Hei, jeg har hatt et merkelig problem de siste dagene som jeg håper noen kan hjelpe meg med.
Bilen har "nykket" en del mer enn vanlig, og når den har gått noen minutt begynner oljelampa å flimre. Dvs. ikke når jeg kjører og er i fart, men når bilen går på tomgang og turtallet er lavt. Jeg har etterfulgt litt olje men det skal være mer enn nok på tanken.
I dag prøvde jeg bilen igjen, da var den kald og hadde ikke dette problemet.
Ellers går bilen fint og det hverken høres eller ser ut som om det er for lite olje i motoren.
Oljelampa lyser
Oljelampa lyser
Grimstad, Duett -65, B18.
Re: Oljelampa lyser
Hei
Så lenge du har over minimum på oljepinnen så har ikke oljenivået noe med oljetrykket å gjøre. Dette høres mer ut som et elektrisk problem. Kan være en kortsluttning ett eller annet sted som også kutter tenningen. Var borti en gang at ledningen til Oljetrykksgiveren lå an mot gods. Da lyste lampa, og blunket spesiellt når bilen ikke gikk rent. Sjakk at alle ledninger ligger riktig og ikke gnisser inntil noe sted. Sjekk spesiellt ledning mellom oljetrykksgiver på motoren, og mellom coilen og fordeleren. Sjekk også for løse kontakter. Dersom du har vekselstrømsdynamo er bilen var for korroderete batteripoler og løs ledning mellom batteri og startmotor. Sjekk koblingen på starteren.
Lykke til.
Så lenge du har over minimum på oljepinnen så har ikke oljenivået noe med oljetrykket å gjøre. Dette høres mer ut som et elektrisk problem. Kan være en kortsluttning ett eller annet sted som også kutter tenningen. Var borti en gang at ledningen til Oljetrykksgiveren lå an mot gods. Da lyste lampa, og blunket spesiellt når bilen ikke gikk rent. Sjakk at alle ledninger ligger riktig og ikke gnisser inntil noe sted. Sjekk spesiellt ledning mellom oljetrykksgiver på motoren, og mellom coilen og fordeleren. Sjekk også for løse kontakter. Dersom du har vekselstrømsdynamo er bilen var for korroderete batteripoler og løs ledning mellom batteri og startmotor. Sjekk koblingen på starteren.
Lykke til.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Oljelampa lyser
Skummelt!
Alvorlig?
Det vikitgte er å sjekke om problemet ligger i selve oljetryksbryteren? Ikke så vanlig, men det hender man har flax?
Og som Reodor er inne på sjekke det elektriske. ER det B16 elerl B18/B20 motor?
Sjekk også at peilepinnen ikke står for nær fordeleren, da kan motoren oppføre seg "skytende" rart.... Nykker og hopper elelr stopper og du finner ingen ting, om du ikke sjekker pinnen?
Elles kan du handle en oljetrykksmåler på Bitema, som du monterer i motorrommet og et par vinkelnipler fra samme sted. Trikser det til ved å blokkere de ene utløpet på den ene vinkellen og kjøre motoren varm og sjekke visningen. Etter en vanlig kjøretur bør trykket ligge rundt et par kg min - helst tre og ikke under en kg/cm2, da er det nok noe alvorlig!!
Og da må du konferere med hlyshaug & Co....
"Min" har 3 kg/cm2 ved 900 o/min.
Alvorlig?
Det vikitgte er å sjekke om problemet ligger i selve oljetryksbryteren? Ikke så vanlig, men det hender man har flax?
Og som Reodor er inne på sjekke det elektriske. ER det B16 elerl B18/B20 motor?
Sjekk også at peilepinnen ikke står for nær fordeleren, da kan motoren oppføre seg "skytende" rart.... Nykker og hopper elelr stopper og du finner ingen ting, om du ikke sjekker pinnen?
Elles kan du handle en oljetrykksmåler på Bitema, som du monterer i motorrommet og et par vinkelnipler fra samme sted. Trikser det til ved å blokkere de ene utløpet på den ene vinkellen og kjøre motoren varm og sjekke visningen. Etter en vanlig kjøretur bør trykket ligge rundt et par kg min - helst tre og ikke under en kg/cm2, da er det nok noe alvorlig!!
Og da må du konferere med hlyshaug & Co....
"Min" har 3 kg/cm2 ved 900 o/min.
Re: Oljelampa lyser
Tror du er inne på noe Reodor, jo mer jeg tenker på det jo mer høres det ut som noe elektrisk. Ved pådrag i går fikk jeg et lite "puff" fra motoren, typisk lyd når noe ikke har tent skikkelig i en av sylinderene. Går over det elektriske og kommer tilbake etter helga
Takk for innspill folkens! Alltid topp.
Ps. Torbo: Montere oljetrykksmåler tror jeg er over mitt kompetansenivå, legger det på is foreløpig
Takk for innspill folkens! Alltid topp.
Ps. Torbo: Montere oljetrykksmåler tror jeg er over mitt kompetansenivå, legger det på is foreløpig
Grimstad, Duett -65, B18.
Re: Oljelampa lyser
Hei. Fant du ut av det? Det er noe med historikken her som er viktig. Dvs at om ting løser seg, kan det være fint for andre å vite at det faktisk gjorde det
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Oljelampa lyser
Heisann.Reodor57 wrote:Hei. Fant du ut av det? Det er noe med historikken her som er viktig. Dvs at om ting løser seg, kan det være fint for andre å vite at det faktisk gjorde det
Beklager at jeg ikke har vært aktiv her på en stund. Synes forumet er kjempebra og en utrolig ressurs for oss som har en gammel Volvo i vår besittelse. Nå er det slik at julebordssesongen er i full gang og det blir jobbing nesten døgnet rundt, så foreløpig har jeg ikke gjort noe som helst med problemet med oljelampa.
Men planen er å gå over alt det elektriske, foreta et oljeskift og bytte noen slitedeler i tenningen/fordeler. Sier i fra så snart jeg har fått litt flere timer i døgnet
Grimstad, Duett -65, B18.
Re: Oljelampa lyser
Fint om du sier fra hvor du fikk dem fra også. Jeg trenger også flere!Mikal wrote:Sier i fra så snart jeg har fått litt flere timer i døgnet
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Oljelampa lyser
Heisann!
Synes kommentaren som kom lengre opp her om at man gjerne skal "avslutte" en sak man har begynt på var veldig bra. Nå er det slik at bilen ble hentet ut i går etter vinterlagring. Startet etter noen få runder, uten problemer. Stod i sola og gikk seg fin og varm før jeg kjørte videre. Alle problem som var nevnt tidligere i denne tråden er borte som dugg for solen. Årsak? Aner ikke. Har tenkt det kan være at noen kontaktpunkter eller lign. som tidligere stod for overledning har irret litt, men det blir bare spekulasjoner.
Godt å ha henne ute i sola igjen. Nå er det omlakkering som står for tur.
Mulig jeg trenger ny førerdør, noen ideer?
Synes kommentaren som kom lengre opp her om at man gjerne skal "avslutte" en sak man har begynt på var veldig bra. Nå er det slik at bilen ble hentet ut i går etter vinterlagring. Startet etter noen få runder, uten problemer. Stod i sola og gikk seg fin og varm før jeg kjørte videre. Alle problem som var nevnt tidligere i denne tråden er borte som dugg for solen. Årsak? Aner ikke. Har tenkt det kan være at noen kontaktpunkter eller lign. som tidligere stod for overledning har irret litt, men det blir bare spekulasjoner.
Godt å ha henne ute i sola igjen. Nå er det omlakkering som står for tur.
Mulig jeg trenger ny førerdør, noen ideer?
Grimstad, Duett -65, B18.
Re: Oljelampa lyser
Flott at det ser ut som at problemet er løst.Mikal wrote:Mulig jeg trenger ny førerdør, noen ideer?
Når det gjelder førerdør, så anbefaler jeg å både legge ut tråd på "deler ønskes kjøpt" her på forumet, og en gratisannonse i PV-Magazinet. Det er mange deler til salgs rundt om kring.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen