Lavt oljetrykk?

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Lavt oljetrykk?

Post by hlyshaug »

Min 444 har etter mitt syn litt lavt oljetrykk. Når motoren er kald er nåla på måleren rett til venstre for midten, men når motoren har fått opp temperaturen faller nåla helt mot "siste kvartpart" på venstre side.

Hva kan gjøres? En mulighet er selvfølgelig at måleren viser feil, men siden den varierer med motortemperaturen er jeg litt tvilende til det.

Har vurdert "innvendig motorvask", men enkelte advarer mot dette på så gamle motorer, og hevder det vil kunne gi lekkasjer fordi den er "for effektiv".
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Forsøk først med en ekstern måler. Denne kan lages med en slangenippel som passer i oljetrykksensorens hull på blokka. Deretter kobler man dette til en trykkviser til en luftkompressor(Da med slangekobling). Dette er en del brukt av de som har riktig gamle biler for å sjekke motoren. Noen har sågar en montert permanent under panseret. Om du finner en slangenippel som passer(Mener jeg har en slange som er 8mm utvendig), kan du låne resten av meg.
Det skal ellers ikke være noe problem å vaske en motor innvendig, men selvfølgelig kan gjengrodde utløp på f.eks vippearmbrua gjøre at trykket synker ytterligere. Men, det er jo da bare ett spørsmål om hvor lenge ting da ville ha gått uansett. Har god erfaring med QMI's motorvask forøvrig. Det blir meget reint, så er motoren i orden ellers er det ikke noe problem. Er den ikke er det ett meget godt utgangspunkt for en overhaling da alle delene er reine.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Lavt oljetrykk?

Post by hlyshaug »

Takk for tips.

Noen som vet hvordan man går frem for å måle toleranser på oljepumpe, evt også hvordan denne byttes? Kan pumpa byttes med motoren i bilen?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Lavt oljetrykk?

Post by 445 »

hlyshaug wrote:Min 444 har etter mitt syn litt lavt oljetrykk. Når motoren er kald er nåla på måleren rett til venstre for midten, men når motoren har fått opp temperaturen faller nåla helt mot "siste kvartpart" på venstre side.
I følge min instruksjonsbok:
"Oljetryck: 2,5-3,5 kg/cm2 vid ca 50 km/tim på 3:ans väksel"
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Lavt oljetrykk?

Post by 445 »

Mer fra samme instruksjonsbok:
"Använd sommartid motorolja SAE 20"

Så da blir spørsmålet: Hvilken viskositet har du brukt?
Kanskje REMA er inne på noe? (Det enkle er ofte det beste)
Stikk på Biltema og kjøp en dunk med 20-50 olje.
Tapp ut all den gamle olja, og fyll på den nye. Sjekk at du har riktig oljenivå.
Ta en prøvetur og sjekk oljetrykket i 50, på 3.gir.

Hvis du fortsatt har for lavt trykk, så kan andre guide deg videre med manometer og oljepumper og fandens oldemor....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Lavt oljetrykk?

Post by Torbo2 »

Om det er B16 motor slipper man å ta ut motoren for å sjekke veiv-/rammelager og oljepumpe. Med B18 motor må bjelken under motoren slippes ned en del for å få av bunnpanna.
Motorrens osv. har ingen effekt for evt. å rense kanaler i vippearmskanalen har ingen effekt da måleren/giveren sitter i bakkant av blokka og registrerer trykket før olja kommer opp i toppen.
Motoren må heises opp til girkasssa butter i tunellen etter å ha løsnet motorfestene. Om mutterene på motorfestene er rustet og låser seg kan man borre et 3 mm hull ved siden av og sette en spiker eller borr i hulet mens du skrur for ikke å ødelegge dempergummien eller for å få den ut i det hele tatt om gummien på motorfestene er røket/smuldret opp.
Motoren må settes på stødige bukker og gjerne ekstra sikring under kanalene. Kjenner dessverre til noen uhell her!

Har nok en mistanke om at det er veiv og rammelagre som er hovedårsaken til dårlig oljetrykk. Forhåpentligvis ikke selve veiva. Men veiva har toleranse på 0,05 mm slitasje (sjekk manualen) - ligger på hovedsiden i PV-klubben.
Oljepumpa kan ha ca. 0,15 mm klaring mellom tennene og helst ikke har mer i endeslak heller. (men sjekk manualen). endeslakk kan reduseres ved å slipe av pumpehuset på slipepapir mot en glassplate om du skal gjøre det selv. Snu retningen ved sliping hele tiden slik at du ikke sliper skjevt. 240 slipepapir først og deretter 400. Kontroller underveis med søkerblad slik at klaringen ender på0,05 mmm. Pumpeakslingen kan ogs være slitt, men endeslakk og tannavstand er viktigst.
Det kan være smart å skifte både veig- og rammelagre uansett, og bilen er sikkert verdt ny oljepumpe også.
Den enkleste måten å måle lagerslitasje på er å bruke målestrimler som legges på lagerbukken (rengjort) og skrur til med moment (ca.).
Før du løfter opp veivstakene bør du tre plastslangebiter (10 mm) inn på boltene slik at de ikek lager hakk i overflaten på veiva. Et hakk kan nemlig rive opp lageroverflaten.
I prosessen må man være renslig og ha whitespirit tilgjengelig og tørkepaiir som ikke loer.
Sammenklemmingen av strimlen viser klaringen og kan avleses på innpakningen. En den under 0,07 mm er den godkjent og 0,05 mm er mer vanlig og mer enn bra nok.
Om du skal måle selve veiva finner du tolreransene i manualen. Tror den kan ligge opptil 0,05 mm under maks?
Det er alltid best å skifte alle lagrene - både veiv- og rammelagre. Ellers kan for mye olje glippe ut i rammelagrene og man får redusert smøring til veivlagrene. Noen skifter kun veivlagrene, som er mest slitasjeutsatt, så det skal jo også gå bra. Men vil du være på den sikre siden bør alle skiftes.
Rammelagrene må tas enkeltvis så ikke veiva faller i hodet på deg.... De øverste lagrene mot blokka "stikkes ut" med en liten messingdings eller et stykke bremserør (gullende rent) som du banker flatt på enden.
Prøv også på en eller annen måte å sprøyte olje opp på stempelboltene/foringene - de får ikke for mye smøring.... Selv brukte jeg en 20 ml sprøyte som jeg kjøpte på apoteket med 1,5 mm spiss.
Veiv og rammelagre er forholdsvis rimelige. Og ved montering skal det ikke være olje mellom lagerskål og lagerholder. Det kan bergrense varmeoverføringen.

Med en slik operasjon vil nok oljetrykket komme på plass. Men du kan jo måle med nye lagre også og er klaringen under 0,07 mm trenger du ikke gjøre noe med veiva. Og så må du bruke 20 w 50 olje og ikke noen syntetisk møl... Ved innkjøring - de første 200 milene kan du bruke 10 w 40. Er oljetrykket bra da er det som det skal være.

Følger du opp i tråden mens du jobber, helst med bilder, kan jeg og andre bidra med tips underveis om nødvendig.

Og på toppen av det hele får du en fin bunnpanne..... Den skal du vel pusse opp?

Sjekk også om det er oljesvetting i bakkant av motoren mot svinghjulet. Her skal det være tørt. Om ikke må du bytte filtertetningen og treflisene som sitter på lagerbukken. Her vil du nok stusse litt!? Men det skal gå. Har noen ideer her om du skulle stå fast.
Last edited by Torbo2 on Tue 09 Aug 2011 22:54, edited 1 time in total.
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Lavt oljetrykk?

Post by hlyshaug »

Takk for utførlig forklaring. Når det gjelder undertegnede, kan det aldri bli utførlig nok...

Det aner meg at denne jobben ikke er noe for fellesgarasjeplassen jeg er oppsatt med, og hvor noen klager til borettslagstyret hvis man fyller vindusspylervæske. Forutsatt at diagnosen din stemmer, er dette noe som må tas umiddelbart, eller kan det vente til kjøresesongen er over?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Lavt oljetrykk?

Post by Torbo2 »

hlyshaug wrote:Takk for utførlig forklaring. Når det gjelder undertegnede, kan det aldri bli utførlig nok...

Det aner meg at denne jobben ikke er noe for fellesgarasjeplassen jeg er oppsatt med, og hvor noen klager til borettslagstyret hvis man fyller vindusspylervæske. Forutsatt at diagnosen din stemmer, er dette noe som må tas umiddelbart, eller kan det vente til kjøresesongen er over?

kommentar:
Kjenner til de game tantene (bl.a. en tidligere formann) i borettslaget som står på hjørnet og plaprer og bryr seg om f.eks. spylervæske og bremsevæske osv.
Hun verste ble smørblid da jeg fiksa hjulebuene hennes gratis (bare på f..), hysj, hysj, og de andre venninnene hennes ble også litt blidere. Neste formann og neste formann etter det brydde seg heller ikke selv om jeg sveisa og overhalte Amazonmotoren i garasjen pluss mye annet.
Etter det hadde jeg en god venn med verksted i noen år, men han gikk dessverre bort og leieavtalen gikk ut og utleieren skulle bruke lokalene til kunst og kultur. Var på nippen til å få overta, men det gikk skeis...
Nå må jeg bruke andre bekjentskaper og garasjen igjen...

Bare kjør litt til, spør du meg.... Om du fyller 20 w 50 olje, f.eks. fra Biltema, er det ingen fare. Vet ikke hva du bruker nå, men du vil nok oppleve forskjell fra annet tynt skvip...
Og så får du god tid til planlgging.. og innkjøp av deler og lese manualen...
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Lavt oljetrykk?

Post by hlyshaug »

Takk for svar og sympati.

Har normalt fylt Castrol GTX, som ble anbefalt av forrige eier. http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=7028392

Den oppgis nå til 15W-40, men er usikker på om det var spesifikasjonen da jeg handlet inn sist. Uansett bytter jeg til Biltema 20W-50 når jeg bytter olje neste gang.

Har også manglet fjæra i dekselet over oljefilteret. Har nå fått tak i nytt deksel m/ fjær, så får vi se om det kan bidra til en løsning.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Lavt oljetrykk?

Post by Reodor57 »

Hei

Vet ikke om jeg hadde tort å kjøre stort mer med den før jeg hadde funnet ut hva det skyldes. Vet du har sagt at motoren var overhalt før du kjøpte bilen, så egentlig bør lagerne være i orden, om ikke noe har løsnet underveis. Ingen banke eller tikkelyder? Fjæra i oljefilteret kan gjøre vondt værre om pumpa er for sliten. Den trykker filteret mot endelokket for å tette, og da får en større motstand. Vi kjører 10w-40 helsyntetisk og har ca 3,5kg trykk uansett temperatur på motoren. Denne motoren har standard toleranser og har gått ca 5000km siden overhaling. Tror jeg hadde forsøkt å få av bunnpanna for å sjekke pumpa asap. Det tar en kveld. Kan være med på den jobben etter onsdag en gang. Kan også høre om det er ledig på "Akers Mek" om vi finner en tid... Om en ikke har ny pumpe kan en ihvertfall få sjekket klaringer og fikset noe på endeklaring på pumpa samt sjekket returventilen. (Overtrykksventilen). Kan være tett sil også, men det er mindre trolig siden motoren er overhalt. (Glemt igjen en fille???). 445 og jeg tok samme runden på "ur pv'n" for ca ett år siden, men han har ennå ikke fått tømt tanken for "lim" så han er like langt... 15w-40 er ellers ikke langt unna 20w-50 i viskositet...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Lavt oljetrykk?

Post by hlyshaug »

Har gravet litt i dokumentasjonen som fulgte bilen, og funnet følgende: "Etter motorhavari p.g.a. rådebank i råde nr.3 i desember 2001 er motoren overhalt. Det er nye motorfester,stempelfjærer, nyslipt veiv (nye rådelager 0,20 og bærelager 0,10), ny clutch m/nytt utløserlager, svinghjulslager, gearkasseforing, frostplugger, motorvarmer, slipt opp ventiler og ”pusset” opp topp m.m".

Kan ikke høre ulyder, men her bør kanskje mer musikalske ører enn mine lytte.

Tar i mot den hjelpen jeg kan få, jeg. Hadde tenkt å skifte olje, filter og filterdeksel onsdag til uken, men du mener altså at de planene bør revideres?

Ser ut til at noen andre må lede ann i Oslo- og Akershusavdelingens utflukt til Nesodden torsdag 18. august...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Lavt oljetrykk?

Post by Torbo2 »

Etter din dokumentsjon faller mistanken på pumpa. Om pumpa var "på kanten den gang" kan den vær moden for utskifting nå. Det er heller ikke bombesikkert at det ble foretatt en fullverdig reparasjon forrige gang.. Men jeg ville ikke stresset jobben, men har du muligheter nå, er jo det det beste.

Men om du brukert bilen med en fyldig olje og pen kjøring kan man neppe snakke om ekstra slitasje. Så lenge det er trykk - mer enn 2 kg/cm2 blir det ikke metallisk kontakt. først nå motoren kjøres hardt vil du ha behov for større trykk for å unngå metallisk kontakt og muligheter for slitasje.
Den Castrololja du nevner som skal tette, har ingen funksjon på denne motoren som har filt-/fibertetninger og ikke simmeringer. Effekten er kun på motorer med slitte simmeringer, om den i det hele tatt har noen effekt? Forøvrig er jo Castrol et bra merke. Fungerte bra på Fiat på 70-tallet - GTX (opptil 50w), uten tiltetning av veivhusventilasjon - fortsatt anerkjent olje, men litt tykk om vinteren. 10/15 w 40 er bedre som helårsolje, men viterkjøring er kanskje ikke noe tema?

Lykke til i alle fall og "bare sei til" om du trenger en armstrekning...
Last edited by Torbo2 on Wed 10 Aug 2011 09:11, edited 1 time in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Lavt oljetrykk?

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Hei
....Tror jeg hadde forsøkt å få av bunnpanna for å sjekke pumpa asap. Det tar en kveld. Kan være med på den jobben etter onsdag en gang. Kan også høre om det er ledig på "Akers Mek" om vi finner en tid....
Torbo2 wrote:.... Lykke til i alle fall og "bare sei til" om du trenger en armstrekning....
Kaster frem en idé her:
Kan vi ta dette som et mekkeprosjekt på mekke/smøretreffet 15/10, eller som en "ekstraordinær" klubbmekkekveld før den tid?
Tror dette hadde vært interessant for flere enn bare bileieren.
Med radarparet "Reodor57" og "Torbo2" på plass ville vi vel ikke ha behov for reparasjonshåndbøker heller.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Lavt oljetrykk?

Post by hlyshaug »

Hva? Er du klar over hva jeg har betalt for rep-håndboka, og så skal jeg ikke bruke den?? :wink:

Neida, det høres ut som en suveren idé, dersom det også er av interesse for andre.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Lavt oljetrykk?

Post by Reodor57 »

Hva med onsdag kveld 17/8, dagen før OA turen? Kan forsøke å "booke" Akers Mek til den kvelden. Da har vi løftebukk også, og jeg har ikke verktøyet mitt så hinsides langt unna.. Kom på en ting til som kan være feilen i farten... Lekk rør mellom sil i bunnpanna og oljepumpe. Nok at en glemmer å trekke til boltene på pumpa..... :oops: Ellers er det nok lurt å helle på litt QMI i olja etter dette..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply