Lavt oljetrykk ved oppstart av motor

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Post Reply
Trond Ivar Vestre
Posts: 6
Joined: Fri 01 Jan 2016 19:11

Lavt oljetrykk ved oppstart av motor

Post by Trond Ivar Vestre »

Jeg har overhalt min B16 motor og syns at det går lang tid før oljetrykksmåleren gir utslag etter oppstart.
Når motoren har gått noen sekunder ( 3 -5 sekunder) viser den et fint oljetrykk på 3,5 selv ved varm olje. Jeg syns at det er noen rare lyder
før den får opp oljetrykket og lurer derfor på om noen på forumet har erfaring med hvor lang tid det skal gå før oljetrykksmåleren
gir utslag etter oppstart.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Lavt oljetrykk ved oppstart av motor

Post by Torbo2 »

Det var litt tregt. Det er to ting du enkelt kan sjekke. Det er 1 om pakningen på oljefilteret ikke har forskjøvet seg slik at olje siger tilbake.
2 at fjæren i oljefilterhuset er på plass og holder filteret i spenn mot blokka.
Forresten to ting til: At blikket (en rund blikkplate) har kommet på plass med spalten opp. Samt at oljetrykkregulatoren ikke har satt seg fast. Den sitter også utvendig ved siden av oljefilteret. Sistnevnt er mer sjeldent...
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Lavt oljetrykk ved oppstart av motor

Post by uttern »

Takk for svar. Når jeg skiftet oljefilter la jeg merke til at det var to pakninger. La inn bare en pakning for trodde det skulle være bare en pakning. Kan det være grunnen gjerne?
Hvor finner jeg den runde blikkplaten?

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Lavt oljetrykk ved oppstart av motor

Post by 445 »

uttern wrote:Takk for svar. Når jeg skiftet oljefilter la jeg merke til at det var to pakninger. La inn bare en pakning for trodde det skulle være bare en pakning. Kan det være grunnen gjerne?
Hvor finner jeg den runde blikkplaten?
Du ser den på vedlagte bilde. Det er den som oljefilteret ligger inn mot.
IMG_2840.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Lavt oljetrykk ved oppstart av motor

Post by uttern »

Fint med slike fine folk som dere to. For en service å få bilder og forklaring. Dette må jeg sjekke I helgen. Gjerne det er så enkelt[WHITE SMILING FACE]

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Lavt oljetrykk ved oppstart av motor

Post by Torbo2 »

Håper det beste! Eller rettere sagt, det enkleste.
Grunnen til to pakninger er at noen tidligere ikke orket å pirke ut den gamle, men satte på en til for sikkerhets skyld. Eller at ikke skifteren så at det var en der fra før... ikke godt å si, men det er nok best med en pakning. ("O-ring"/Kvadrat-ring).
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Lavt oljetrykk ved oppstart av motor

Post by 445 »

Trond Ivar Vestre wrote:.... lurer derfor på om noen på forumet har erfaring med hvor lang tid det skal gå før oljetrykksmåleren
gir utslag etter oppstart.
Sjekket min nå i dag tidlig. Trykk på ca 3,5 kilo kom etter ca 3 sek.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Lavt oljetrykk ved oppstart av motor

Post by Reodor57 »

Tiden det tar er nok omtrent riktig, og en vil høre ventilen noen sekunder før trykket er helt oppe. Husk at på en normal bil med oljetrykkslampe vil denne slukke ved ca 0,5 kgs trykk. Med oljetrykksmåler ville denne også vært litt treg opp til fullt trykk. Det kan sitte en begrensning til som gjør at trykket kommer sent, og det er i koblingen mellom blokk og røret som går til instrumentet inne i bilen. Er det avleiringer her vil trykket forplante seg sent opp til viseren. Når du overhalte motoren håper jeg du også plukket ifra hverandre selve vippearmsbryggen da "røret" som vippearmene sitter på kan gro igjen. Har måttet rense flere, og denne er lett å glemme. Den har ikke noen innvirkning på trykket, men på lyden ved oppstart da oljen når frem til vippearmene raskere om denne er ren.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Lavt oljetrykk ved oppstart av motor

Post by uttern »

Takk for innspill Jeg vet ikke om vedkommende som overhalte motoren for meg sjekket dette. Får se hva jeg finner ut I helgen. To be continued..

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Lavt oljetrykk ved oppstart av motor

Post by Reodor57 »

Det har han nok sjekket, men røret til instrumentet satt jo igjen på bilen. Kan sitte noe i overgangen. Uansett er det ikke uvanlig lang tid. Som 445 sa tok det ca 3 sek Før hans var oppe på det trykket. På den motoren er alt innenfor toleransene, også oljepumpa. Har ikke startet opp vår pv og sjekket, men antar det tar omtrent den tiden der også. Den har gått ca 20000 etter overhaling av blokk. Toppen har vært med litt lenger, men har nyrene vippearmsbrygge med nyslipte vippearmer. Gir litt mer lyd i starten den også. Bruker god olje så er ikke bekymret.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply