Ryggelys?
Bare ikke si noe om det, da vil hlyshaug sikkert komme flyende og hente den? På en tregiret er det ikke like lett, da skiftekslingene går annerledes. Skal forklare en dag jeg er litt mer våken... Men lokket fra en tregiret kan kanskje bygges om og settes på en M4?445 wrote:Da skal jeg bruke hlyshaugs M4, som står i en krok hos meg, som forskningsobjekt.
Last edited by Torbo2 on Mon 26 Nov 2012 00:32, edited 1 time in total.
Re: Ryggelys?
Kunne du, guntor, tatt et par nærbilder av selve bryterløsningen? Helst inne i blikklokket også.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Ryggelys?
Tok en litt nærmere titt på dette nå og ble litt skuffet445 wrote:Kunne du, guntor, tatt et par nærbilder av selve bryterløsningen? Helst inne i blikklokket også.
Dette kan umulig fungere. Så enten mangler det noe, eller så er den
feilmontert.
Med girkassa i revers stikker akslingen 11-12mm ut, men den
lille fjæra befinner seg 17mm inn i boksen
Men dette er jo bare en reservedel, så ikke noe problem egentlig.
Løsningen som sitter i bilen er det samme som i en annen tråd her, nemlig
timer som står på i ca 30 sekunder. Må bare huske å skru den på
-60 544A Special 2
Re: Ryggelys?
Det fungerer for når du setter den i revers så vil skifteasklingen gå bakover og tutche borti den lille fjæra. Så jordes lampa.
Det var her jeg tenkte at en mikrobryter kunne være en erstatning, om man ikke skal lage selv med epoxy og en kulepennfjær? Eller en annen god oppfinnelse.?
De er jo slikt som er gøy!
Det var her jeg tenkte at en mikrobryter kunne være en erstatning, om man ikke skal lage selv med epoxy og en kulepennfjær? Eller en annen god oppfinnelse.?
De er jo slikt som er gøy!