Ignitor

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Ignitor

Post by hlyshaug »

Lesing på sengen er lurt en søndag morgen. I Klassiker 9/10 2007 fant jeg en artikkel om å bygge om til bryterløst tenningssystem, med dippedutter fra produsenten Ignitor.

For en som er litt nølende til bladmål og stroboskoplamper virker dette unektelig litt fristende. Greiene passer visstnok til B16 og 6V også.

Noen som har erfaringer med dette? For originalpietisten er vel dette fæle greier, men så lenge jeg har forkrommet toppdeksel og vifte som arv fra en tidligere eier, føler jeg meg ikke helt bundet til å kjøre originalløpet fullt ut. Hvertfall ikke så lenge prosessen kan reverseres.

Noe info her: http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=721
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei

Sjekk ut pris. Gasolin pleier å være ikke helt de billigste men...
Det er ikke sikkert en kan bruke dette på PV'n uten "inngripen" i resterende tenningssystem. Jeg har en sånn greie på Opel GT'n min, men der kommer jeg til begge poler på coilen. Den er nemlig avhengig av en viss motstand i viklingene for å virke. Har ikke helt koblingssjemaet her, men mener å huske at en må inn på strømtilførselen til coilen, og da sliter en på PV'n. Det finnes dog ferdige fordelere til PV hvor en har forskjellige reguleringskurver til forskjellig drivstoff. Inklusive E85 miljøbensin.
Mener det settet heter 123 ignition eller noe slikt... Du får surfe litt, for det har jeg dårlig med tid for om dagen uten annet enn jobbpc på jobb. Lykke til :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Jeg bruker Ignitor på min Amazon. Kjempebra og overkommelig pris i forhold til den der 123-saken (hel fordeler med el.tenning).

Registrerte litt kritikk av Gasolin.
En erfaring:
Jeg bestilte min Ignitor til min Amazon hos Gasoline og fikk feil. Den hadde feil rotasjonsretning og passet ikke på stifteplata.
Ringte tilbake og fikk opplyst at de kunne sende meg ny som passet, men den var dyrere! (identisk å se på).
Sjekket i England og der var prisen lik på de to Ignitorene....
Jeg kom til å nevne dette, men da ble selger svært, svært irritert, som om jeg skulle "treffe spikeren rett på hodet", og sa at hvis jeg ville krangle på dette, så trengte han ikke meg som kunde!
Jeg sa at det ikke var noe problem, bare et spørsmål. og jeg fikk delen til en liltt høyere pris som tilsvarte ekstra frakt.
Så tenkte jeg at det var jo en smart måte å slippe utgifter på i forbindelse med reklamasjon!
Kanskje jeg er litt for skeptisk til kremmere?

Til duetten kjøpte jeg denne:
http://lagrebilder.no/out.php/i79767_Bilde3.png
Den fungerer utmerket! Så har man litt pusling før man tar fram bilen...
http://www.electrokit.se/index.php SE under motorstyring og elektronisk tenning.
pris: 214 (NOK) kroner for byggesett inkl. frakt!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Jeg kjøpte en slik 123 sak i fjor høst. Installerte den på smøretreffet.
Har tenkt å skrive en artikkel om installeringen og erfaringer med bruken etter neste sesong.
Fikk vel bare kjørt 2 turer før bilen ble parkert for vinteren.
terjehva
Posts: 143
Joined: Thu 21 May 2009 22:22
Location: Hadeland

Post by terjehva »

Hvor fikk du kjøpt 123 saken, og hva er prisen på en sånn? Kunne tenkt meg en sånn til duetten...
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Post by hlyshaug »

Svaret i dette tilfellet er "Jørgenrud", men det finnes sikkert flere pushere der ute!
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Hei du!

Som det sies her så ble den kjøpt på Jørgenrud. Tror prisen var 3.500,-.
Ganske mye for en slik dings.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hadde vært litt artig om Turbo" også kunne sagt om den "dingsen" han foreslår også fungerer på 6 volt...
En trenger ofte ikke noe fancy for å få bilen til å gå pent. Økonomi i dette får en neppe noen gang. Poenget er at bilen starter lett og "oppfører seg pent". :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

I teorien burde den gå med 6 volt, da pulsene fra fordeleren burde være sterke nok. Hovedkretsen igjennom transistoren er jo bare som tilsvarende hovedkontaktene på et relé, så det er nok bra nok.
Men jeg vet ikke om produsenten har prøvd den på 6 volt?
Kunne vært artig og prøvd. Det er ialle fall ikke noen fare med å ødelegge den.
Men uansett skla man ikke la tenningen står på når motoren går. Det kan overbelaset både coilen og stifteledningen eller overbelaste hovedtransistoren i et elektronsik tenningsanlegg.
ET supertips her er å bytte ut kabelskoen som går på coilen (rund), enten på pluss eller minussiden med et flat kabelsko med en passende motpart som skrus på coilkontakten. (minussiden på PV og Duett) slik at det er lett å koble av når man driver med testing av f.eks. blinklys, bremselys, vifte og annet.
Har du nappet av ledningen kan tenningen står på lenge uten å ødelegge noe som helst.
Last edited by Torbo2 on Sat 15 Jan 2011 23:09, edited 1 time in total.
- Man vet jo aldri?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Supertipset er vel og bra, men med original coil kommer en ikke så lett inn på strømsiden. Er jo en del av tenningslåsen. Om en kobler fra ledningen som går fra coilen til stiftene oppnår en det samme da coilen da ikke trekker strøm :-). Står den elektroniske dingsen på siden mellom coil og fordeler? En kan jo også her montere en bryter f.eks. En har da en ekstra "tyverisikring" hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Den Ignitoren jeg monterte ble montert inni fordeleren som en direkte erstatning av stiftene. Ut kom to ledninger en til pluss/tenningsbryter og og en til coil minus helt enkelt.
Så er spørsmålet om den passer til B16 fordeler? Det kan vel importøren svare på.
Ellers kan man jo bygge el.tenning selv. Byggesett fra Elektrokit i Sverige til under 200 kroner. Slik har jeg i Duetten. Den tar styrestrøm fra stiftene fungerer helt fint uten stifteslitasje, så fremt man smører stifteknasten ca. hver 5000, og en dråpe olje i midten under rotoren som Reodor ansvarlig nok har nevnt før. Mange glemmer denne dråper og får vaklende tenning. Men på 60-tallet skulle man jo smøre både her og der svært ofte...
En erfaring jeg har hentet inn er at smøring av kingboltene bør gjøres ofte, minst to ganger i året. Men da tar man vel også med de andre smøreniplene når man først er i gang? Jeg gjør det oftere enn dette, da jeg ikke har til hensikt å bytte kingbolter! har byttet både på PVn og Duetten og da vet jeg at det tar tid. Boltene er ikke billige de heller...
- Man vet jo aldri?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Post by Reodor57 »

Hei

Har kanskje snakket litt forbi hverandre når det gjelder ignitoren. Det jeg tenkte på var byggesettet, om det fungerer på 6 volt. Definitivt billigere enn det som bygges inn i fordeleren til drøyt 1600,- Det får man til 6 volt så det er ikke noe problem :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Post by Torbo2 »

Reodor57 wrote:Hei

Har kanskje snakket litt forbi hverandre når det gjelder ignitoren. Det jeg tenkte på var byggesettet, om det fungerer på 6 volt. Definitivt billigere enn det som bygges inn i fordeleren til drøyt 1600,- Det får man til 6 volt så det er ikke noe problem :-).
Her skal man helst vite og ikke tro?
Elektrokit i Sverige kan trolig svare på om det gå til 6-volts anlegg.
for hovedtransistoren det burde det går bra, da effekten og derved varmeutviklingen er vel lik som ved 12 volt. mer strøm, men mindre spenning.
Styrepulsen fra stiftene er jo også ganske høy med 6 volt, men det kan hende at enheten trenger sen mindre motstand innvendig for å får mer fart på hovedtransistoren?
B16 er vel heller ikke kravstor på coilspenning? Kanskje bare 8000 til 10 000 volt med vanlig pluggåpning?
Det kunne vært moro å prøvd.... Så kan man jo ha med kondensator klar til å montere med stiftetenning om det ikke skulle gå.
En test kan være å kjøre med kraftig belastning på motoren med 1 mm pluggåpning. Tårer motoren det uten å fuske, har man nok i reserve med vanlig pluggåpning.
- Man vet jo aldri?
Post Reply