Vindusvisker tar full runde

Tråder som omhandler alt elektrisk på PV'n og Duetten
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by Torbo2 »

Det ligger på hobbyrommet og da jeg prøvestartet det så gikk armene i hver ende med kortere utslag enn på din.
Momentarmen ut fra motoren kan også bøyes slik at den blir kortere og derved mindre utslag. men det er noen drastisk, selv om utslagene på mine biler er mer en nok, uten at armene slår rundt...
Om du er interessert kan jeg ta det med til byen en dag, om du vil måle det ut?
De første dagene er jeg på på reise (igjen), og i dag er jeg ikke hjemme. Men til helgen og i beg. av neste uke kunne jeg tatt det med.?
Det (Oslo/Bryn) er vel litt unna deg, men det er det nærmeste jeg kan komme......
Jeg vil tro at du ser feilen når saken er ute?
Det er i alle fall opplagt at utslagene er for lange ytterst. Men hvordan det kan løses kan jeg ikke si noe mer om uten å ha satt strøm på den løse enheten.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Det (Oslo/Bryn) er vel litt unna deg, men det er det nærmeste jeg kan komme......
Jeg vil tro at du ser feilen når saken er ute?
Kan jeg foreslå følgende:
Røbern demonterer sitt system.
Torbo2 tar med sitt.
Og så kan vi/dere gjerne stå hjemme hos meg en ettermiddag og teste.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Helge Alvim
Posts: 6
Joined: Tue 30 Aug 2011 16:36

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by Helge Alvim »

Skift nylonforingene i overføringsarmene, det er utrolig lite slark som skal til før viskerene går rundt. Ifølge min B-18 katalog er det detalj nr. 658171-4 og 658172-2 som skal skiftes. Enkel jobb bare en husker å koble vekk stømmen mens en jobber under dashbordet selv om det er litt trangt.
Mvh

Helge Alvim
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by Torbo2 »

Hvordan går det med ekstrarundene tro?
Høres logisk ut at slitte foringer kan være årsaken. Jeg trodde de var ganske slitesterke, men?

Og klarer man et C-moment går det vel å skifte dem uten å ta ut motorenheten, forstår jeg?

Det kan man kalle en sprek jobb!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by 445 »

Jeg er også spent på å høre hvordan det går med viskerne.
Som Helge Alvim sier, så er det nok veldig viktig å hekte av en batteripol. Ser for meg at disse overføringsarmene kan klippe fingre hvis man er uheldig.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by Røber'n »

Hei, pga ferie og familietid har det ikke blitt så mye tid til å sitte på forumet. Imidlertid har det blitt ganske mange mil i pv'n. Blant annet hadde vi en fin tur til Krøderen og museumsjernbanen der på ca 30 mil forrige søndag. Det var ikke de helt store værutsiktene på forhånd. Med èn vinduskvisker lå det an til å bli ganske interessant. En kompis ga meg et tips som reddet dagen: Polering av frontruta. Jeg trodde typen fleipa, men det viser seg at dette visstnok var vanlig før, og at man fikk kjøpt midler som var til formålet. Løsningen ble å bruke Meguiar's steg 1&2. Dette kan virkelig anbefales. Regnet perler seg på ruta og preller av i mars-hastigheter over ca 60. Det er visstnok vanlig i veteranbilkretser der man bruker vakuum-viskere, men for meg var dette nytt.
Nærmere undersøkelser viser at parkeringsfunksjonen på viskermotoren min også er defekt. Med mindre noen her har spesialkunnskaper om renovering av en slik motor kommer jeg til å prøve å få tak i en annen motor med stangsystem som får nye foringer. Dashbordet skal ut for lakkering til vinteren, og da tar jeg viskermotoren i samme slengen. Har lagt inn forespørsel til terje062. Er det andre som har noe brukanes liggende for avhending er det bare å ta kontakt.... :D
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by 445 »

Røber'n wrote:Er det andre som har noe brukanes liggende for avhending er det bare å ta kontakt.... :D
Har du forsøkt Harry Hermansson, 520 40 Floby i Sverige?
Telefon 0046 515 400 60
epost: hhsbil@swipnet.se

Han reklamerer i svenske PV-klubbens tidsskrifter.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by 445 »

Forsøker meg med en fornorsket utgave av annonsen til ovennevnte Hermansson:
"Kjøp brukte deler til din renovering av meg. Jeg har mengdevis av brukte deler til PV, Duett og Amazon - fra minste skrue til hele karosserier."
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vindusvisker tar full runde

Post by 445 »

Hvordan går det med viskeren?
Det hadde vært morsomt å komme til bunns i problemet.
Ta gjerne en tur innom når sesongen starter, så kan vi kanskje være flere hoder som tenker sammen?
Oslo & Akershusavdelingens smøretreff avholdes om ikke lenge, så kanskje det blir første mulighet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply