Eksosmanifoldpakning B16

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Eksosmanifoldpakning B16

Post by Reodor57 » Tue 20 Aug 2019 16:40

Jeg har forsøkt to forskjellige eksospakningstyper på min B16 med SU forgassere, men ender stadig opp med at pakningen mellom topplokk og manifold blåser ut materialet mellom metallskivene. Holder en 3-4000 km og så er det eksoslekkasje her. Virker som hele greia brenner opp. jeg har sett av og til at eksosrøret har en rødlett om jeg åpner panseret i mørket etter å ha kjørt en stund i marsjfart rundt 80. Tenningen er sjekket og er riktig, og bilen går ikke for magert. Det eneste jeg har gjort er å isolere manifolden under forgasserne med eksosbånd, men var slik før dette også.
Noen som vet om bedre pakningsmateriale?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Eksosmanifoldpakning B16

Post by Reodor57 » Mon 26 Aug 2019 15:11

Tror nå jeg har funnet løsningen selv på brente pakninger. Plukket av manifolden i går kveld og tok av glassfiber reivingen rundt denne. Denne var innerst smeltet til en glassaktig sprø greie. Manifolden bar preg av å ha vært til tider meget varm. Ikke en rustpore bare helt rent støpejern. Har nå fått tak i et mykt "vatt stoff" som blant annet brukes som varmeisolering på jernverk. Tenker da å legge dette oppå manifolden under forgasseren med en perforert plate som jeg har fått tidligere oppå. Dette vil gi hele manifolden bedre kjøling og forhåpentligvis nok varmedemping for bakre forgasser, samtidig som det setter ned temperaturen på manifolden adskillige hakk. Da bør jeg kunne unngå at pakningene brenner opp. På vår 444 med B16A med en forgasser er jo ikke eksoslekkasje noe problem.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Eksosmanifoldpakning B16

Post by 445 » Tue 27 Aug 2019 09:08

Det blir nok godt og varmt under glassfiber'n.
Blir spennende å høre resultatet av forsøket med "vatt-stoffet".
Legg gjerne ut bilde av resultatet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Eksosmanifoldpakning B16

Post by Reodor57 » Tue 27 Aug 2019 15:19

Bør bli bedre enn i dag da det begynner å lekke etter 2-300 mils kjøring. På grunn av at det blir så varmt mister låseskiver også spennet sitt slik at mutterne løsner der frontrøret møter manifolden. Kobberpakningene er også ganske "sprøstekt". Hadde ikke kjeramisk coating vært så dyrt hadde jeg fått de behandlet innvendig og utvendig med det. Innvendig er faktisk viktigst for at ikke varmen skal overføres til stålet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Eksosmanifoldpakning B16

Post by Reodor57 » Tue 27 Aug 2019 21:55

Da ble det montering og testing i kveld.
Vattstoff holdt fast av perforert plate og strips
Vattstoff holdt fast av perforert plate og strips
Ble trangt mellom manifoldene men det gikk. Stålstrips tredd igjennom hull for å holde seg på plass og platte lett formet med hammer. Justerte forgassere så bilen gikk pent på tomgang og kjørte meg en tur på ca 6-7km. Flatt og kupert med mange rundkjøringer. Det forundret meg at bilen forble stabil på tomgang selv etter at den ble varm. Det var nytt. Vel hjemme var jeg ikke 100 % fornøyd med tomgangen slik at fremre forgasser måtte få seg en ørliten justering. Hva så med bakre forgasser som en knapt kan ta på når bilen er varm. Det var nå ingen som helst problemer med å holde rundt flottørhus og nedre del av forgasser. Hadde samme temperatur som den fremre. Da bør saken være løst :-), og min konklusjon er: Ikke reiv mer enn du må av manifolden. Vil tro Rockwool kan ha samme egenskapen som dette stoffet, men er ikke så sterkt mekanisk.
Det virker forøvrig som stoffet keg har fått tak i har noe glassfiber i seg, men det klør ikke i etterkant av håndtering med bare hender.
Det må også legges til at jeg kun har isolert mot forgasseren ikke på baksiden.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Post Reply