Page 1 of 1

Høy oljetemperatur

Posted: Mon 29 Jun 2020 14:10
by Reodor57
Jeg har et spørsmål til de av dere som har utstyrt PVn med oljetemperaturmåler.
Jeg opplever at min bil havner på drøyt 120 grader selv om motortemperaruren på vannsiden er på stabile 82 grader. B18 motoren går godt, og er overhalt for en drøyt 220 mil siden. Nytt rustfritt anlegg med ett rør ut fra manifolden. Eneste jeg kan tenke meg er at eksosrøret stråler så mye varme mot oljefilteret at det overføres noe varme til føleren som sitter på en "sandwitchplate" mellom oljefilteret og motorblikken. Det skal sies at jeg har litt misfarging på røret ut av manifolden, men pluggene har fin farge, så tror ikke den går for magert heller, uten at jeg da har målt. Varmen bygger seg opp over tid, og kommer fort om jeg da kjører i 80-90. På det varmeste har jeg vært oppe i rundt 145 som er godt inne på det røde feltet. Motoren koker ikke, og bruker ikke vann.
Noen som har en ide om hva det kan være?

Re: Høy oljetemperatur

Posted: Mon 29 Jun 2020 14:47
by 445
Er du sikker på at måleren er riktig? Kan du prøve med en annen måler (IR-måler) rett ned gjennom oljepåfyllingslokket?

Re: Høy oljetemperatur

Posted: Mon 29 Jun 2020 19:13
by Reodor57
Det beste er nok å måle direkte på oljefilteret for å se om det stemmer med måleren i bilen. Alternativt måle på bunnpanna. Har et IR kamera jeg kan bruke. Måler en på filteret og det stemmer, mens det er normalt i bunnpanna, så er jo teorien med eksosrøret nærliggende. Kan da være litt for lav tenning på øvre turtallskurven, evt om forgasserne da magrer for mye.. Mange muligheter. Motoren har litt høyere komp enn standard, om enn ikke mye, D kam og to Stromberg fra B30, men den kjøres rolig og pent, så skal ikke ha noe å si...

Re: Høy oljetemperatur

Posted: Fri 03 Jul 2020 00:14
by Siffen
Ser at på P1800 er det rødmerking fra 135 grader, her er temperaturen målt i bunnpannen. Filteret skal da i prinsippet ha tilnærmet samme temp som i bunnpannen eller lavere. Denne har også oljekjøler, men jeg er usikker på hvor i kretsen den står, men det er antagelig slik at oljen blir kjølt før den går i filteret (mellom pumpe og filter).

Re: Høy oljetemperatur

Posted: Sun 05 Jul 2020 10:51
by Reodor57
Takk for den opplysningen. Oljekjøleren på B18 ble etter hva jeg vet kjølt av kjølevannet til motoren. På sikt viste det seg å ikke vøre en god løsning da en kunne få kjølevann i oljen. Jeg skal se om det hjelper å isolere filteret fra strålevarmen fra eksosen, samt måle temp når den er høy med et varmekamera jeg har. Alternativt får en montere en oljekjøler av moderne type.

Re: Høy oljetemperatur

Posted: Mon 06 Jul 2020 08:18
by 445
Spørsmålet er om du ville bekymret deg over dette hvis du ikke hadde hatt oljetempmåler.

Re: Høy oljetemperatur

Posted: Tue 07 Jul 2020 22:25
by DanVan
445 wrote:Spørsmålet er om du ville bekymret deg over dette hvis du ikke hadde hatt oljetempmåler.
Kjører samme taktikk selv, orker ikke sette inn ekstra instrumenter, da jeg tror det vil lage mer brydderi enn hjelp. Image

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk


Re: Høy oljetemperatur

Posted: Thu 09 Jul 2020 00:02
by Reodor57
Er vel ikke helt på linje med deg der DanVan. På en standard motor ja, men denne er trimmet og nyoverhalt, så føler det er på sin plass. På en standard motor er det liten vits da den er laget til standard oppsett. Når en henter ut en 20 nettohester ekstra vet en at en får 20 hk ekstra i varme på eksos og vann i form av ren varme. Det kan da være lurt å følge med litt. Har funnet ut at motoren går både for magert og for fet i noen turtallsområder, så skal bytte nåler på forgasserne. Deretter blir det å fintune tenningen i nedre og øvre turtallsregionen. Mange parametere å holde styr på, men er litt gøy også. Det hjalp ihvertfall mye å få kjølingen på vannet riktig med ny termostat på 82 grader og nytt radiatorlokk.

Re: Høy oljetemperatur

Posted: Fri 10 Jul 2020 10:20
by Reodor57
Da var nålene i forgasserne byttet. Første prøvetur indikerer at den går noe bedre på tomgang og kommer lettere over 4000 og opp mot 5000 o/min. Så da har jeg kommet litt lenger. Virker også som den går noe kjøligere vedr oljetemp, men har litt igjen å justere på tenningskurven. Fordeleren er en 123TUNE så den har ingen fast kurve som ligger inne. Foruten ca 21 grader ved 1500 o/min er resten prøving og feiling. Vel, nesten da, en har jo valgt fordeleren av en grunn, og en kan justere tenningen i fart med en pc. Trenger ikke se en gang, bare lytte og føle og trykke på to taster for tenning opp og ned. Skulle hatt rullende landevei, men det er jo grenser for hva en skal ha av verktly, selv for meg..

Re: Høy oljetemperatur

Posted: Mon 13 Jul 2020 10:17
by DanVan
Reodor57 wrote:Er vel ikke helt på linje med deg der DanVan. På en standard motor ja, men denne er trimmet og nyoverhalt, så føler det er på sin plass. På en standard motor er det liten vits da den er laget til standard oppsett. Når en henter ut en 20 nettohester ekstra vet en at en får 20 hk ekstra i varme på eksos og vann i form av ren varme. Det kan da være lurt å følge med litt. Har funnet ut at motoren går både for magert og for fet i noen turtallsområder, så skal bytte nåler på forgasserne. Deretter blir det å fintune tenningen i nedre og øvre turtallsregionen. Mange parametere å holde styr på, men er litt gøy også. Det hjalp ihvertfall mye å få kjølingen på vannet riktig med ny termostat på 82 grader og nytt radiatorlokk.
Blir selvfølgelig noe annet på en trimma motor enn en standardmaskin. Men jeg har ikke det problemet, da min er trimma den andre veien i form av tidens tann og dertilhørende slitasje. Image

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk


Re: Høy oljetemperatur

Posted: Sun 07 Feb 2021 13:39
by Reodor57
I denne kuldeperioden som vi har nå, så har jeg gjort noen undersøkelser. Motoren har fått seg en runde med toppen av og bytte av ventilfjærene samt finjustering av forgassere med spesialverktøy. Tok i den forbindelse ut følerelementet for oljetemperatur og målte dette opp mot noen andre jeg har. Det viste seg at det hadde samme karakteristikk som vanntemp, noe som jeg tror er feil, da dette skal ha et større temperaturspekter enn vanntemp. Fant en føler som hadde større motstand ved koketemperatur enn de andre, så da blir nok dette ett riktigere oppsett, samtidig som motoren går renere med nye fjærer. Målte før bilen ble satt inn for vinteren med varmekamera på oljetempgiveren ved oljefilteret at temperaturen var lavere enn det instrumentet inne i bilen tilsa. Da er det bare å vente på varmegrader slik at en får testet bilen på veien igjen.

Re: Høy oljetemperatur

Posted: Thu 28 Oct 2021 07:48
by automania
Vis det er høy olje temp v oljefilteret ,da kan man montere oljefilterflytter,og montere oljekjøler i serie filteret.