Justere ventiler B16

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Justere ventiler B16

Post by G.Larson » Thu 01 Jun 2017 18:37

Image

Noen som har prøvd denne måten å justere ventiler på?
Fungerer det greit, eller blir det mye søl? Og ser dere noen fordeler/ulemper ellers ifht ved stillestående motor?
Ståle B.

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: Justere ventiler B16

Post by G.Larson » Thu 01 Jun 2017 18:40

Men i svarte da.......nå fikk jeg lastet opp bildet. Allikevel blir det galt. :evil:
Ståle B.

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Justere ventiler B16

Post by 445 » Fri 02 Jun 2017 09:12

Jeg bruker ikke Tinypic men forumets bildeopplasting.
Har du forsøkt den?
Send gjerne bildet til meg, så kan jeg legge det inn for deg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Justere ventiler B16

Post by Reodor57 » Fri 02 Jun 2017 14:03

Med motoren i gang blir det utrolig mye søl. Hadde tidligere en Opel GT med 1.9S motor hvor dette måtte gjøres. Ble en del gulvvaske og etterfylling av olje etterpå. Synes resultatet blir bedre når motoren står da en på våre biler har både skrue og mutter. På Opelen var det bare mutter, og da gikk det raskere.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: Justere ventiler B16

Post by G.Larson » Fri 02 Jun 2017 14:40

445. ja har prøvd forumets løsning med å laste opp vedlegg også. Fungerer ikke. Får beskjed om at bildet er pixler bredt og pixler høyt. Nå er det nedskalert til 200x300 og 15 kb uten at det går.
Ståle B.

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Justere ventiler B16

Post by 445 » Fri 02 Jun 2017 14:42

Det forstår jeg ikke! Jeg forminsker ikke mine bilder i det hele tatt. Ingen problem å legge inn bilder på 4MB.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: Justere ventiler B16

Post by G.Larson » Fri 02 Jun 2017 15:02

Det samme gjelder om jeg prøver begge deler fra mobilen :?
Ståle B.

User avatar
G.Larson
Posts: 415
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: Justere ventiler B16

Post by G.Larson » Fri 02 Jun 2017 15:20

Image



Får det til med img-knappene hvis jeg går via andre lagringstjenester som f.eks min egen hjemmeside.
Ståle B.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Justere ventiler B16

Post by Reodor57 » Fri 02 Jun 2017 15:27

Det tar jo ikke mye lengre tid å justere etter metoden som sier at når sylinder nr 1 vipper (Eksos lukker og innsug åpner) så justerer man nr 4 og motsatt. Samme gjelder 2 og 3. En slipper da også motorvask etterpå :-). På Opelen var det hydrauliske løftere så den var litt mer vrien uten oljetrykk. Men, jeg har også startet opp en B16 uten toppdeksel med godt oljetrykk og det spruter litt fra den også. Oljedampen er jo heller ikke noe en ønsker å puste inn.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Justere ventiler B16

Post by Torbo2 » Sat 03 Jun 2017 20:17

Det hendte jeg gjorde slikt i gamle dager, men det gikk hart utover søkerbladene. men vi hadde metervis så vi klippet vare av de vanligse dimensjonene og kalte dette verkstesdsmateriell.
Det ble ekte og fin klaring og oftere lydløst, men det ble ofte litt oljesøl, spes. når motoren var varm.

Post Reply