444 stopper uten choke

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

444 stopper uten choke

Post by Rodtwitt444 »

Hei!

Jeg har etter en del om og men arvet min oldefars 1957-modell 444. Jeg har kjørt bilen en del tidligere, men av forskjellige årsaker har den støvet ned i en garasje det siste 2,5 årene. Nå har vi fått en slutt på det; etter noen ukers styr med tetting av lekkasjer i kjølesystemet fikk vi start på den i går kveld. Desverre viser det seg at bilen tydeligvis er furten etter så lang tid uten oppmerksomhet - motoren stopper tvert uten choke. Den går dårlig på tomgang med choke og ujevnt når man holder igjen på gassen under kjøring. Ved gasspådrag virker imidlertid alt greit.

Har fått tips om at det kan være et problem med ventilene eller tennpluggene, skal måle komp og kontrollere pluggene. Noen andre tips til en stakkar som egentlig ikke har så mye greie på bil, men som gjerne vil lære?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
445
Posts: 6099
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 444 stopper uten choke

Post by 445 »

Hei, og velkommen til PV-forumet!

Godt at bilen kan komme ut av garasjen og få luftet seg litt.
Antar at du får mange gode tips av Reodor mf. etterhvert.
Opptil flere av oss har opplevd "magiske" forandringer etter en forgasservask.
Hvis du ikke har tilgang på en ultralydvasker, så pleier Oslo og Akershusavdelingen å ha dette på smøretreffet vår og høst.
Da vaskes forgassere og andre detaljer slik at de blir skinnende rene.
Et annet tips kan være bensinens alder. Hvis bensinen er veldig gammel, så kan det være en ide å tappe den av og få på ny.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 444 stopper uten choke

Post by Torbo2 »

Gammel bensin er litt tyngre å tenne, også tyngre på den måten at de lette ingrediensene har dampet bort og inneholder derfor mindre energi som på en måte gir for mager blanding (teoretisk) …
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: 444 stopper uten choke

Post by Rodtwitt444 »

Hvor gammel er "gammel" bensin? Jeg vil anta at bensinen på tanken i dette tilfellet er 3-4 år gammel...
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 444 stopper uten choke

Post by Torbo2 »

Vansklig å svare eksakt på dette, da jeg ikke har gjort, eller kjenner til målinger på dette. Vet bare at opptil et å går bra i praksis, med er bensinen to år eller mer, kan den være litt treg å starte med og ikek gi spesielt god effekt i en bensinmotor. Det kan hende at teknisk avdelig på et oljeraffineri kan svare mer utfyllende på dette?
Dette er også avhengig av hvor tett tanken er med tanke på utlufting. Nyere biler har ganske hermetisk bensintank og vil neppe gi problemer etter et par tre år, men det blir litt gjetting her...
Ang. at motoren trenger litt choke, kan også bety "gørr" elelr vann i bunn av fløttørkammeret på forgasseren..
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: 444 stopper uten choke

Post by Rodtwitt444 »

Ser ut som om jeg skal prøve følgende, i rekkefølge:
  • Kontrollere tennplugger, rense evt bytte.
  • Måle komp for å finne evt defekte ventiler.
  • Rense flottørkammer.
  • Bytte ut bensin på tanken.
  • Ultralydrens av forgasser.
Hadde håpet å kjøre PVn i Sandviken Sundvolden til helgen (er alt påmeldt), men med en ettåring rasende rundt hjemme og hund som skal luftes i tillegg er det ikke mye tid i hverdagen. Har heldigvis bil i backup hvis det skulle skjære seg med PVn.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 444 stopper uten choke

Post by Reodor57 »

Hei. Kaster meg på dette. Se etter luftlekkasjer. Kan være en vakumslange som er utett. Gummi blir ofte sprø og gammel og lekker. Hører du en suselyd ala en kran på litt liten åpning er det nok det. Lokaliseer og tett. Ellers sitter flottørkammeret i fire skruer uten at du trenger å demontere noe mer enn dette. Fremgangsmåten finner du i ett av de innleggene jeg har lagt inn før.. Prøv det enkle først, for dette er sikkert bare en bagatell. Send gjerne et bilde av forholdene så er det lettere å si hvor du skal lete. Bensinen er definitivt ikke gammel nok til å lage problemer, men vann i flottørhuset kan gjøre noe og tette dyser mer, men det er dersom det er tett i vakumslangene/pakningene. Noen har en bakelittpakning mellom forgasser og manifolden. Sjekk at denne er tett. Bakelitt blir sprø. Ellers kan jeg godt ultralydvaske forgasseren om du tar den ut og vi møtes et sted mellom Ryen og Bekkestua en ettermiddag. :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 444 stopper uten choke

Post by Torbo2 »

Den fuskingen du snakker om kan i tllegg ha sammenheng med for liten stifteåpning, i annen rekke dårlige/slitte/brente stifter.
Tennplugger i tredre rekke... Med liten kompresjon som disse bilene har er ikke motoren spesielt kresen på pluggene, men er de gamle og sotete, kan de gi overslag likevel. Det holder jo ikke evig... På min gamle båtmotor FM, begynte pluggene å fuske etter ca 20 år, og da vurderte jeg å ta det opp med selgeren!
Etter at blytilsetninger forsvant, holder pluggene utrolig lenge!
Flottørhuset kan forreten tas av uten å skru av forgasseren, så det er raskt å sjekke om det er gørr oppi der.
Seks skruer - to til luftfiltret (7/16 " sekskant) og fire til flottørhuset (m. skrutrekkerspor). Det vet du sikkert, men jeg tok det med, siden det lå framme i hudkommelsen....
Vil du sjekke mer ligger hoveddysa også godt tilgjengelig. Jeg opplevde en gang at en liten messingtråd fra filteret i bensinpumpa hadde beveget seg helt opp til hoveddysa. I det minste kan du stikke litt opp i den meden nål for å sjekke om det er noe groing. Dysehuset som ligger inntil flottørhuset er også lett å ta av for å sjekke nærmere. Det er en risiko for å ødelege pakningen der, så et pakningssett er kanskje på sim plass om du ikke er fortrolig med å lage pakninger...

Stiftene må kjøpes originale, da de er vansklige å få tak i på annen måte. Om fiberknasten ikke er for mye slitt, kan du pusse stiftene med smergelpapir, først 240 og 400 til slutt, så blir de ofte som nye... Jørgenrud har stifter som den nærmeste jeg vet om...

Men nå har du vel ikke så god tid på deg, så da bille jeg konsa på frisk bensin og sjekek stifter og evt. flottørkammeret..

Skulle det skjære seg er jeg ofte borte i Solbergliveien, et par km unna deg og har tlf. 911 44 666.
Er ikke trykkekunstner eller har røntkensyn, men pleier å få ting til å går rundt og bråke. Lager sikkert for mye bråk på andre måter også, men det hender jeg skjerper meg....
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 444 stopper uten choke

Post by Reodor57 »

Som man ser, mange veier til ROM hehe. Er da bare opp til en selv om en velger vanskelig eller lett løsning. Regner med at denne bilen gikk greit når den ble "satt bort", så holder en knapp på forgasseren. Blir ofte et belegg i flottørkammeret og tilliggende herligheter når bensinen blir borte og luft slipper til. Har vært borti forgassere som det ser ut som om noen har sølt fuktig gipspulver oppi. Forgassere kan korrodere noe inni granskauen!
Lykke til, og jeg kan også kontaktes, men legger ikke ut mobilinfo her. Er på mail døgnet rundt om du sender en "pm", så dette får vi helt sikkert til enten du benytter deg av egen skruing etter tips herfra, Torbo2 eller min hjelp :-D.
MEN, flott om en gir tilbakemelding på hva problemet var slik at vi kan lære mer!!! Sees vi på smøretreffet?? Alltid gøy med nye folk.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: 444 stopper uten choke

Post by Rodtwitt444 »

Oki, da ser det ut som om det er på forgasseren jeg skal sette inn støtet. Rekker nok ikke å bestille nye stifter, så det får vente. Hva er normal stifteåpning forresten?

Og når vi først er i gang; jeg må også smøre opp hjullagrene før Sandviken-Sundvolden, det er en hul "romlelyd" fra bilen når jeg kjører. Uansett lenge siden sist. Det jeg lurer på er om det går det an å fylle for mye fett i hjullagrene?

Smøremøtet er såpass langt fram i tid at jeg ikke har kommet dit i planleggingen ennå, men se ikke bort fra at jeg tar med forgasser (evt hele bilen hvis været tillater) hvis dette ikke er i boks til da :)
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 444 stopper uten choke

Post by Reodor57 »

Hei

Hjullagere pleier jeg å kline godt inn etter rensing med diesel eller parafin (Husk å være ytterst renslig så du ikke får støv inn. Jeg legger gjerne ett gråpapir på arbeidsbenken. Så skåner jeg den og lageret samtidig.. Deretter har jeg en god kladd med fett i hulrommet mellom dem (Holder å fylle opp til ytterlagerkanten som sitter i trommelen) og en dæsj i koppen. Når jeg setter det sammen pleier jeg å trekke til mutteren med ca 2,5 kg for deretter å løsne ca 1/4 omdr og låse mutteren der. Etter dette legger jeg til bremsebåndene slik at de akkurat subber litt uten å bremse. En kan fylle for mye fett, da dette utvider seg når det blir varmt og lekker inn i trommelen og på bremsebåndene. Fremgangsmåten jeg beskriver har jeg ikke hatt problemer med på noen biler.
Normal stiftåpning er etter hva jeg husker ca 0,4-0,45 mm samme som på ventilene (innsug-eksos). Rephåndbøker finner du forresten på hjemmesidene våre der du også er registrert så jeg.... Finnes mye bra der.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 444 stopper uten choke

Post by Torbo2 »

Jeg har nok også tro på at forgasseren bør sjekkes først, men om det ikek skulle gi resultater så har du litt flere sjekkpunkter.
Du har nok det du trenger nå, men tar du en titt i eller under glasskolben på bensinpumpa og finner gråhvit gørr der, vil du trolig finne det samme i forfasseren.

Moment på navmutteren:
Har du ikke momentnøkkel, kan du trekke til for å sentrere, løsne og la vekten av en ti tommers skiftesnøkkel utgjøre tiltrekningsmomentet på mutteren.
Så skal splinten passe, og da løsner du utover til den passer. Skiva bak mutteren skal kunne beveges med fingrene, om det kan være en bedre målestokk på momentet som skal være 0 kgm til noen få g/m....

Dette under er mest til info:
Mener ikke at du skal gjøre følgende, men...
Om du vipper av glasslokket på pumpa bør ha en ny korkpakning i reserve eller litt korkpakning (ark) som du kan lage ny av, da det er risiko for at den kan ryke når du tar av glasskolben på pumpa.
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: 444 stopper uten choke

Post by Rodtwitt444 »

Da er flottørkammeret renset og ekstra bensinfilter skiftet. Var en del rustrød "gjørmeaktig" drit i både filter og flottørkammer. Nå går faktisk bilen såpass bra at jeg tar sjansen på å bruke den til helgen. Fortsatt trengs litt choke for at den skal gå bra, men den stopper ikke lengre tvert på tomgang uten choke.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Rodtwitt444
Posts: 140
Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
Location: Ski

Re: 444 stopper uten choke

Post by Rodtwitt444 »

Ad hjullager - trodde disse kunne fettes via smørenipler; fant en (eller i det minste noe som så ut som en) på baksiden av tromlene foran. Dette er uansett ikke noe jeg begir meg ut på før helgen. Det er ikke varmgang i hjullagrene såvidt jeg kan avgjøre, så da holder det vel sesongen ut.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3144
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 444 stopper uten choke

Post by Reodor57 »

Ser ut som en vask kan være på sin plass om det ikke går seg til. God tur til helgen :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply