b16c

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: b16c

Post by trygve » Mon 27 Nov 2017 13:20

Den er god. da vil eg prøve på dette. Kjøpte noen eksta trepinner visst det skulle gå gale :P


Men moment på veivlagerboltene og sånt er det nøye eller bare trekke til det er stramt?

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: b16c

Post by 445 » Mon 27 Nov 2017 14:08

Det er moment og Locktite.
Husker ikke momentet nå, men sjekker snart.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: b16c

Post by Reodor57 » Mon 27 Nov 2017 14:54

Her er noen momentverdier:

Topplokk 7-8 kpm
Rammelager 8-10 kpm
Veivlager(Rådelager) 4-5 kpm
Svinghjul 2,3-2,7 kpm

Selve tettingen i bakkant vil jeg tro ligger omtrent likt med svinghjulsboltene da de to umbrakoene har lik dimensjon etter hva jeg husker.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: b16c

Post by 445 » Mon 27 Nov 2017 23:33

Husk å rengjøre gjengene på bolt og mutter godt med white spirit eller aceton og bruk låsetetting / locktite.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: b16c

Post by trygve » Tue 28 Nov 2017 16:42

Da har eg fått i rette bolter, skulle sitte i de halvmånene av filt, da eg ser eg har bestillt en for lite :shock: Skal ut på jobb i 2 uker no, så da blir det ikkje gjort så mye før eg er hjemme i gjen.

Men takk for momentene. Loctite skal brukes, Eg har den grønne 290 og blå 243, er vel kanskje mest fornuftig og bruke den blå da? visst det skal demonteres igjen en gang :D

Gir en lyd visst det er mer eg lurer på.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: b16c

Post by Reodor57 » Tue 28 Nov 2017 20:09

Skal bare være to strips totalt. Det ene sporet skal være åpent for å lede oljen ned i bunnpannen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: b16c

Post by 445 » Tue 28 Nov 2017 20:48

Reodor57 wrote:Skal bare være to strips totalt.
En oppe og en nede som tilsammen danner en sirkel. Se bilder.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: b16c

Post by trygve » Thu 21 Dec 2017 16:54

Heisann!


Da har eg prøvd 3 ganger uteen hell.

Prøver og dra rundt motoren med en kraftig drill. Det begynner og lekke hver gang ut på ene siden i skjøten. har gjort akkurat som dere har beskrevet, men er håpløst. Eneste eg kansje tenker, vil det holde tett når motoren blir startet skikkelig opp og blir varm?

Skøtene på filten, skal de ligge kant i kant med flensene? eller skal de overlappe seg selv litt? At kanten på filten ligger litt nedi sporet på den ene siden og utenfor på den andre?

Kan eg bruke filten og trepinnene opp igjen eller må eg bestille nye? Trepinnene holder tett som bare det foresten :)

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: b16c

Post by Reodor57 » Fri 22 Dec 2017 01:15

Hei. Filten skal ligge litt over på begge sider slik at det blir litt klem når du skrur på "motstykket". Det vil renne av dreneringssporet, så ikke lett å se om det lekker igjennom.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: b16c

Post by trygve » Fri 22 Dec 2017 13:44

oki.

I går tok eg alt av igjen og monterte det, prøvde en annen pakningslim. Skal ut og fylle på olje no snart og se om det holder tett nå. Passet også på at begge filt reimene var likt fordelt på begge sider. Vi får krysse fingrene og håpe på det beste:)

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: b16c

Post by 445 » Fri 22 Dec 2017 13:56

Ikke gi deg, dette blir bra til slutt.
Som du vil se av bildet, så skal filten i det ytterste sporet. Det innerste skal være åpent for å fange oljen og føre den tilbake til motoren gjennom et dreneringshull.
IMG_6638.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: b16c

Post by trygve » Tue 20 Mar 2018 12:27

Hei Igjen!

Fort og glemme i gi tilbakemelding på den gode hjelpen eg fikk i mitt innlegg, når ting går riktig vei.

Det endte med at eg fikk det så og si tett. Satt drillen på motsatt side av veiven og sveiv den rundt i en halvtime. Hadde godt med olje i. Da svettet det litt i åpningene, men vil tro det er de filtforingene som var dyppa i olje. Det gav seg til slutt. Har ikkje fått prøvd den enda, da det gjenstår en del småplukk som ledningsnett og litt ymse.

En liten ting eg lurer på, finnes det et koblingskjema til denne typen traktor? har sjekka litt inne på Maskinisten sine sider, men finner ikkje noe der. Uansett skal eg nok greier og koble opp alt uten også :)

Tusen takker igjen for kjempe god hjelp!

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: b16c

Post by 445 » Tue 20 Mar 2018 12:39

Takk for hyggelig tilbakemelding.
Er det trolig at koblingsskjemaet vil avvike veldig fra f.eks en Duett 445?
Hvis ikke så kan du kanskje bruke det?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: b16c

Post by Reodor57 » Tue 20 Mar 2018 13:04

Bare hyggelig å kunne bidra med noe :-). Koblingsskjema pleide ofte å være en del av instruksjonsboka, så om du har den eller får tak i en kan det være du finner det der. Ellers finnes det noe på www.maskinisten.net selv om dette ikke nødvendigvis er til din traktor.

P.S. sett gjerne inn et bilde av hele traktoren også :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: b16c

Post by Torbo2 » Tue 20 Mar 2018 18:00

Reodor57 wrote:Her er noen momentverdier:

Topplokk 7-8 kpm
Rammelager 8-10 kpm
Veivlager(Rådelager) 4-5 kpm
Svinghjul 2,3-2,7 kpm

Selve tettingen i bakkant vil jeg tro ligger omtrent likt med svinghjulsboltene da de to umbrakoene har lik dimensjon etter hva jeg husker.
Her er det tynnere bolter - umbrakoboltene - så her må det ikek trekkes så hardt. Kanskje bare 10-15 Nm.

Post Reply