Page 1 of 1
Blinklys prboblem
Posted: Wed 16 May 2012 21:11
by PV-Sport
Er det noen som vet hvor blinklys releet befinner seg i PV544?
Fikk et problem i dag når jeg var ute og kjørte en tur.
Det startet med at releet klikket/lysene blinket saktere og saktere... til slutt ingen blinking, og ladelampa lyste konstant når blinklys er aktivert.
Det er det samme hvilken side jeg blinker til.
Tyder på en kortslutning et sted, evt i blinklysreleet...
Tips mottas med takk!
Re: Blinklys prboblem
Posted: Wed 16 May 2012 22:10
by Torbo2
Det ligger/henger rett under rattstammen, ca. 20-30 cm framfor knærne. Da jeg byttet sist på PV 60, fikk jeg låne to uoriginale varianter fra Biltema, type SAE og DIN... Tror det var SAE som passet om jeg ikke husker feil... Da blinket det i alle fall. Jeg brukte bare to av tilkoblingene, de som tår rett overfor hverandre men sjekk med koblingsskjema som gjender for din bil.
På tidlig 60-talls bile brukes bare to kontakterpå releet, mens den tredje kontakten, som skal til varsellampen brukes ikke, da varsellampen er koblet rett på de utgående ledningene fra blinklyskontakten.
Ellers er slike releer som er helt riktige å få tak i fra de kjente leverandørene.
Re: Blinklys prboblem
Posted: Wed 16 May 2012 22:41
by 445
Du har 544 med 12V?
Re: Blinklys prboblem
Posted: Wed 16 May 2012 23:16
by PV-Sport
445 wrote:Du har 544 med 12V?
Ups, glemte å skrive det.. det er en 64 modell med 12V ja.
Takker for tips Turbo2.
Bare jeg finner releet, må det vel la seg gjøre å finne feilen.
Skal lete videre i morgen.
Re: Blinklys prboblem
Posted: Thu 17 May 2012 19:46
by PV-Sport
Har fått løst problemet
Fant blinklysreleet, tok ut kontakten og målte bare 8V på tilførselen (rød ledning). Målte samtidig 13,5V på batteriet.
8V var for dårlig spenning til at blinklysreleet kunne fungere.
Så da var det bare å måle seg fram til spenningsfallet.
Feilen lå i sikringsholderen i motorrommet på førersiden. Mistet 5V over en sikring der.
Rett og slett møkkete kabelsko/kontakter. Litt rengjøring, og vips.. 13,5V fram til blinklysreleet.
Nå tikker det som aldri før!
Da er det vel bare å bestille time til EU-kontroll
Re: Blinklys prboblem
Posted: Fri 18 May 2012 08:14
by 445
Så flott! Godt å finne ut av slike ting.
Pusset du litt på den andre sikringene også med en gang?
I så fall er det kanskje greit med en liten dusj vaselinfett som forsegling? (Biltema har)
Synes det blir "irr"-belegg ganske fort.
Re: Blinklys prboblem
Posted: Fri 18 May 2012 23:10
by Torbo2
Siringsboksen er et eget tema! Lunefull:
Litt mer om den her:
viewtopic.php?f=11&t=929&hilit=sikringsboksen
Re: Blinklys prboblem
Posted: Sat 19 May 2012 00:03
by PV-Sport
Pusset du litt på den andre sikringene også med en gang?
I så fall er det kanskje greit med en liten dusj vaselinfett som forsegling? (Biltema har)
Det skal gjøres en skikkelig rengjøring av alle kontaktene der når jeg får ledig tid, vær sikker!
Det så nærmest ut som om kontaktene var feite... belagt med svart gammelt fett / grease... så litt avfetting er nok på sin plass først.
Re: Blinklys prboblem
Posted: Wed 23 Apr 2014 22:15
by nassebasse
Slenger meg på denna gamle tråden da jeg sliter med blinklysene selv. Noen som veit om dette Rele passer på en 1965 PV?
http://www.cvi-automotive.se/en/article ... -b18-az-63
Re: Blinklys prboblem
Posted: Thu 24 Apr 2014 09:09
by Torbo2
Da jeg fikset blinklys sist på PV, ombygd til 12 volt, kjørte jeg innom Biltema og handlet to rele. Et SAE og et DIN, de hadde to varianter. Så jeg bare puttet inn det som virket og byttet det andre. Mener det var SAE-type som gikk? Men dette er fem år siden. Det er to kontakter til selve blinklysfunksjonen og et uttak til dashbordlampa (blink). Tror ikke man trenger å bruke ekstrauttaket på PV, da den er koblet på en fellesledning i plusskretsen inn til releet/bryteren?
Sjekk koblingsskjema..
Re: Blinklys prboblem
Posted: Thu 24 Apr 2014 09:52
by nassebasse
Takk for svar. Da blir det nok en tur innom Biltema