Varmt gulv på passasjersiden i PV
Varmt gulv på passasjersiden i PV
Varmt gulv får jeg påpakk for både på duetten og i PVn, men har ikke montert noe varmedeksel ennå. Har hele tiden lurt på hvorfor det var sånn, og her om dagen fant jeg en servicemeddelande fra Volvo. Da fant jeg ut at bilene originalt var levert med varmedeksel på eksospotta, men at de i ettermarkedet droppet dette. Da skjønner jeg hvorfor gulvet blir varmt, og fant en oppskrift for løsning. Jeg tenker også lage denne enklere enn forklart ved å klippe til en avlang plate uten ører, for så å bruke to små firkantrør som avstandsstykker og fester for slangeklemma slik at den ikke sklir av. En kan da enten skru varmeskjoldet fast i disse elker sveise. Les servicemeddelande først så forstår en hva jeg mener her. Lykke til!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Varmt gulv på passasjersiden i PV
På min PV 544 59 modell er det sveist inn en doblingsplate på torpedoveggen og bunnen på passasjersiden, se bilde under. Er dette standard på alle biler slik at det bør være skjerming på eksospotten i tillegg til dette?
Det er flott med servicebulletiner
Det er flott med servicebulletiner
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Varmt gulv på passasjersiden i PV
Tror ikke det er normalt, men har sett det på en bil før. Dvs plata over eksospotta. Kan være noe som har blitt gjort fordi "fruen" klaget på tur. På B16 går jo eksosrøret mye nærmere karosseriet enn på b18. På vår 57 modell er det ikke skjerming.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Varmt gulv på passasjersiden i PV
Er ikke i nærheten av bilen og kan ikke være 100% sikker, men mener det sitter et slikt skjold på min 60 modell også. Altså sveiset i torpedoveggen.
Også på en annen 544 A som jeg kjenner til ser jeg på et bilde at den er der.
Så det kom kanskje da med A- modellen til 544 ettersom det er B16 på de.
Forsvant den igjen når B18 kom ?
Også på en annen 544 A som jeg kjenner til ser jeg på et bilde at den er der.
Så det kom kanskje da med A- modellen til 544 ettersom det er B16 på de.
Forsvant den igjen når B18 kom ?
-60 544A Special 2
Re: Varmt gulv på passasjersiden i PV
Det kan jo da være på sin plass å teoretisere noe. Servicebulletinen er fra August 61. Dvs omtrent da B18 motoren kom. Siden de nyeste bilene da neppe hadde skiftet eksosanlegg ennå, så kan en tro at dette gjaldt 444 og de første 544 (58-59modA). Om B modellen da hadde deksler kan være. C modellen kom jo først i slutten på 61 sammen med B18 motoren. Der vet jeg ikke hvordan det var før jeg får hentet min nyinnkjøpte 62 modell.
Uansett vil en skjermeplate på eksospotta ta mer varme enn en montert på karosseriet da det sirkulerer mer luft rundt plata på potta i forhold til oppunder karosseriet. Skader ikke med dobbelt opp heller. For meg som har reivet manifolden på Duetten for å få mindre varme SU forgassere vil eksosrøret være rødglødene når det passerer torpedoveggen. En flytter da varmen lengre bakover i systemet. Man kan trygt si det er varmt på gulvet der ja.
Uansett vil en skjermeplate på eksospotta ta mer varme enn en montert på karosseriet da det sirkulerer mer luft rundt plata på potta i forhold til oppunder karosseriet. Skader ikke med dobbelt opp heller. For meg som har reivet manifolden på Duetten for å få mindre varme SU forgassere vil eksosrøret være rødglødene når det passerer torpedoveggen. En flytter da varmen lengre bakover i systemet. Man kan trygt si det er varmt på gulvet der ja.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").