Manifold til B4B

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
User avatar
4441866
Posts: 3
Joined: Sun 09 Sep 2018 20:28

Manifold til B4B

Post by 4441866 » Sun 09 Sep 2018 20:41

Hei!

Er det mulig at det kan være lekkasje mellom eksos og innsug på en manifold til en B4b motor?
Eller umuligjør konstruksjonen det?
Vurderer om det er mulig fordi det kan være en forklaring på at motoren ikke går så bra.

Akseln for forvarmingen er rostet fast, men det er vanlig har jeg forstått.
Pv444 -47

User avatar
4441866
Posts: 3
Joined: Sun 09 Sep 2018 20:28

Re: Manifold til B4B

Post by 4441866 » Sun 09 Sep 2018 21:07

Legger ved bilder på tilsvarende manifold, hvis noen er usikker på hvordan det ser ut.

Bilder er lånt fra Bildelsbasen i sverige, faktiskt en hugger som selger =)
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -33013964/

Image

Image

Image
Image
Pv444 -47

User avatar
445
Posts: 5801
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Manifold til B4B

Post by 445 » Sun 09 Sep 2018 22:12

Hei, og velkommen på forumet!
Skriv gjerne inn "bosted" i profilen din - kanskje det bor en PV-entusiast ikke så langt unna :D

Manifolder kan sprekke. En B18-manifold med sprekk voldte oss store bekymringer for et par år siden. Motoren gikk fint når den var kald, men gikk dårlig når den ble varm.
Vi demonterte den og banket på den med hammer. Den ga en sprukken gjenlyd. En annen annen manifold mer som "krystall" i forhold, og problemet ble borte.

Har du forsøkt å spraye startgass mens motoren går? Altså spraye på forgasserfot og mellom innsugsmanifold og topplokk? Øker turtallet så suger den falsk luft akkurat der.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5801
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Manifold til B4B

Post by 445 » Sun 09 Sep 2018 22:15

Var også ute for en manifold som var planet etter alle kunstens regler, men likevel gikk ikke motoren bra. Det viste seg at "ringen" (nr. 13 på din tegning) måtte planes tilsvarende som manifolden hadde blitt redusert, ellers tettet ikke pakningen (nr. 28 på din tegning) godt nok.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
4441866
Posts: 3
Joined: Sun 09 Sep 2018 20:28

Re: Manifold til B4B

Post by 4441866 » Mon 10 Sep 2018 15:50

Takk for det =)

Det vi ev. misstenker er at det kommer eksos in i innsuget , dvs en ofrivillig EGR.
Skal prøve å knakke å høre på lyden, godt tips=)
Startgass pleier etter min erfaring å senke turtallet, ikke øke.

Lurer på om vi skal prøve å dele på manifolden uansett..
Såg at det skrevs på et svenskt forum for 10 år siden at det var en tysker som produserte nye rustfrie aksler til forvarmingen.
Ingen som kjenner til det?
Pv444 -47

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2870
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Manifold til B4B

Post by Reodor57 » Mon 10 Sep 2018 21:53

Bare et tips om du forsøker å dele denne. Den bør glødes først for å få boltene til å løsne. I det minste gløde boltene, noe som er vanskelig da de er så lange. Det å løsne de uten varme vil normalt føre til at de ryker tvert av. En kan også tette alle hull i eksosen minus ett lite som en setter trykkluft på. Det bør da ikke komme luft ut av innsuget. En kan også fylle eksos med f.eks white spirit eller parafin og så lyse inn i innsuget og se om det svetter inn.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5801
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Manifold til B4B

Post by 445 » Tue 11 Sep 2018 07:27

4441866 wrote:Takk for det =)
Lurer på om vi skal prøve å dele på manifolden uansett..
Såg at det skrevs på et svenskt forum for 10 år siden at det var en tysker som produserte nye rustfrie aksler til forvarmingen.
Ingen som kjenner til det?
Kjenner dessverre ikke til disse akslene. Hvis du får delt på manifolden så kan det vel være en tanke å koble bort hele forvarmingen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2870
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Manifold til B4B

Post by Reodor57 » Wed 12 Sep 2018 12:29

Siden akselen er rustet fast, kan det være at den er rustet fast i feil stilling hvor forvarmingen er på hele tiden. Det vil unektelig medføre en del problemer på varme sommerdager som vi kjører mest. Jeg ville nok bare ha funnet ut om eksosen går via undersiden av innsugsmanifolden eller rett ut. Den skal gå rett ut. En gløding av akselen vil nok gjøre susen slik at en får flyttet den i riktig posisjon om ikke annet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2870
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Manifold til B4B

Post by Reodor57 » Wed 12 Sep 2018 23:27

Hei Igjen

Forumet har flere lesere enn brukere som skriver selv, men de er ikke mindre aktive for det og kommer ofte med gode innspill og sågar gamle avisartikler som belyser problemene. Et mangeårig medlem i Trøndelag som det heter nå har sendt meg en artikkel han har funnet og forsøkt med hell på sin bil. Det fungerte utmerket.
Legger ved en litt dårlig kopi her, men send meg en mail så sender jeg deg en PDF utgave av artikkelen.
Manifoldproblem løst
Manifoldproblem løst
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Post Reply