Merkelig forbrenning

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Merkelig forbrenning

Post by Reodor57 »

Nå er jeg litt i villrede. B18 motor med to forgassere. Feilen er at en sylinder går magert/riktig, mens sylinderen ved sidenav som betjenes av samme forgasser soter.
Har byttet plugger, fordeler tennpluggkabler og det samme skjer. Kompresjonen er 11 bar på alle sylindere, med en tanke høyere (0,4 bar høyere)på den som går magrest. Tatt av topplokk og sjekket om ventilene går tregt, men det gjør de ikke. Seter er blanke og fine. Fjærer ser ut til å ha samme spenst uten at jeg har målt de spesifikt. Noen forslag på som kan være feil? Forgasserne er to Stromberg, men at to sylindere som betjenes av samme forgasser skal være så til de grader forskjellig er merkelig. Toppakningen var tett, og forgasserne er gått over flere ganger.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Merkelig forbrenning

Post by 445 »

Et julemysterium!
Er du sikker på at den soter pga feil med bensinblandingen? Det kan ikke være at det ene stemplet/stempelringene ikke tetter skikkelig og at det er motorolje som soter?
Har du et beskrivende bilde?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Merkelig forbrenning

Post by Reodor57 »

Med nesten lik kompresjon, nyoverhalt motor med modifisert tetting på alle ventilstyringer så er det ikke motorolje tror jeg. Eneste olja må da komme fra innoljing av sportsluftfilterne. Men, når det er sagt, så kom jeg på en annen ting. Motoren begynner å tikke når den kommer opp i turtall. Den har også stått fullstendig stille i omtrent 50 år. Kun gått ca 30000km etter sigende, og som er troverdig sett etter hvor lite slitt den var. Motoren satt fast, og var innehaver av litt vann og gammel groms i sylinderne flr jeg åpnet og fikk demontert den helt. Jeg har imidlertid ikke skiftet ventilfjærer, da de så fine ut, men det betyr jo ikke at spennet er riktig. Det jeg da gjør er å bytte disse til helt nye. Har ikke noe verktøy for å måle spenningen på dem. Har en verktøypresse, men skulle hatt en målecelle for å måle trykket. Billigere å bestille nye fjærer fra Jørgenrud.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Merkelig forbrenning

Post by 445 »

Hva med å bytte fjærer mellom de 2 aktuelle sylindrene og se om problemet flytter seg? Da har du jo identifisert årsaken.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Merkelig forbrenning

Post by Reodor57 »

Toppen er allerede av. Fjærene har ikke helt lik høyde i ubelastet tilstand. Varierer innenfor 0,5mm, men det er jo belastet en ser forskjellen.
Ventiler på to sylindere forsynt fra samme forgasser
Ventiler på to sylindere forsynt fra samme forgasser
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Merkelig forbrenning

Post by 445 »

Har litt lite tro på fjærene. Tror mer på at ventilene ikke er helt tilpasset setene, eller at det aktuelle stempelet/sylinderen lekker litt olje. Så lenge du bare endrer 1 variabel ad gangen så vil du snart identifisere problemet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Merkelig forbrenning

Post by Reodor57 »

Mulig du har rett, men når kompresjonen er helt jamn og så høy som 11 kg så er ventilene ihvertfall tette. Setene var også helt blanke når jeg tok ut ventilene. Slakere fjærer enn standard og en trimkam tror jeg er en dårlig kombinasjon. Sylinderne er honet og stempelene har nye ringer. Motoren har gått 4500 km etter overhaling. Har nå også fulgt et råd fra en bilbok hvor en tar stammen på ventilene og lager et kryss-/honemønster på stammen. Har også sjekket at alle ventilene går like lett. Var minimale forskjeller, men fjærene har forskjellige høyder.
Litt teori med slappe fjærer på innsugssiden vi føre til at en får lengre åpningstider enn det en skal ha i forhold til timingen på kammen. Selv på tomgang vil jo ventilen åpne rundt 8 ganger i sekundet, og en kam som løfter høyere enn standard vil trenge kraftige fjærer for å lukke tidsnok. Denne motoren har stått veldig lenge stille, og en vet ikke hva den har blitt utsatt for opp igjennom årene. At noen fjærer da har mistet noe av spennet er tenkelig. En kan jo se på gamle slitne bilfjærer, som kan være like lange som nye, men når de blir sammenpresset så tåler de mye mindre vekt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Merkelig forbrenning

Post by Reodor57 »

Da var nye ventilfjærer mottatt fra Jørgenrud og montert. Var litt forskjellig lengde på dem, noe som er rapportert tilbake, men monterte de lengste på innsugsventilene da de har litt større masse. Ny toppakning, varmkjøring og ny tiltrekking og ventiljustering på kald motor. Etter ny synkronisering av forgassere ser dette ut til å ha hjulpet betraktelig. Nå går begge forgasserne litt magert, men det er anbefalt fra fabrikken. Disse forgasserne har faste dyser så er litt tricky å justere inn, da en må inn med spesialverktøy for å justere dem. Blir det for magert er det ihvertfall ikke en grisete jobb å justere dem. For fet må en skru ut bunnpluggen og presse dysa oppover. Noe som medfører mye bensinsøl på disse forgasserne.
Etter montering av ventilfjærer ble alle ventiler målt til 0,85-0,9 bar undertrykk med en vakuumpumpe. Dette er en grei og rask måte å sjekke på. Selve koblingen jeg har laget er nok ikke helt 100% tett, men det er godt innenfor da en sier at ventilene må ligge på rundt 0,7 bar undertrykk for å kunne sies at de er tette nok. Nå blir det å kjøre 100 mil til våren før en trekker til toppen en runde til og justerer ventiler. Strengt tatt trenger ikke toppen noen ny tiltrekning når en har ny type toppakning, men selv med rengjorte topplokksbolter tror jeg det kan være fornuftig. Ventilene må uansett justeres da de vil gå seg til litt etter sliping og lett fresing av seter.
Jeg kunne nok ha sjekket ventilfjærene med et vakuummeter før demontering, da nåla ikke ville stått stille og ligget lavt på vakuumet. Dette gir imidlertid bare en indikasjon på om ventilene henger med, så er ingen eksakt målemetode. Det beste er demontering av fjærene og få de målt/byttet.
Om motoren nå har fått jamn forbrenning på alle sylindere vil tiden vise, men eksoslyden var langt mer jamn en den noen gang har vært, så det er å håpe. Vanskelig når bilen står innendørs på sommerdekk og må ryddes ut. Den skal uansett ha en gjennomgang av forstilling og bremser så trenger ikke ut med det første heller :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply