Litt om motorteknikk

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Litt om motorteknikk

Post by Torbo2 »

Mahle er normalt et kvalitetsprodukt og ledende innen motorstempler. Ved trim brukes ofta Mahle-stempler, og de forsker også på stempelskader.
Stahl-motor i Sverige gjengir her skader på stempler som kan oppstå. Bildene er fra Mahles-forsknings avdeling. Det fins mye annet bra på Stahl-sidene for dem som er interessert.
http://stahlmotor.se/Teknik/Kolvar/kolvar.html


For noen interesserte:
Det jeg stusser over at Mahle har konstruert noe stempler til VW som jeg ikke liker, men jeg skal ikke gå inn på det.
Det kan hende at VW har gitt spesifikasjoner som Mahle har foholdt seg til, og at noen VW-amatører har glemt noen parametere ved sine motorkonstruksjoner. Det medfører høyt oljeforbruk!
Det er også andre bilmerker som sliter, f.esk. Mazda og noen Ford-modeller, har jeg hørt.
Det siste jeg hørte er at 40 VW-ambulansebiler (Transpoerter/Carevelle) i Nordnorge må bytte motorer etter få år på grunn av oljeforbruk. Tragisk!
Problemet er nok i andre landsdeler også?
Og jeg som har en rekkefemmer fra tidlig 90-tallet som er kjørt boti 300 000 km og ikke bruker olje!?
Og så har VW sluttet å bruke dene motoren, fordi de fikk minst like mange HK ut av firesylindrede motorer, men når er det altså uheldige utfall av dette.
Audi, VW og Skoda som bruker olje begynner å bli et slitsomt problem...
Går verden virkelig framover?
Er ikke sikker på det...
Jeg har noe ferske ekspempler som får meg til å grøsse.
Noen kunder er så heldige at motorproblemene skjer innenfor garntien, mens andre ikke.
Og vi snakker om utgifter på 50 000 - 100 000 kroner, avhengig av motortype.
Jeg skal ikke trøtte ut lesere med min Skoda 1,2 liters motor som jeg har lagt ned timer i for å få ned forbruket, men "kunstige" grep. Mens 1,4 liters motoren bruker ikke olje i det hele tatt - gammel og god motor!
Det er så mange drlige komponenter inni det "rakleverket" av en motor at jeg er helt oppgitt.
Men det er jo motosomt å "amatørforske" på denne.
Jeg har to ting til som skal utprøves:
Feil/teori: Motoren er så kompakt (lite volum i veivhuset) at det blir kraftige pulser i veivhuset ved at templene går opp og ned. Samtidig er de pulsene i takt med innsugningstakten for hver sylinder etter forrige trykkpulser fra forrige forbrenningstrykk, som lekker ned i veivhuset (nesten uugåelig) på en godt brukt motor.
Her tenker je på å sette enn en trykkutjevningskank som hindrer pulsene å dytte olje opp langs sylinderne ved innsugningstakten.
Kunne vært morsom å prøvd, selg om jeg har fått ned oljeforbruket til 1/3 av det opprinnelige.
Men "riktig olje" syntetisk olje, bruker den nå 0,4 - 0,5 liter per 100 mil.
Med tykkere mineralsk olje bruker den ca. 0,3 liter per 100 mil. Litt mye på en tresylindret motor....

Tennpluggene er "ikke fornøyde", da det dannes unormalt oljebelegg på dem, men de har riktig farge og indikerer god forbrenning. Og jeg er ikke fornøyd før tennpluggene er fornøyd.

Så får jeg se hva jeg får tid til?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Litt om motorteknikk

Post by Reodor57 »

Siden vi er inne på små motorer. Dvs. motorer med lite innvendig volum i forhold til sylindervolum hvor under og overtrykk er en utpreget problem må vel 2CV være et skrekkeksempel. Der går begge stemplene likt for å lage mest mulig over og undertrykk tenker jeg.... Det de har gjort her er at de har montert en stor gummilapp i oljeeksosen opp til luftfilteret som virker som en enveisventil. Denne gjør at motoren gradvis danner et lite undertrykk i motoren som kan måles i peilepinnehullet. Skal suge opp vannet 8cm om en bruker et U-manemometer. Kanskje et prinsipp å kopiere?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Litt om motorteknikk

Post by Torbo2 »

Interessant. Har du tegninger eller bilder på det? Skjønner prisnippet, men kjenner ikke til denen motoren.
Franskmennene har i alle fall gjort noe med det...

Vet ikke om jeg kan øke undertrykket på min ytterligere? - men jeg skal kjøre mer med den for å se om ting tilpasser seg?
Jeg kan evt doble det ved å sette på en enda sterkere fjær på PCV-ventilen og strupe 0,5 mm til på luftinntaket fra luftfilteret?
Kanskje jeg fåt undertrykk da også ved litt pådrag? Nå har jeg bare undertrykk ved jevn kjøring og på tomgang.

Snakket med Jartek på Jaren om dette, og har vel nevnt det? Og han mener det er håp for motoren med honing/borring og nye deler.
Men det blir noen lapper og mye jobb til for et evt. bedre resultat.

Rart at ikke VW/Skoda kunne "programmert" oljeforbruket lavere? Eller trykket de på feil tast på tastaturet når de konstruerte denne motoren?
Ser på utenlandske forum at andre også ha problemer med disse "kjøp og kast" -motorene.
Utslitte kamkjeder og kjedehopp før motoren har passert 100 000 til 150 000 km.
(matematisk 6 ganger dårligere kjede enn Skodamotoren på 1,4 liter).
Kjedet for oljepumpa byttet jeg også, da kjedet slarka fælt. Men det var kortere, og ville neppe hoppet av, men det var jo greit å få det gjort når det var tilgjengelig.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Litt om motorteknikk

Post by Reodor57 »

Her kan du begynne å nøste :-). Viser en demontert greie, men det er en link litt lengre ned i teksten som viser en modifisert utgave. På denne bilen er oljepåfyllingen en egen del og koblet sammen med veivhusventilasjonen. Motoren er jo en bokser så veivhus er to halvdeler som skrues sammen. Sylinder og topp er løse som på VW Boble. Egentlig ikke ulik en 1200 bobble bare halve størrelsen da den kun har to sylindere.
http://www.thewessexducks.co.uk/2cv_025.htm
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply