Kjølevæske og rustbeskyttelse

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Kjølevæske og rustbeskyttelse

Post by 445 »

Da jeg hadde motoren i "fillebiter" for 4 år siden så rengjorde jeg den grundig i hele kjølesystemet. Dette inkluderte også radiator og varmeapparatregister.
Jeg fylte på Biltemas blå frostvæske 50/50. Ett år senere var kjølevæsken helt brun.
Hvert år senere har jeg skylt systemet grundig og hatt på ny væske. Likevel blir væsken helt brun og guffen. Det er IKKE spor av olje, så det kun rust vi snakker om.
Lurer på gode tips om følgende:
1) Hvordan få renset systemet grundig
2) Hvordan forhindre at det fortsetter å ruste.

Jeg har noen teorier om dette selv, men ønsker å høre hva dere andre anbefaler.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Kjølevæske og rustbeskyttelse

Post by Reodor57 »

Normalt skal ikke systemet ruste så lenge det ikke kommer luft til. Det ideelle er å bruke batterivann og glykol da vannet da er destilert og fritt for oksygen. Dette prinsippet er det alle varmeanlegg er bygget opp etter. Har også vært borte i biler som bruker rød frostvæske. Kan kanskje være bedre sett fra et korrosjonsbeskyttelses synspunkt. Longlife. På PVn vår kom det ikke noe grums ut av systemet selv etter ti år da jeg kjørte en radiatorrens. Grunnen til rensen var at jeg syntes den gikk litt fort varm. Burde jo ha kommet noe rust etter så mange år.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Kjølevæske og rustbeskyttelse

Post by 445 »

Mandag kveld tappet og skylte jeg gjennom radiatoren og deler av systemet. Plukket ut termostaten og fylte på ca. 0,5 dl med krystallsodapulver oppløst i vann.
Kjørte en tur og fikk god gjennomstrømming i kjølesystemet.
I kveld håper jeg å få skylt gjennom systemet grundig og fylt på ny omgang med krystallsodaløsning.

Ser forresten at jeg ikke har hatt gummipakning på radiatorlokket. Det har ikke vært pakning der i de 23 årene jeg har hatt bilen. Fant en passende pakning og satte på plass.

Jeg har en avfukter ruslende i kjelleren. Den genererer jo en del vann i en beholder. Etter hva jeg forstår er dette så godt som destillert, så da kan jeg kanskje bruke det. Eventuelt går jeg for den røde long-life varianten.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Kjølevæske og rustbeskyttelse

Post by Reodor57 »

Pakningen på radiatoren skal sitte nederst på lokket. Altså på den fjærbelastede delen ikke oppunder lokket.

Ellers vil det vel nå bli krystallklart vann i radiatoren :-). Grunnen til ikke å bruke vann direkte fra springen er for å ha så lite oksygen i vannet som mulig. Oksygen er det eneste som får det til å ruste, om en da ikke har galvanisk korrosjon, noe som er mer sjelden da spenningsforskjellene ikke er så forskjellige. Det at du ikke har hatt gummitetting på radiatorlokket er nok en medvirkende årsak til at du stadig har tilbakevendene rustproblemer i vannet. Du får heller ikke opp trykket skikkelig og radiatoren blir tilført ny luft hver gang du bruker bilen. (Varm puster ut, kald puster inn) (Undertrykk i systemet når bilen kjøler ned frigjør også mikroluftbobler i vannet. Det oppnår en med pakning på lokket) Anbefaler at du setter på et nytt lokk.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Kjølevæske og rustbeskyttelse

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Pakningen på radiatoren skal sitte nederst på lokket. Altså på den fjærbelastede delen ikke oppunder lokket.
Takk for avklaring. Den pakningen er også dårlig. Bytter lokk så snart jeg kan. Tror jeg har et par på fjernlager.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: Kjølevæske og rustbeskyttelse

Post by G.Larson »

Tror kanskje jeg ville byttet til noe annet enn glykol fra Biltema. I en Amazon jeg hadde så ble det mye rustfarget kjølevæske med glykol fra de. Byttet til glykol kjøpt på shell og var kvitt problemet.
Ståle B.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Kjølevæske og rustbeskyttelse

Post by 445 »

G.Larson wrote:Tror kanskje jeg ville byttet til noe annet enn glykol fra Biltema.
Det er nok en god ide.
Ser noen noen ulemper med å bruke rød "longlife" kjølevæske? Jeg skal jo gjennomskylle systemet grundig.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: Kjølevæske og rustbeskyttelse

Post by G.Larson »

Den røde er i ugangspunktet for alu.motorer. Vet det ikke er bra å bruke blå på alu.motor. Hvordan det er motsatt vei har jeg ingen anelse om.
Ståle B.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Kjølevæske og rustbeskyttelse

Post by Reodor57 »

Nå er det vel bare rød frostvæske etter hva jeg vet som er longlife. Den sies å være bedre for alumotorer, men det er nok på grunn av den bedre korrosjonsbeskyttelsen som i tillegg varer lengre.
Standard er vel at vanlig blå eller grønn holder i ett år, mens rød longlife holder i 3 år. Det er ikke feil å bruke rød på våre biler da den har bedre korrosjonsmotstand, men alt av frostvæske må da byttes. De kan ikke blandes. Som forøvrig også gjelder de andre fargene. (Finnes også gul frostvæske forøvrig).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Kjølevæske og rustbeskyttelse

Post by 445 »

Tappet av en mengde sølevann i går, skylte flere ganger og helte på ny krystallsodablanding.
Lokalavdelingen har jo lang kjøretur i kveld, så da tenker jeg kjølesystemet får renset seg godt.
Spørsmålet er om jeg skal tappe systemet i kveld, når jeg kommer hjem med varm motor, eller om løsningen skal få stå og godgjøre seg til over helgen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Kjølevæske og rustbeskyttelse

Post by Torbo2 »

Den røde frostvæsken er nok bedre enn den blå med tanke på korrosjonsegenskaper og levetid. Ser ingen ulemper med å bruke denne. Det kan også hende at Biltemas er mindste minimum av kvalitet? Jeg bruker den på tre biler, og blå på resten. Kommer nok til å kutte ut den blå. God levetid er vel bra økonomi også, da prisforskjellen er minimal.
Gummipakning på lokket kan nok også begrense rustutvikling, men nå det først har oppstått store klumper i blokka innvendig, som er vanskelge å fjerne, vil du nok ikke få stoppet dette helt i første omgang. Men det er et håpe med den røde, selv om rust og rent jern er kilde til galvanisk korrosjon i utgangspunktet.

Spennende med rensen du foretar nå!
Vær forberedt på mer grums!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Kjølevæske og rustbeskyttelse

Post by 445 »

Har nå kjørt noen turer med nevnte rensemiddel og skylt godt etter hver tur. "Vannet" var mørkebrunt de første gangene, men er lysebrunt nå. Akkurat nå er jeg borte fra bilen noen dager, men vil neste gang løse opp en eller to oppvaskmaskintabletter og vaske la dem virke et par dager. Mulig at det blir noen langturer utover ettersommeren, så jeg tror jeg fortsetter å kjøre med rent vann noen uker til - og skylle jevnlig.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply