Fusking
Re: Fusking
Hei
Hva slags forgasser har du? Høres ut som om du får falsk luft som vi sier. Men, før jeg gir konkrete feilsøkinger er det greit å vite hva slags forgasser du har. Zenith ? Stromberg? dobbel SU?
Hva slags forgasser har du? Høres ut som om du får falsk luft som vi sier. Men, før jeg gir konkrete feilsøkinger er det greit å vite hva slags forgasser du har. Zenith ? Stromberg? dobbel SU?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Fusking
Sjekk om det er slakk i gassakslingen. Du kan gjerne teste med startgass rundt foten av forgasseren og akselen og se om turtallet endrer seg på tomgang.
Sjekk også slangen som går mellom fordeler og forgasser. Denne må ikke ha sprekker.
Er dette i orden går du videre med startgassen til mellom topplokk og manifolden og hører om det er endringer når du sprøyter på startgass der. Endring her betyr ny manifoldpakning.
Neste steg er å koble fra slangen mellom fordeler og forgasser. Ta av fordelerlokket og se hva som skjer når du suger i slangen og tetter slik at du opprettholder undertrykket. Plata med stiftene skal bevege seg og bli stående til du slipper undertrykket. Siger den tilbake til utgangspunktet er membranen i klokka bak på fordeleren defekt og må byttes.
Ligger feilen i forgasseren er det beste å få den fikset/overhalt og testet (Er en del fallgruber i denne forgasseren).
Sjekk gjerne 445.no (Et rimelig sted for overhaling/istandsetting av forgassere)
Sjekk også slangen som går mellom fordeler og forgasser. Denne må ikke ha sprekker.
Er dette i orden går du videre med startgassen til mellom topplokk og manifolden og hører om det er endringer når du sprøyter på startgass der. Endring her betyr ny manifoldpakning.
Neste steg er å koble fra slangen mellom fordeler og forgasser. Ta av fordelerlokket og se hva som skjer når du suger i slangen og tetter slik at du opprettholder undertrykket. Plata med stiftene skal bevege seg og bli stående til du slipper undertrykket. Siger den tilbake til utgangspunktet er membranen i klokka bak på fordeleren defekt og må byttes.
Ligger feilen i forgasseren er det beste å få den fikset/overhalt og testet (Er en del fallgruber i denne forgasseren).
Sjekk gjerne 445.no (Et rimelig sted for overhaling/istandsetting av forgassere)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Fusking
Tusen takk for godt svar og gode tips. Da får jeg prøve ut noe i helgen
Re: Fusking
En ting til som ofte feiler er en membran som sitter bak tre skruer på siden av forgasseren, men denne pleier ikke å gi trøbbel når en går av gassen. Den er mer for mellomområdet, men skader ikke å sjekke om denne er myk eller hard. Skal være myk, men lekker sjelden luft og skaper problemer sånn sett. Men, når en først er i gang osv.
Ellers er det beste å skru minst mulig. Dersom du ikke finner feil med de forannevnte testmetoder kan du sjekke om turtallet øker når du skrur blandingsskruen sakte utover. Øker det, skru utover til det ikke gjør det lengre, og så inn til det synker litt igjen. Deretter 1/4 omdreining ut. Mer bør ikke forgasseren skrus på egentlig. Den skal bare virke. Noen som skrur av flottørkammeret for å rense det for urenheter, glemmer å presse dette mot "stammen" når de skrur det på slik at det blir falsk luft her. Høres ikke ut som det er problemet hos deg, men om alt annet ikke virker osv osv. Da har du forsøkt alt egentlig.
Gi gjerne tilbakemelding på hva du finner slik at andre også kan dra nytte av dette. Du er sikkert ikke alene om problemet .
Ellers er det beste å skru minst mulig. Dersom du ikke finner feil med de forannevnte testmetoder kan du sjekke om turtallet øker når du skrur blandingsskruen sakte utover. Øker det, skru utover til det ikke gjør det lengre, og så inn til det synker litt igjen. Deretter 1/4 omdreining ut. Mer bør ikke forgasseren skrus på egentlig. Den skal bare virke. Noen som skrur av flottørkammeret for å rense det for urenheter, glemmer å presse dette mot "stammen" når de skrur det på slik at det blir falsk luft her. Høres ikke ut som det er problemet hos deg, men om alt annet ikke virker osv osv. Da har du forsøkt alt egentlig.
Gi gjerne tilbakemelding på hva du finner slik at andre også kan dra nytte av dette. Du er sikkert ikke alene om problemet .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Fusking
Velkommen på forumet!
Legg gjerne inn "bosted" i profilen din.
Kanskje det bor en PV-entusiast like i nærheten?
Legg gjerne inn "bosted" i profilen din.
Kanskje det bor en PV-entusiast like i nærheten?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Fusking
Hei
Fant du ut noe mere vedrørende fuskingen i helgen?
Fant du ut noe mere vedrørende fuskingen i helgen?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Fusking
Hei, fikk dessverre ikke gjort noe med bilen, gir tilbakemelding når jeg får anledning til å sjekke den. Takk så langt
Re: Fusking
Hehe kjenner så alt for godt til problemet . Hører ifra deg. Men, da vet du at vi følger med .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Fusking
Hei, da var trikset med startgass utprøvet. Feilen var pakningen i innsuget, eller rettere sagt mangel på pakning. Så nå går PVn så fint at Mange tusen takk for hjelpa
MVH Mikki
MVH Mikki
Re: Fusking
Suverent! Godt det var en enkel feil. Håper vi treffes en eller annen gang:-D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Fusking
Flott at bilen går bra igjen.
Hvor på kant av landet bor du?
Hvor på kant av landet bor du?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen