Har flere enn meg utfordringer med årets sommerbensin?

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2900
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Har flere enn meg utfordringer med årets sommerbensin?

Post by Reodor57 » Mon 06 Aug 2018 19:05

Tenningen skal være 21 grader fortenning ved 1500 omdreininger uten vacuum tilkoblet. Ikke lett å lese av 1500 omdreininger med bil som har 6volts anlegg, men det finnes induktive turtelleren å få tak i. Har en i bilen og en litt mer avansert i verktøykasse :-). Forholdsvis stort slingringsmonn akkurat rundt 1500 hvor tenningstidspuntet er stabilt. Så litt i overkant rask tomgang er i nærheten.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Har flere enn meg utfordringer med årets sommerbensin?

Post by 445 » Mon 06 Aug 2018 19:15

Har du hvitmarkert 21 grader på svinghjulet?
Jeg har et merke, men synes det er vanskelig å se likevel.
I tillegg er det en ganske teit vinkel. Skal du se rett inn på svinghjulet så må du nesten legge nesetippen på varmeapparatregisteret.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2900
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Har flere enn meg utfordringer med årets sommerbensin?

Post by Reodor57 » Mon 06 Aug 2018 19:22

Siden min motor har vært ute for ikke lenge siden er det lett å se markeringene. Det er også stor avstand mellom graderingene hvor 5 grader er en drøy cm. Ved å se på spissen av markøren blir det ikke veldig feil å legge tenningstidspuntet litt før 20 grader. Liten avstand mellom spiss og svinghjul gjør det nøyaktig nok. Så nøye er det ikke. Detter er grovsmed tilpasset det meste :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2900
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Har flere enn meg utfordringer med årets sommerbensin?

Post by Reodor57 » Mon 20 Aug 2018 19:31

Leste i dag i Veteranvognposten til NVK at bensinen i en artikkel av Trygve Krogsæter at han friskmeldes dagens 95 oktan. Det han er mer opptatt av er at bilen må være i perfekt stand. Og det sier seg også selv at dette er riktig på sett og vis. En motor som ikke er i 100% orden vil heller ikke oppføre seg som den gjorde ny. Og hva har vi gjort med våre biler som har føltes fornuftig ut der og da, men som kan vise seg egentlig å være feil. Varmeskjold på min var definitivt riktig, men mulig jeg skulle plukket av reivinga av eksosmanifolden. Manifolden blir vesentlig varmere av det fordi den ikke får kjøling, og eksosen blir varmere også da varmen transporteres bakover. Det siste skal være mer gunstig sies det da det gir mindre motstand. Men, hvorfor er røret bakerst på Duetten mindre enn før potta? Er en del tekniske tilpassinger fabrikken har gjort her som vi ikke vet bakgrunnen for. Uansett. Bensin levert etter 15 september er vinter bensin. Den er ikke brukandes i sommervarmen, så fyll opp en jerrykanne eller to om du skal kjøre et stykke etter denne datoen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Post Reply