Vifte røk!

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Vifte røk!

Post by Torbo2 »

I dag skjedde det noe helt uvanlig. Jeg kjørte i lav hastighet hjem fra jobb, og så hørte jeg et smell og så begynte motoren å vibrere som om et motorfeste skulle ha røket.
Det skranglet under bilen, og jeg gikk ut for å se, og på bakken fant jeg noe som liknet på en viftedel. Tok vare på den og kjørte forsiktig hjem.
merkelig var vibrasjonen mindre med litt turtall...
Men at et lite vifteblad kan lage så mye bråk var overraskende...
Så var det bare å skru av resten av viften og finne fram miggen...
Slik så den ut:
Image

Etter sveising, sliping og lakk:

Og etter sinkgrunning og felglakk ble den slik:
Image
En gang jeg får god tid skal den pusses og lakkeres i riktig farge.
Deretter sjekket jeg balanse og retning på blader.
Har noen vært borti slikt før?
Husker Volvo innkalte 140 biler på slutten av 60-tallet, nettopp på grunn av sprekk i vifteblader. Om dette har noen sammenheng vet jeg ikke, samme konstruksjon? Det kan også tenkes at vifta har kommet i klemme mot radiatoren en gang i tiden?
Last edited by Torbo2 on Thu 01 Sep 2011 21:46, edited 1 time in total.
- Man vet jo aldri?
User avatar
pals
Posts: 279
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Post by pals »

Jeg har en teori:
Selve viftebladet er presset av ett stålstykke. Bak på denne er det en doblingsplate, den vises godt på bilde 1. Doblingsplata er punktsveiset i hvert hjørne. Jeg vil tro at det har vært en feil med sveisen, kanskje en liten pore. Gjennom år med risting og vibrasjoner har det utviklet seg til en sprekk, og dermed kan dette skje.

Men dette må være en sjelden hendelse. Eller er det fler som har opplevd noe sånt?

Bra reparasjon, Torbo2. Det bør holde.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Takk for det! Når du sier det, kan det jo være tretthetsbrudd. Det var faktisk en liten spesiell lyd i motoren før dette skjedde. B16 motor, om jeg glemte å si det..
Ved sammensveinsing la jeg på et par sveisepunktet mot den bakre platedelen som en sikkerhet. Skulle kanskje ha gjort det samme på andre siden? Men det kan jeg kanskje gjøre senere da temperaturen blir litt vårlig. Og samtidig lakke den med riktig farge.
aNoen som vet fargen? Rød eller gul? kanskje den bare blir "sølv"?

Tror ventilsliping blir neste prosjekt... Den putrer litt på tomgang og har konstant turtall selv om plugglending nummer en tas av. På de andre synker turtallet. Trekkraften under kjøring er bra nok...
Men så er det spørsmål om lagere osv også bør fornyes samtidig.
Det er som med rustflekker, man begynner i et hjørne og så ender man opp med en runde rundt hele bilen. Men uansett angrer man i alle fall ikke på de mest fullverdige løsningene, til tross for ekstra tidsforbruk.
Ikke alltid så lett å bestemme størrelse og mengde nå man går i gang med ting....
- Man vet jo aldri?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Her var det mange ting på en gang.

Vifta skal etter hva jeg vet være gul. Har et par til B16 og begge er gule.

Med ventiljobb bør en starte med å justere til riktig verdi uten å være for trange. Deretter er tyvtrikset å helle vann i maskinen hehe. Skal forklare:

Kjør motoren driftsvarm og ta av luftfilteret. Finn en tom ren Zaloflaske og fyll denne med lunkent vann. Deretter drar en turtallet opp til rundt 2000 og har i vannet sakte uten at motoren kveles. Det meste av sot blir da borte. Dette kan redde lett brente ventiler. Om en så kjøper drivstofftilsettning fra QMI så får en ofte tingene på plass uten å måtte demontere.... Fordelen med å demontere er jo selvsagt at en kan få "modifisert" litt hehe Trenger jo ikke å kjøre rundt med en motor som kan kjøre på 83 oktan om en setter tenningen litt ned...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Det kunne jo være en ide med en rens? Men bilen er ikke daukjørt de siste fem årene, så håpet er ikke stort. Men jeg har sett at eksosventilene på B18 og B20 har hatt mye sot på ventiler og sete. B16 har jeg ikke hatt oppe så jeg kjenner ikke tendensene der?
Siste setning skjønte jeg ikke??? Jeg har satt tenningen tre grader opp i forhold til orginalt på grunn av høyere oktantal (93)l...
Selv med det er jeg langt unna tenningsbank.
Et annet spørsmål, kanskje litt uetisk, men jeg har tenkt å høvle av topplokket med et par mm. Da vil virkningsgraden øke noe og forbruket gå litt ned. Men det skal man kanskje ikke gjøre på en slik edel gjenstand som en PV?
- Man vet jo aldri?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Tror du skjønnte den hehe. Setter en tenningen til 4 grader etter ØD så går kassa på 83 oktan. Setningen før var egentlig det "uetiske". Høvle toppen og "porte". Ikke rare åpningne i kanalene på B16, så tror det er "mye" å hente her. Ikke den beste motoren å trimme med sine tre bærelagere, men litt tunig tåler den :D. B16B har jo ca 85 hk...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Disse motoern går så fint som de gjør, utroig seigdragning, noe momentkurven vitner litt om. Og kraften befinner deg på et passende turtallsområde for meg. Faktisk kunne jeg trengt et gir til. Derfor ser jeg etter 1:4,1 differensial. Mulig at jeg løser problemet i første omgang med 195/70 15 dekk.
- Man vet jo aldri?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Er du veldig stærk i armene? Sliter med 165x15 jeg. Langt fra servostyring liksom. Vet at det ble gjort visse endringer når B18 motoren kom som gjorde 544n lettere på rattet, men du har B16 og den gamle forsstillingen.
Ellers er det ikke alltid at omkretsen blir som en regner seg frem til med en "dekk kalkulator". Dette fordi fabrikantene ofte har egne definisjoner. En må da vite hvilket fabrikat som gir størst omkrets. Dette skal dekkleverandørene kunne gi svar på. :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Jeg er ikke spesielt sterk i armene, bortsett fra at ingen tar meg i håndback! he he....
Både PVn og Duetten er ikke tunge på rattet på grunn av at de 5,5 tomms felgene bygger utover og da ruller de på en måte i en sirkel utenfor senter av kingboltene. Liten vridning i dekkflaten mot veien til tross for bredden.
På min Amazon ble rattet mye tyngre av en eller annen grunn. Kanskje mindre utveksling i snekka? Har ikke sjekket.. Kanskje de 5,5 tomerms felgene jeg har på den bygger mindre ut? Og selve hjulopphenget har jo et annet oppsett.... Har ikke forsket på det...
- Man vet jo aldri?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vifte røk!

Post by Torbo2 »

Her fant jeg den servie-infoen fra 60-tallet (1963).
Ny melding kom i 1969, og da fikk Volvo postiv PR for den opplysningne som gikk ut i media, da de fleste fikk den oppfatningen at Volvo tok sikkerhet på alvor! Om et annet bilmerke hadde gjort noe tilsvarende, og noen utenfra hadde funnet det ut, kunne det nok slått svært feil ut for merket.
Fiat hadde eksempelvis bremserør langs gulvet inni bilen bakover som rustet, og det sa de ingenting om! Men de blene som kom til service fikk lagt rørene i plaststrømpe/-slange uten kostnader og i all stillhet. En positiv ting med det et at jeg har langt bremserørene på bakaslingen på Amazonen i plaststrømpe/-slange godt dynket med antirustmiddel, og det fungerer!
Her var meldingen:
Image
Image
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Vifte røk!

Post by 445 »

På min B16 har jeg 2-bladet vifte.
Etter radiatorbytte så har jeg kontroll på varmen, men kan det være en ide å bytte til 4-bladet for de med B16 og for varm motor?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Vifte røk!

Post by Torbo2 »

Dette er jo også en sikkerhetssak. Her bør man altså ikke stå med hodet ned mot vifta og ruse motoren! Eller er det vel små problemer med dette, men det kan jo være greit å sjekke av og til, helst når motoren ikke går!
Det som har problemer med kjølingen eller trimmer, eller byttet til B18 kan jo med fordel bytte til firebladers vifte.

Da et vifteblad røk på PV.-en ble jeg ganske sjokkert! Motoren vibrerte som om bare en sylinder skulle være i aktivitet!
Måtte bare konstatere at sentrifugalkreftene er enorme når ting går fort rundt, selv på tomgang! Langt mer enn jeg trodde fra et lite vifteblad!
At det i det hele tatt kan ryke og jeg ikke er alene om det er jo også et mysterium, som kanskje er oppklart nå!

At Volvofabrikken gikk ut med en pressemelding om dette rundt 1969 betyr vel også at de skjønte at dette var risikofylt?
Trolig tok ikke verksteder og importører dette alvorlig nok etter 1963, da den første bulletengen kom om dette. Eller ville de holde det innenfor systemet?
men at de kulle få styrket sin "sikkerhetsposisjon" på dette var jo litt interessant! jeg husker ennå at vi satt i kantina tilknyttet et Fiatverksted og diskuterte dette i 1969 +/- et år da dette kom i aviser ...
Post Reply