Rens av blokk

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
Hovland
Posts: 44
Joined: Thu 17 May 2018 22:34
Location: Sør Odal, Hedmark

Rens av blokk

Post by Hovland »

Hei

Skulle bytte toppakning på b18 motor i går og fikk problemer med den ene toppbolten som satt fullstendig fast i toppen av alle ting. Fant til slutt ut at de har borret opp nytt hull til den ene bolten til manifolden og har da kommet borti banen til den ene toppbolten som gjorde at de sitter fullstendig fast, klarte til slutt og få lurt inn et baufilblad og kappet av bolten.
Det jeg lurer på er da hvordan jeg på best mulig måte kan rense blokka for metalspon uten og ta ut blokka? Og evt hva jeg skal bruke og rense med?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1964 PV 544 E Favoritt/Ch.Nr: 406868
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Rens av blokk

Post by 445 »

Jeg har en våt og tørrsuger jeg pleier å rense slikt med.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Rens av blokk

Post by Reodor57 »

En kan også skylle der det er olje med diesel. En magnet kan også brukes til metallspon.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Rens av blokk

Post by Torbo2 »

Spyle med masse reint vann. Åpne "alle sluser" - slangetilkoplinger osv.. No problem!
Skulle de være et spión igjen har det ingen betydning. Værre med alt rustsølet som du trolig vil få?
Om du stikker en kraftig skrutrekker ned i mellom sylindrene vil du trolig få fjernet masse rustflak, som er langt verre enn et lite spon eller to!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Rens av blokk

Post by Reodor57 »

For ordens skyld.

Jeg snakker da om de oljesmurte delene av motoren, mens de andre snakker om vannsystemet.. Vann i oljesmurte deler er lite heldig.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Hovland
Posts: 44
Joined: Thu 17 May 2018 22:34
Location: Sør Odal, Hedmark

Re: Rens av blokk

Post by Hovland »

Takker for svar, vann har det allerede kommet i blokka da jeg ikke fikk tappet verken toppen eller blokka for frostvæske da blokka er tett i vannkanala virker det som.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1964 PV 544 E Favoritt/Ch.Nr: 406868
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Rens av blokk

Post by Reodor57 »

Da ville jeg ha nappet ut "frostpluggene" på siden av blokka også for å få renset ut. Disse er å få kjøpt nye hos Jørgenrud, og det vil spare deg for at motoren koker lett etterpå.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Hovland
Posts: 44
Joined: Thu 17 May 2018 22:34
Location: Sør Odal, Hedmark

Re: Rens av blokk

Post by Hovland »

Har tatt ut disse men den det står fortsatt vann igjen i blokka

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1964 PV 544 E Favoritt/Ch.Nr: 406868
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Rens av blokk

Post by Reodor57 »

Skal visst være en tappekran i bakkant av blokka. Kan stakes først og så settes f.eks vannslangen på denne for å få ut dritten. Etterpå kan en ta høytrykkspyleren og spyle inn i blokka gjennom frostpluggene.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Hovland
Posts: 44
Joined: Thu 17 May 2018 22:34
Location: Sør Odal, Hedmark

Re: Rens av blokk

Post by Hovland »

Aha, må prøves ut. Syntes den gikk litt varm da jeg kjørte med den skjønner du.
Tusen takk for svar og tips :)

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1964 PV 544 E Favoritt/Ch.Nr: 406868
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Rens av blokk

Post by 445 »

Når du skrur ut tappekrana er det greit å stake med plaststrips.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Hovland
Posts: 44
Joined: Thu 17 May 2018 22:34
Location: Sør Odal, Hedmark

Re: Rens av blokk

Post by Hovland »

Har ikke sjans med strips, kommer inn ca 3 cm så butter det og stripen er helt brun i gørr.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Image
1964 PV 544 E Favoritt/Ch.Nr: 406868
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Rens av blokk

Post by Reodor57 »

Jeg brukte en bøyd ståltråd på min motor for å få hull på byllen. Du kan ikke ødelegge noe som helst annet enn gjengene til tappekrana. Et annet triks for å få hull på byllen er trykkluft om du har det. Bare stå litt unna for spruten som kommer ut fra "frostpluggene". Kan med fordel henge en fille foran hullene.gjerne på toppen av blokka også :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Hovland
Posts: 44
Joined: Thu 17 May 2018 22:34
Location: Sør Odal, Hedmark

Re: Rens av blokk

Post by Hovland »

Lufta kommer bare i retur så må nok gå hardere til verks

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1964 PV 544 E Favoritt/Ch.Nr: 406868
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Rens av blokk

Post by 445 »

Så tett skal det ikke være. Kanskje forsøke å lage en overgang til vannslange og sette på godt med trykk. Er toppen av, så kan du stake opp/ned til krana ovenfra.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply