Oktanbooster, noe for seg i nøden?

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Oktanbooster, noe for seg i nøden?

Post by esk1ld »

Veteranbilsesongen er snart i gang for fullt igjen, og med den kommer også betraktningene etter fjorårssesongen. En ting jeg erfarte i fjor, var hvor langt det kan være mellom hver bensinstasjon som tilbyr 98 blyfri. Man har jo alltids med seg en reservekanne, men allikevel kan det bli knapt med drivstoffet til tider.
Det eksisterer jo additiver av typen oktanboostere på markedet, som øker oktantallet med 2 eller deromkring. Hva mener folket om disse produktene (evnt. noe merke som skiller seg ut i positiv forstand)? Kan det være en ide å ha en slik flaske liggende for bruk i nødstilfelle hvor man evnt. ikke kommer over 98 blyfri, kun 95 oktan? Snakker da kun om "rene" oktanboostere, ikke kombinert med blyerstatning e.l. Andre merker reklamerer med økt effekt osv., det har jeg personlig mindre tro på... Murphys lov tilsier vel også at akkurat den bensinstasjonen som tilbyr kun 95 blyfri når du straks er tom og har behov for 98, den har heller ikke oktanbooster i sortimentet. Tenkte derfor å være litt føre var denne sesongen :wink:

Alternativet vil være å måtte fylle opp med 95 blyfri. Problemsstillingen koker egentlig ned til å vurdere hva som er best av å fylle opp med 95 blyfri, tilsatt oktanbooster, eller å fylle opp en tank å kjøre på "ren" 95 blyfri?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Oktanbooster, noe for seg i nøden?

Post by 445 »

Et kort svar fra sengekanten: Jeg bruker kun ren 95, uten tilsetninger. Kjørte tidligere med blytilsetning, og jeg kan godt legge inn et bilde av hva det gjorde med ventilene - hvis interesse.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Oktanbooster, noe for seg i nøden?

Post by Reodor57 »

B16 motoren er laget for å kunne kjøres på 83oktan, men 92 er anbefalt. Eneste grunnen for å kjøre med 98 er for å unngå at det er etanol i bensinen. Etanol kan være litt aggressiv mot billige bensinslanger, men PV n er bygget for å kunne gå på Bentyl som var en bensinform på 50 og 60 tallet i Sverige. Den inneholdt på sommeren 75% etanol og på vinteren 25%. Det en måtte gjøre var å sette inn litt større sekundærdyse 102 mot normalt 97. Står i instruksjonsboken på min Duett. Dagens etanol er av en annen og mindre aggressiv type. Kjør på 95 oktan du. Den går helt fint på det.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: Oktanbooster, noe for seg i nøden?

Post by esk1ld »

Da var det avklart, takker :)

M.a.o. går det fint å kjøre på 95 oktan hele tiden da slik som jeg tolker begges innlegg over her?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Oktanbooster, noe for seg i nøden?

Post by 445 »

esk1ld wrote:Da var det avklart, takker :)

M.a.o. går det fint å kjøre på 95 oktan hele tiden da slik som jeg tolker begges innlegg over her?
Kort og greit: JA :D
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Oktanbooster, noe for seg i nøden?

Post by 445 »

445 wrote:Et kort svar fra sengekanten: Jeg bruker kun ren 95, uten tilsetninger. Kjørte tidligere med blytilsetning, og jeg kan godt legge inn et bilde av hva det gjorde med ventilene - hvis interesse.
Her ser du resultat av blytilsetting......
IMG_5792.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply