Lavt oljetrykk

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
B16ibåt
Posts: 4
Joined: Tue 09 Apr 2019 00:29
Location: Hovseter - Oslo

Lavt oljetrykk

Post by B16ibåt » Tue 09 Apr 2019 00:34

Hei!
Jeg har en B16 hvor oljetrykket synker fra rundt 3 til 1 bar når turtallet økes til over 2000. Dette skjer med både varm og kald olje.
Er det noen som har noen gode tips til hva som kan være årsaken?

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Lavt oljetrykk

Post by Reodor57 » Tue 09 Apr 2019 16:02

Hei

Velkommen i forumet. Legg gjerne inn bosted på profilen din så er det letter å kunne hjelpe til også.(Kanskje det bor en entusiast i nærheten)

Her kan det være flere årsaker, men for å begynne med det enkleste. Når skiftet du oljefilter sist? Nylig skiftet? da er ikke det en greie.
Neste punkt er på siden under oljefilteret, nesten nede på flensen til bunnpanna. Der finner du en mutter. Bak denne er det en fjær og et stempel. Sjekk at ikke fjæren er defekt og at stempelet løper lett.
Slakk/knukket fjær får oljen til å gå utenom oljefilteret.
Tredje feil kan være vippearmsbryggen under toppdekselet. Oljen kommer opp i denne nedenfra og blir presset ut til vippearmene. Er denne løs vil den miste trykket, ikke minst når turtallet øker. Ta av toppdekselet og trekk til de 8 boltene som holder vippearmsbrygga på plass. NB! Ikke dra til for hardt.
Er alt dette i orden er jeg redd motoren må ut. Rådelagere kan oppføre seg slik. Det finnes også ferdig overhalte B16 å få kjøpt. Vet 445 har minst en på lager.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Lavt oljetrykk

Post by Torbo2 » Tue 09 Apr 2019 20:33

Det pleier jo å være omvendt. men som Reodor er inne på: "Neste punkt er på siden under oljefilteret, nesten nede på flensen til bunnpanna. Der finner du en mutter. Bak denne er det en fjær og et stempel. Sjekk at ikke fjæren er defekt og at stempelet løper lett." så kan det være noe her.
Den mutteren, eller retter - skruven/pluggen er en overtrykksventil. Den kan ha beket seg, eller blir hengende på et vis. Knekt fjær er ikke så vanlig, men nå er jo dette et uvalig problem. Olja vil fortsatt gå igjennom ojefilteret, da overtrykksventilen er plassert på en separat oljekanal
Mendet kan også være selve oljefilteret som står feil i, eller hvor korkpakningen på det ha løsnet, sprengt?

For å går mer i dybden kan det hende at drevet til oljepumpa har løsnet, men det er jo nesten uhørt.

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Lavt oljetrykk

Post by 445 » Tue 09 Apr 2019 21:15

Velkommen på forumet!
Skal man tolke ditt forumnavn til at du har en Volvo B16 i en båt?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

B16ibåt
Posts: 4
Joined: Tue 09 Apr 2019 00:29
Location: Hovseter - Oslo

Re: Lavt oljetrykk

Post by B16ibåt » Wed 10 Apr 2019 19:17

Takk for svar og gode innspill!
Motoren er per nå ikke montert, men er tenkt å erstatte en BB70 som stod i vår veteran båt.
B16 motoren har visstnok stått som generator i et vannverk i Sverige og skal ha gått minimalt. Den går som en klokke, men altså denne utfordringen med synkende oljetrykk. Høres ut som å sjekke nevnte ventil er en god start sammen med å sjekke oljefilter og at dette er montert riktig.
Har montert et eksternt oljefilter via et adapter på grunn av lengden på startmotoren (Bosch EGD-O 6/6 AR 19) fra BB70 som kolliderer med oljefilteret (0,5 cm for lang). Det fulgte ikke med startmotor, men den må ha hatt en som passet med oljefilter rett på blokka.
Stemmer det at det finnes ulike lengder på startmotor til B16 og er de å få tak i?

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Lavt oljetrykk

Post by 445 » Fri 12 Apr 2019 08:06

Beklager litt sent svar, men har jobbet til langt på kveld med å sette en nyrenovert motor inn i en Duett.
Jeg har aldri sett adapter til eksternt oljefilter for B16. Hadde vært gøy å se et par bilder av dette.
Min B16 har oljefilteret rett på blokka, og vanlig startmotor. Det er en litt dum konstruksjon fordi du må ta bort oljefilteret for å ta ut startmotoren. Det finnes nok en del originale startmotorer liggende, men disse bør gås over for å sjekke at alt fungerer. Ofte litt "haltende" innslagsrele.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Lavt oljetrykk

Post by Reodor57 » Fri 12 Apr 2019 16:30

B16 er også originalt 6 volt, men starteren tåler å få 12volt. Det er da mulig at den startmotoren du har er laget til 12 volt oc derfor er lengre. Fordelen med eksternt oljefilter kan være at det sølermindre ved filterbytte. Standard er noe griseri på bil ihvertfall. Jeg tenker at eksternt oljexilter også kan være årsaken til problemet. Dvs at det ikke har kapasitet nok når turtallet øker. Når så trykkgiveren sitter i topplokket lengst ut i systemet kan det tyde på det. B4b motoren har eksternt oljefilter, men jeg husker ikke hvilken dimensjon det er på oljerørene til og fra dette. Mulig Torbo2 vet da han holder på med en slik nå.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

B16ibåt
Posts: 4
Joined: Tue 09 Apr 2019 00:29
Location: Hovseter - Oslo

Re: Lavt oljetrykk

Post by B16ibåt » Fri 12 Apr 2019 17:26

Dette er det beste bildet jeg har av adapter og filteret:
https://www.dropbox.com/s/5xw11oo4ic5m3 ... 0.jpg?dl=0
Sitter også en oljekjøler koblet på adapteret, men den er ikke på den nye per nå.
Har byttet rørene med slange, men dimensjonen er samme som rørene 8mm.
Startmotor er 6V så vidt jeg kan se, men den fungerer fint med 12V. Men den er dessverre også haltende så tanken var å få tak i en kortere og bedre, og teste med kun filter rett på blokka for å eliminere eksternt filter som årsak.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Lavt oljetrykk

Post by Reodor57 » Sat 13 Apr 2019 21:52

Beklager at det ikke har blitt noen respons her på en stund. Vi får skylde på påsken... Unektelig en litt Reodor Felgen løsning her, men om jeg ikke ser feil er trykkreguleringen byttet ut med noe annet. På standard motor er dette en messingplugg med en fjær og et stempel innenfor. På bildet ser det ut til at det er byttet ut til en blank bolt med et øre på. Stemmer det? Er det den motorblokka du har brukt?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Lavt oljetrykk

Post by 445 » Mon 15 Apr 2019 22:03

B16ibåt wrote:Startmotor er 6V så vidt jeg kan se, men den fungerer fint med 12V. Men den er dessverre også haltende så tanken var å få tak i en kortere og bedre, og teste med kun filter rett på blokka for å eliminere eksternt filter som årsak.
Jeg tror ikke jeg har en startmotor som er bra nok til å kunne selges, men du får gjerne låne et reparasjonsobjekt som ikke er helt 100% + original filterkopp for å teste hvordan dette fungerer. Jeg bor også i Oslo, så det bør være lett gjennomførbart.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

B16ibåt
Posts: 4
Joined: Tue 09 Apr 2019 00:29
Location: Hovseter - Oslo

Re: Lavt oljetrykk

Post by B16ibåt » Tue 23 Apr 2019 20:07

Påskeferie her også.
Nei, det er den gamle blokka, den nye har nok den pluggen du beskriver. Har hentet den hjem og den ser slik ut:
https://www.dropbox.com/s/bmgb21wsta14v ... 6.jpg?dl=0
Må dessverre prioritere å få pusset ferdig båten kommende uke, men når det er gjort hadde det vært supert om jeg kunne lånt en startmotor av deg 445 for å teste litt.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Lavt oljetrykk

Post by Reodor57 » Tue 23 Apr 2019 22:17

Forstår jeg deg riktic er det en blank plugg i den gamle og en original type i den nye. Da ville jeg byttet om de for å se om det hjelper på trykket. Det kan også ha noe å si hvordan slangene går inn og ut i det løse filterhuset også. De stussene bør også vende opp. Dette for at det ikke skal danne seg luftlommer i systemet som hindrer oljeflyten. Kjent problem på varmeanlegg. Så det også var en lufteventil på det gamle systemet. Den har nok en fjnksjon med å evakuere luften i systemet. Kortere starter og filter rett på blokka kan nok eliminere noe av denne problematikken.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Lavt oljetrykk

Post by 445 » Wed 01 May 2019 20:11

B16ibåt wrote: Må dessverre prioritere å få pusset ferdig båten kommende uke, men når det er gjort hadde det vært supert om jeg kunne lånt en startmotor av deg 445 for å teste litt.
Det er bare å si fra.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Lavt oljetrykk

Post by Torbo2 » Wed 01 May 2019 22:11

Sjekk det stempelet bar fjæren som sitter bak messingpluggen til trykkregulatoren. Noen kan ha mistet det ved en sjekk tidligere?

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Lavt oljetrykk

Post by Torbo2 » Wed 01 May 2019 22:11

Sjekk det stempelet bar fjæren som sitter bak messingpluggen til trykkregulatoren. Noen kan ha mistet det ved en sjekk tidligere? Eller så kan det ha hengt seg opp?

Post Reply