olje

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
terjehva
Posts: 143
Joined: Thu 21 May 2009 22:22
Location: Hadeland

olje

Post by terjehva » Mon 31 Oct 2016 20:27

Hvilken olje bruker dere på bilene deres?

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: olje

Post by 445 » Mon 31 Oct 2016 20:43

Mange av oss bruker 20-50 fordi vi ikke bruker bilen på vinteren.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: olje

Post by Reodor57 » Tue 01 Nov 2016 12:10

Mens jeg kjører 10w-40 helsyntetisk (Royal Purple). Bruker ikke en dråpe olje til tross for at motoren har filttettinger..
Her er det mange teorier ute å går, men om en kjøper olje for Classic cars så er en ofte trygg (Valvoline har en god en). Våre motorer er bygget for å kjøres på singelgrade 10W på vinter og 20w på sommer, så om en kjører 10w-40 kan en i teorien kjøre hele året. Det jeg har fokusert på ved valg av olje, er kaldstartegenskapene og hvor godt oljen "henger på glideflatene" over litt tid. De fleste av oss kjører jo ikke hver dag. RP oljen jeg bruker har bra vedheft til underlaget selv om den er syntetisk. I tillegg har den stor trykkfasthet som er viktig ved oppstart. Jeg har vurdert å gå over til 15w-40 for da kan jeg bruke denne på alle bilene mine, selv om denne er spesielt godt egnet for dieselmotorer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: olje

Post by PV-Sport » Tue 01 Nov 2016 22:30


User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: olje

Post by 445 » Tue 01 Nov 2016 22:34

Det er den jeg også bruker.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Gven
Posts: 6
Joined: Wed 16 Nov 2016 13:36
Location: Trondheim + Östersund

Re: olje

Post by Gven » Mon 17 Jul 2017 11:41


User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: olje

Post by Reodor57 » Mon 17 Jul 2017 13:18

Av bitter erfaring holder jeg meg unna Shell. Har ofte opplevd at denne størkner og at oljen da blir som kvae. Ikke opplevd det med andre oljer etter lengre tids stillstand.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

uttern
Posts: 63
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: olje

Post by uttern » Thu 05 Apr 2018 20:37

Ser at du Reodor bruker Rp helsyntetisk og tenkte å prøve den med bakgrunn i det du skriver om egenskapene. Har brukt Biltema sin 20w-50 mineralolje så langt. Kan jeg bruke helsyntetisk på min B16 57 mod?

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: olje

Post by Reodor57 » Fri 06 Apr 2018 07:57

Hei. Er på B16 jeg bruker RP 10w-40. Vet ikke hvordan andre helsyntetisk fungerer. Har aldri brukt annet enn RP på mine B16 foruten under innkjøring etter overhaling. Har nå standardisert på 15w-40 da jeg bruker det på hverdagsdiesel bilene. :-). På "Blåmann" som jeg holder på med om dagen har ikke motoren brukt en dråpe olje på 10000 km. Tenkte å bytte olje nå i våres da gressklipperen vil ha ny olje.. For fin til å kastes :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

uttern
Posts: 63
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: olje

Post by uttern » Sat 07 Apr 2018 16:47

Takk for svar. Jeg tok sjansen i går og renset motoren med QMI innvendig motorvarsk og deretter fylle jeg på med Rp 10w - 40. Fungerer veldig bra så langt. Syns faktisk motoren går roligere, men trua har hjelpt så mange:-). Ellers så satte jeg inn dekselet på innsiden av oljefilter et. Det gjorde mye med oljetrykket da det kommer raskere opp. Satser nå på at oljedryppingen fra bakkant motor forsvinner også. Ellers så hadde han som solgte Rp oljen en veldig god gearolje som jeg skal få litt info om i neste uke. God helg.

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: olje

Post by Reodor57 » Sat 07 Apr 2018 17:29

Max gear 75w-90 fungerer bra den :-). Innvendig motorvask er også gode greier. Har brukt mye QMI produkter og RP oljer de siste 10-15 årene.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

uttern
Posts: 63
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: olje

Post by uttern » Tue 22 Oct 2019 22:04

Hei. Noen som har erfaring med 140 olje på gearkasse på en 57 mod? Har overhalt kassen, men den synger litt på 1 og 2.gear. Er vel vanlig det, men lurte på om den kunne bli noe roligere med Castrol 140. Kjører kun om sommeren.

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk


User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: olje

Post by 445 » Wed 23 Oct 2019 07:31

Ingen erfaring med 140-olje, dessverre. En nyoverhalt kasse trenger vel noen 10-talls mil på å "gå seg til"?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: olje

Post by Reodor57 » Thu 24 Oct 2019 12:14

H6 girkassen synger litt på 1 og 2. gir på grunn av konstruksjonen av girene. 140 olje vil vel være i grenseland om den ikke er syntetisk. Den er vel normalt tiltenkt lastebilgirkasser med store trykk og lav hastighet (Maks turtall motor ligger rundt 1500 o/min. Girkassen i PVn har en vesentlig raskere gange enn dette, og inngående lager har lett for å løsne i huset. Jeg ville vel heller brukt QMI girbehandling. På vår originale 57mod ble kassen stillere etter en stund med dette stoffet i. tok mellom 5 og 10.000 km, men den var veldig ille før vi hadde stoffet i (Gammel og sliten). Brukte dette sammen med Max-gear fra samme leverandør som QMI.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

uttern
Posts: 63
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: olje

Post by uttern » Thu 24 Oct 2019 12:41

Takk for svar begge to. Vil nok prøve det samme som deg Reodor. Har leverandøren av disse produktene 1 km fra garasjen:-)

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk


Post Reply