b16c

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

b16c

Post by trygve »

Heisann!


Har en gammel Volvo terrier som eg holder på og pusse opp. Kjøpte en "ny" motor til den, men denne har en annen type clutch, med mye kortere bolter som man skrur svinghjulet i. Eg vil gjerne overføre de gamle boltene og bruke den gamle clutchen på min traktor, men har null ide på kordan eg kan få disse ut uten og kløyve hele motoren. Eg vill tro at clutch-forskjellen er enkeltvirkende og dobbeltvirkende uten at eg skal gå for mye inn på det.

Eg prøvde og skru av lokket i overkant av flensen på motoren, i håp om at eg kunne trekke boltene innover men får det ikkje av da det er for liten plass. Ser også at det er 2lange skruer i underkant som ligger under flensen på bunnpannen. Skrur eg ut disse og trekker ned hele den biten, vil eg komme til skruene da?

Et annet alternativ eg tenker kansje går er å få dreid en adapterplate- skru denne på den eksisterendes flensen, så dreie ned svinghjulet så mye som den adapterplaten bygger. men da er spørsmålet, hvor nøye trenger man og være? eg vil tro eg greier og holde meg til mm, men er det snakk om 10-dels mm så har eg ikkje sjangs.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: b16c

Post by 445 »

Dette hørtes interessant ut! Kan du legge ut noen bilder som viser litt mer av problemstillingen? Mulig jeg misforstår, men på vanlig B16 så må du montere kløtsjhuset før svinghjulet - og motsatt ved demontering.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: b16c

Post by trygve »

Image

Image

Eg kan ta bedre bilder visst det er nødvendig. Det eg tenker, er og prøve og skru løst på delemotoren og se først, men tenkte og høre her før eg sitter i gang, om det i det heletatt er mulig.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: b16c

Post by 445 »

Takk for illustrerende bilder.
Betyr det at svinghjulet er tykkere/tyngre på en traktor enn en bil?
Kløtsjen sitter vel montert med andre skruer inn i svinghjulet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: b16c

Post by trygve »

Ja er dette som er litt merkelig. For utifra sprengtegninger og opplysninger så viser det at traktoren har den lille clutchen som sto på motoren eg skulle bruke. Men på den gamle motoren som sto på traktoren sto den andre store clutchen. Eneste eg tenker der er at motoren er av den første utgaven av traktoren, å at traktoren min er av den nye typen med terrasol hydraulikk som kom på 1960 tallet.

Trykkplaten som sto på traktoren har også en tannkrans i midten noe den andre trykkplaten ikkje har.

Svinghjulet er mye tykkere ja. Var der eg tenkte visst eg ikkje fikk ut boltene, å dreie av visst eg måtte lage en adapter.

Motoren blir skiftet pga en sprekk i blokken på den gamle, visst ikkje det hadde vært for det så hadde eg brukt den gamle motoren
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: b16c

Post by 445 »

For å få ut skruene må du nok ta ut den plata du snakker om.
Da må motoren snus opp ned, og bunnpanne av.
Den plata har spor til en filtpakning som skal sørge for at det ikke lekker olje.
Jeg kan legge ut noen bilder av dette hvis ønskelig, men først må jeg gjennom 3-4 møter på jobben :?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: b16c

Post by trygve »

Det hadde vært helt topp visst du kunne. Ta den tiden du trenger.

Men har eg riktig med at dette er dobbelt clutch og enkel clutch det er snakk om? For ser også at sprengtegninger som eg har tatt kopi utav er for 4 gear modellen. Eg har 5 gear utgaven.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: b16c

Post by 445 »

Jeg har dessverre ikke greie på ulike kløtsjer til traktor, men B16 har jeg skrudd litt på.

For å bytte boltene starter du med å ta av bunnpannen:
IMG_6647.JPG
Deretter skrur du opp de to unbracoskruene som holder "lokket" på plass:
IMG_6640.JPG
Når du tar opp "lokket" så vil du se at tettingen består av filt og to trepinner!!
IMG_6639.JPG
IMG_6638.JPG
Når dette er demontert vil du ha romslig plass til å slå ut boltene og slå inn nye.
Har du lyst kan du samtidig sjekke lager på råde og veiv.

Du vil trenge nye filt-halvmåner og trepinner, samt ny bunnpannepakning.
Jeg har noen tips til monteringen igjen, men det kan vi ta senere.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: b16c

Post by trygve »

hehe er det seriøst trepinner? :shock: . Nei men det der virker lovende. De gamle trepinnende og filtpakningen vil ikkje holde da? Uansett kansje like så greit og bytte det sikkert :wink:

Eg har akkurat demontert ifra den gamle motoren. og fikk ut skruene. så da er det bare og gjøre klart til og montere igjen på nye motoren, men tror eg vil vente til eg har fått pakningene sånn at eg slipper og være redd for og få drit inni når det står åpent. Har uansett mye annet eg kan jobbe på imens eg venter.


Eg gir en lyd eg når eg er klar til og montere igjen. Så må du ha tusen milljoner takk for hjelpen foreløbi! :lol:
automania
Posts: 62
Joined: Thu 06 Oct 2011 22:17
Location: Kongsberg

Re: b16c

Post by automania »

Hei det ser ut som hvis du kutter skruene for du tar di ut sa tror jeg det er plass nok uten og demontere masse.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: b16c

Post by G.Larson »

Hvis vi snakker om de samme boltene så må han da uansett demontere iom han skal ha i noen andre og lengre bolter. Om jeg har forstått han rett.
Ståle B.
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: b16c

Post by trygve »

Heisann! Takker for gode alternativ. Stemmer det at eg må ha i lengre bolter, har vert innom tanken om og kappe og styre også, men lander uansett på det sikreste og demontere alt. Like greit og ta seg den tiden siden eg må dele hele traktoren på midten for og komme til :)

Men uansett takk for gode alternativ. Er fort at man blir blind på ting når man står midt oppi det.
automania
Posts: 62
Joined: Thu 06 Oct 2011 22:17
Location: Kongsberg

Re: b16c

Post by automania »

hei mulig jeg misforstar , jeg trodde di nye boltene skulle monteres utenfra.
trygve
Posts: 50
Joined: Thu 15 May 2014 12:17
Location: Sotra

Re: b16c

Post by trygve »

Da har eg så og si fått delene, rettere sakt skal hente de på posten i morgen.

Det ble snakket om noen tips når man skrur det sammen igjen. Eg lurer først og fremst på om tre-pakningene skal slåes nedi etter eg har sklidd platen nedi?

Så er det moment på de forskjellige skruer som er i sammenheng av det eg skal gjøre... Andre tips motas gjerne også :wink:

Så et lite spørsmål til. Vet noen av dere om noen som ligger på nytt belegg på clutchen evt. kjøpe ny? Eg greier ikkje og få tak i samme type som skal være på den traktoren. Jørgenrud kunne ikkje skaffe, heller ikkje økonomi-deler.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: b16c

Post by 445 »

Her er hva jeg ville ha gjort:
Start med å plassere de nye filt-halvmånene i sporene sine. Det er meget viktig at disse er godt gjennomtrukket av olje, ellers vil de kunne svi seg ved oppstart.
IMG_6638.JPG
Bruk godt med pakningslim på begge sider av papirpakningene, på sidene av lokket og i sporene til trepinnene.
Sett lokket på plass men ikke trykk det helt ned. La det være igjen 3-4 mm.
Ta pakninglim også på trepinnene og slå dem forsiktig på plass.
De skal treffe bunnen, men ikke deformeres i bunnen.
IMG_6639.JPG
Deretter skrur du ned de to unbracoskruene som holder "lokket" på plass. Skru vekselvis på hver side slik at lokket ikke låser seg på tvers, men sklir pent ned og presser trepinnene på plass.
IMG_6640.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply