Page 1 of 1

Forgassere som ikke er tett i huset

Posted: Sat 14 May 2016 12:24
by Reodor57
Fikk et tips i dag som jeg bare må videreformidle.
Det hender titt og ofte at jeg kommer over Zenith forgassere som er utette i flottørhuset. Noen er værre enn andre, men det er en jobb å få det justert inn til å bli tett. Forgasserne på B4B er spesiellt utsatt, men VN36 og VN34 er ikke unndratt fra feilen de heller. Materialet i forgasserne er av det lite medjørlige slaget, og det hender at en må kaste en ellers god forgasser på grunn av denne skjevheten.
Grunnen til at dette oppstår her jeg undret på en stund, men fikk svaret i dag. Luftfilteret er her med på å deformere toppen på forgasseren. Det er derfor svært viktig at det brukes støttestag på disse. Uten dette vil tyngden å filteret bøye toppen på forgasseren. Å rette f.eks en VIG30 forgasser lar seg til nød gjøre, men det er ren gambling. Den kan like gjerne brekke eller få sprekker. En VN34 eller VN36 som er skjev må som regel kasseres da huset er kraftigere og metallet like sprøtt.
Oppfordringen er derfor: Ikke kjør med luftfilter UTEN støttestag. Det vil på kort tid ødelegge forgasseren din.

Re: Forgassere som ikke er tett i huset

Posted: Sat 14 May 2016 14:20
by 445
Spennende å finne årsaken til problemet!
Når du skriver støttestag, så mener du festebraketten til luftfilteret? Den som festes i topplokksboltene?

Re: Forgassere som ikke er tett i huset

Posted: Sat 14 May 2016 14:34
by Reodor57
Ja. Men det finnes flere typer. Alt fra brakett festet med to bolter til stag festet med en. Poenget er at ikke forgasseren skal ta opp annet enn vertikal last.

Re: Forgassere som ikke er tett i huset

Posted: Sun 15 May 2016 23:34
by Reodor57
Bilde av braket b4b. Merk ekstra stag i underkant. Ryker dette ryker resten også.
Fester på luftfilter
Fester på luftfilter