Termostat?

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Termostat?

Post by Mikal »

Hei hei. I helga (fredag til mandag) var jeg på langtur med Duetten. Til tross for en ganske amatørmessig jobb med gummilister (hodelykt natta før jeg skulle reise) ble det en flott tur selv om det regnet i store mengder. Det ble nøyaktig 1657 km på telleren i løpet av helga (med andre ord så gikk den en og en halv gang rundt) uten nevneverdige problemer. Rakk også å stikke innom Cato på Råde for å handle frontfanger (utrolig hyggelig fyr med veldig fin bil)

Så, til poenget. Det var utallige køer både før og etter Oslo som gjorde at jeg ble stående stille ganske lenge. Temperaturen i motoren var raskt oppe på max og det kom ufine lyder fra under panseret. Noen forslag til hva jeg kan gjøre, bytte termostat kanskje? Prøvde å finne den men ga opp. Har tømt radiator og skylt ut av.
Grimstad, Duett -65, B18.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Termostat?

Post by 445 »

Så flott at du fikk en skikkelig langtur!

Husker fortsatt ikke om du har B16 eller B18. Kjekt om du legger inn litt mer data i signaturen din.
Termostaten på B16 finner du ved å følge slangen fra toppen av radiatoren ned til den treffer motoren i en "klump".
Demonter denne "klumpen" og du finner termostaten.

Et annet tips er å sette bilen ute et sted det kan bli skikkelig grisete.
Demonter termostathuset, "klumpen" og nedre slange til radiator.
Ta hageslangen og la vanne renne gjennom. Og renne, og renne, og renne....
På B16 har du en vingemutter på blokka. Den kan åpnes og drenere rusk ut gjennom. Bruk en strips og stak opp med.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Termostat?

Post by Mikal »

445 wrote:Så flott at du fikk en skikkelig langtur!

Husker fortsatt ikke om du har B16 eller B18. Kjekt om du legger inn litt mer data i signaturen din.
Termostaten på B16 finner du ved å følge slangen fra toppen av radiatoren ned til den treffer motoren i en "klump".
Demonter denne "klumpen" og du finner termostaten.

Et annet tips er å sette bilen ute et sted det kan bli skikkelig grisete.
Demonter termostathuset, "klumpen" og nedre slange til radiator.
Ta hageslangen og la vanne renne gjennom. Og renne, og renne, og renne....
På B16 har du en vingemutter på blokka. Den kan åpnes og drenere rusk ut gjennom. Bruk en strips og stak opp med.
Takk for innspill. Det er altså en b18 jeg ræser rundt i :) Skal sjekke senere om jeg finner noe lurt rundt der hvor blokka møter slange. Har forøvrig skylt gjennom en gang, men skader ikke å gjøre det en gang til. :)
Grimstad, Duett -65, B18.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Termostat?

Post by Torbo2 »

Det var litt av en tur...
Dette er ganske typisk på disse motorene, da det som 445 kan danne seg masse grums i systemet. Om du kun har to blader på kjølevifta er motoren ekstra utsatt. Dessuten har motortemperaturen lett for å stige rett eter en kjøretur.. Det er visst vanlig, jeg har i alle fall de tendensene på både B18 oh B20. Men de følerne er litt følsomme, så det er sjelden det oppstår koking selv om nåla flyr opp. Det gjelder i alle fall mine biler. Og temperaturen er ikke satt så høyt av temostaten. Om visningen på nåla lugger ved vanlig kjøring, bør du bytte teremostat. Ellers pleier de å være stabile...

Ved langvarig køkjøring bør man være mer OBS....! Om du orker kan du hjelpe til med varmeapparatet, hvis nåla blir for mye høyrevridd....

Det er også vikitg å lufte. Og du har vel ikke noen ekstpasjonsbeholder du kan løfte opp mens du lufter?

Ellers må du stå i en kraftig motbakke og lufte med full varme på varmeapparatet....

Og nå er et vel snart tid å tenke på frostvæske? Uff av meg....
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Termostat?

Post by Mikal »

Torbo2 wrote:Det var litt av en tur...
Dette er ganske typisk på disse motorene, da det som 445 kan danne seg masse grums i systemet. Om du kun har to blader på kjølevifta er motoren ekstra utsatt. Dessuten har motortemperaturen lett for å stige rett eter en kjøretur.. Det er visst vanlig, jeg har i alle fall de tendensene på både B18 oh B20. Men de følerne er litt følsomme, så det er sjelden det oppstår koking selv om nåla flyr opp. Det gjelder i alle fall mine biler. Og temperaturen er ikke satt så høyt av temostaten. Om visningen på nåla lugger ved vanlig kjøring, bør du bytte teremostat. Ellers pleier de å være stabile...

Ved langvarig køkjøring bør man være mer OBS....! Om du orker kan du hjelpe til med varmeapparatet, hvis nåla blir for mye høyrevridd....

Det er også vikitg å lufte. Og du har vel ikke noen ekstpasjonsbeholder du kan løfte opp mens du lufter?

Ellers må du stå i en kraftig motbakke og lufte med full varme på varmeapparatet....

Og nå er et vel snart tid å tenke på frostvæske? Uff av meg....
Var en veldig fin tur, lang men alt funket så da er jeg fornøyd :)
Det var ikke akkurat hellig vann som kom ut når jeg tømte radiatoren. Glemte å kjøre varmeapp. på når jeg luftet systemet så jeg gjør det like godt en gang til i morgen. Ingen ekspansjonstank å løfte opp desverre.
Grimstad, Duett -65, B18.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Termostat?

Post by 445 »

Legger inn noen bilder før jeg tar en tidlig kveld:

Slik ser avtappingskrana på motorblokken ut:
Image

Et par skisser av kjølesystem og termostat:
Image

Image


Siden jeg har B16 er jeg litt usikker, men tror at avtappingskrana er den runde du ser rett til venstre for oljefilteret:
Image
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Termostat?

Post by Torbo2 »

Det er nok tappepluggen ja, men i tilelgg til å løsne den og termotathuset har jeg tatt av nedre radiatorslange for å pøse igjennom vann.

Da jeg kjøpte min Duett i Sverige for fem år siden fi jeg høy motortemperatur, trolig av samme årsak som deg? På hjemturen lå nåla på topp hele veien hjem, og jeg måtte kjøre forsikitg for å unngå koking. I bakkene (ikke så mange av dem i Sverige) måtte jeg hjelpe lit til med varmeapapratet for å kjøle...

Neste dag hjemme var det full gjennomgang med en brannslange som jeg fikk låne på Esso på Haslum... Tror jeg ble like våt som blokka utvendig... :lol: Etter dette har det gått bra...
Mikal
Posts: 111
Joined: Wed 10 Aug 2011 18:54
Location: Grimstad
Contact:

Re: Termostat?

Post by Mikal »

Torbo2 wrote:Det er nok tappepluggen ja, men i tilelgg til å løsne den og termotathuset har jeg tatt av nedre radiatorslange for å pøse igjennom vann.

Da jeg kjøpte min Duett i Sverige for fem år siden fi jeg høy motortemperatur, trolig av samme årsak som deg? På hjemturen lå nåla på topp hele veien hjem, og jeg måtte kjøre forsikitg for å unngå koking. I bakkene (ikke så mange av dem i Sverige) måtte jeg hjelpe lit til med varmeapapratet for å kjøle...

Neste dag hjemme var det full gjennomgang med en brannslange som jeg fikk låne på Esso på Haslum... Tror jeg ble like våt som blokka utvendig... :lol: Etter dette har det gått bra...
Haha. for et syn!

Skal se om jeg får tatt en runde i dag, dama kom på besøk plutselig så da må man jo pleie førstedamen først før man spyler røra på dame nummer 2.

Topp med tegninger, skal få fjernet slanger og termostathus også, kan godt være noen morsomheter inni der.

Liten digresjon: Er det noe bensinfilter før det i motorrommet? Kakket av en liten bit lakk som ramlet nedi ved en fylling :/
Grimstad, Duett -65, B18.
Post Reply