Motorfarge

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
Trekn
Posts: 24
Joined: Wed 11 Dec 2013 23:56
Location: Eikangervåg

Motorfarge

Post by Trekn » Tue 12 Mar 2019 20:58

Holder på med overhaling av en B16A motor.
Skal lakke den nå, og har en lakk med Ral kode 3020 (trafikkrød)
Synest denne virker som en fin rødfarge til motoren.
Noen som har kommentarer eller erfaring og bruk av denne på motor
5913 Eikangervåg

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Motorfarge

Post by 445 » Tue 12 Mar 2019 21:03

Har sett litt ulike rødfarger, men de fleste er bra. Noen er litt for orange.
Hvilken type maling skal du bruke? Jeg bruker den «originale» fra PV klubben i Sverige. Den er Xylenbasert og gafler i seg hjerneceller, men sitter greit på motoren, også der det blir varmt. Andre bruker Benga og er godt fornøyd med det.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Trekn
Posts: 24
Joined: Wed 11 Dec 2013 23:56
Location: Eikangervåg

Re: Motorfarge

Post by Trekn » Wed 13 Mar 2019 21:21

5913 Eikangervåg

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Motorfarge

Post by 445 » Thu 14 Mar 2019 00:05

Kunne ikke se noe om varmebestandighet, eller om den tåler bensin?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Motorfarge

Post by Reodor57 » Thu 14 Mar 2019 12:14

Vet ikke hvor godt egnet denne er til motorer da dette er system 1 og ikke 3F som tåler 130 grader. Uansett er disse malingene tatt frem for offshore bruk, hvor en sandblåser det som skal males først. finere overflatestruktur kan medføre flassing. Sandblåsing av motorer skal en være forsiktig med om en ikke vet hva en gjør. Sandstøv kommer inn over alt. Jeg hadde nok gått for en dedikert motorlakk.
Ellers har Jørgenrud originalen:
http://212.247.61.152/no/main.aspx?page ... no=9434521
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

automania
Posts: 60
Joined: Thu 06 Oct 2011 22:17
Location: Kongsberg

Re: Motorfarge

Post by automania » Fri 15 Mar 2019 17:30

Hei så lenge det kun er snakk om motorblikk,topp og bunnpanne brukes ikke varmebestandig maling ,men gjerne 2k m klarlakk det holder i åresvis

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Motorfarge

Post by Torbo2 » Tue 19 Mar 2019 14:02

automania wrote:Hei så lenge det kun er snakk om motorblikk,topp og bunnpanne brukes ikke varmebestandig maling ,men gjerne 2k m klarlakk det holder i åresvis
Det tror jeg på! Jeg har brukt gammeldags oljemaling i alle år, og det holder, selv på topplokket.
En supertrimmet motor kan bli litt varm rundt manifolden, og da kan det kanskje bli misfarging på lakken? - Akkurat under manifolden mot blokka, men det syns lite eller ingenting...

2K-lakk er jo svært sterk og holder nok i massevis.

Post Reply