Var det en slik Hotpaint fra Biltema, eller var det et annet merke?ståle wrote: Jeg har svart lakk på manifoilen på min PV,sandblåste den først helt ren,sprøyet så svart lakk som skal tåle 650 gr. rett på. Dette har holdt seg fint nå i 3 år,har vært varmt noen ganger ja,og kaldt like mange ganger,hehe!
grenrør?
Re: grenrør?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: grenrør?
Gasolin.no har tatt inn manifoldlakk fra Bill Hirsch. Denne skal tåle 980grader etter baking i ovn. Jeg har tidligere malt manifolden med lakk som skal tåle 750 grader, og dette holdt seg bra noen år. Blir nok til at jeg bestiller en boks, så ser vi hvordan det utarter seg...
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal...
Re: grenrør?
Er dette en enkomponent lakk?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: grenrør?
Stemmer. Det finnes visst to typer tilgjengelig. Den leveres på sprayboks med ca 800 grader, og halvliters box som visstnok skal tåle tett oppunder 1000 grader. Jeg har levert manifolden min til sandblåsing, syrebading, lakk og baking. Blir morro å se hvordan den blir, og absolutt interessant å se hvordan den ser ut om noen år. Jeg har også prøvd andre typer varmebestandig (manifold-)lakk, og det har holdt noen år før det begynner å ruste. Vil tro at 1000 grader holder på en gammel PV, men det er sikkert avhengig av hvor rent materialet er, både materialmessig og på overflaten. Bilder kommer.
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal...
Re: grenrør?
Dette er jo ikke akkurat trim- eller turbomotorer og den får jo kjøling i lufta rusdt og fra toppen... Så her kommer tempen neppe særlig over 600 - 700 grader?
Re: grenrør?
Har ikke du et slikt IR-termometer fra Biltema?Torbo2 wrote:Så her kommer tempen neppe særlig over 600 - 700 grader?
Hvor mange grader kan det måle?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: grenrør?
Det går dessvere bare til 260 grader. Senere kom et som går over 500 grader som jeg skulel køpt, men det var ikek der...
Må nok kjøpe det eller "bedre" neste gang?
Sistnevnete kunne nok fortalt noe, ved å måle fra eksosrøret og oppover mot manifolden?
Det kan jo hende at temperaturen ikke kommer særlig over 500 grader ved lunkekjøring. Det er vel først når man tar ut det dobbelte eller mer fra B16/B18 at temperaturen kommer nærmere 900 - 1000 grader?
Og med masse motorkraft kan man bli fristet til å grisekjøre, man må i alle fall kjøre så fort at man sprutee vann på syklistene (damene)!
Må nok kjøpe det eller "bedre" neste gang?
Sistnevnete kunne nok fortalt noe, ved å måle fra eksosrøret og oppover mot manifolden?
Det kan jo hende at temperaturen ikke kommer særlig over 500 grader ved lunkekjøring. Det er vel først når man tar ut det dobbelte eller mer fra B16/B18 at temperaturen kommer nærmere 900 - 1000 grader?
Og med masse motorkraft kan man bli fristet til å grisekjøre, man må i alle fall kjøre så fort at man sprutee vann på syklistene (damene)!
Re: grenrør?
Hehe! Det bildet er helt rått. Det burde vært video! Skulle vært gøy å vite hvilke ukvemsord som gikk gjennom hodet på den unge damen...
Manifolden tilbake fra total makeover... Bare å vente og se hvordan den ser ut om noen år!
Manifolden tilbake fra total makeover... Bare å vente og se hvordan den ser ut om noen år!
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal...
Re: grenrør?
Den ble skikkelig vakker! Hvilken motor har den stått på? B18 fra PV eller Amazon? Her ser det ut som unnsugningsmanifolden får varme fra eksosmanifolden. Men det er visst noen fordeler med det også, f.eks. begrenset med skadelige utslipp. Effekten er noe annet...