B18 går på 3 sylindre

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by Reodor57 » Sat 03 Jun 2017 10:57

Fylle på kjølevæske er nok også lurt hehe. Ellers glimrende fremstilling. :-). Da vet en hvilke fallgruber en kan havne i. Det er også viktig at en bruker en avdrager som går i hullene i kamdrevet og ikke på kanten.
Da satser vi på en flott sommer når den kommer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by Torbo2 » Sat 03 Jun 2017 20:13

[quote="lystrupduett66"]Legger ved en godbit fra økten i går


Kjører pent, bremsene var myke og fine i går.

Til andre som evt lurer på hvordan man kan bytte kamakseldrev på B18:
1. Ta ut radiator, viftereim, vifte, reimskive til veiva og aliminiumsdeksel i den rekkefølgen. Hvis du vil unngå å kjøpe nye pakninger lønner det seg å ta en tynn kniv og skjære av disse før du tar av dekselet(dritviktig på bånnpanna, her kan man spare seg for mye jobb i ettertid)
2. Still inn kamakseldrevet og veiva slik at de to merkene på hvert drev peker rett mot hverandre. Dette kan gjøres ved f.eks. å jekke opp det ene bakhjulet, sette i 4. gir og snurre på hjulet til det stemmer. Hvis merkene ikke stemmer må dette gjøres etter kamakseldrevet er tatt av.
3. Bruk 36 mm pipe, helst med en lang arm til denne (husker ikke hva det heter, fåes på Biltema) til å løsne mutteren som sitter utenpå kamakseldrevet
4. Bruk en liten avdrager (også på Biltema) til å ta av kamakseldrevet
5. Ta på det nye drevet. Ekstremt viktig at de to merkene står mot hverandre når tannhjulet sklir inn! Eventuell etterjustering av dette kan gjøres ved behov. Sett drevet inn i sporet sitt, ta 36 mm pipa og bank forsiktig med gummislegge/hammer med trebit imellom, til staget fra kammen peker en snau cm ut gjennom drevet. Sett på mutteren og skru inn
6. Stram til 13-15 kgm med momentnøkkel
7. Sett delene tilbake på plass (husk at mutteren til reimskiva til veiva skal strammes til med 7-8 kgm)
8. Tut og kjør!


pkt 6. 13-15 kgm er i meste laget. Jeg bruker mellom 10 og 12 og Locktite. Gjengene er ikke alltid 100 der..
Ellers fin oppskrift!

User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 » Sat 03 Jun 2017 20:16

Vi smalt til med 14,5 kgm, da håper jeg ikke noe blir ødelagt...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by Torbo2 » Mon 05 Jun 2017 11:56

lystrupduett66 wrote:Vi smalt til med 14,5 kgm, da håper jeg ikke noe blir ødelagt...

Det er jo etter oppskriften fra Volvo, så det skal jo være greit.
Det er helt med omslipte og alternetive kammer det kan være problem, da stålkvaliteten er varierende og mange kammer er gjenbruk og gjengene er ikek alltid 100.

Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 » Mon 05 Jun 2017 12:10

Herlig:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by Torbo2 » Mon 05 Jun 2017 12:45

Må vel si at du imponerer med din vertikale lærekurve, og får ting på plass i "racingfart"!
Nevnte vel også at du hona sylindrene med presisjon, og fikk motoren til å gå pent.

Nå tenkte jeg denne skal gå i 50 år til før man trenger å gjøre så mye. En ettertrekking av topplokket i løpet av sommeren kan vel være på sin plass?
Du kan jo også innkjøre den med veksevis belastning gjerne noen sekunder med full gass innimellom så stempelfjærene få gått seg til. Men ikke bruk hel elelr halvsyntetisk olje før motoren er innkjørt - før 200 mil altså. :)

User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 » Mon 05 Jun 2017 12:52

Tusen takk for skryt og gode tips! Da sørger jeg for å få ettertrekket topplokket ila sommeren! 50 år ja, hehe, satser på det


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by 445 » Sat 26 Aug 2017 23:27

Hvordan har sommeren vært? Har Duetten gått som den skal?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 » Sun 27 Aug 2017 03:17

Duetten har kjørt over 200 mil uten noen problemer! Tenker å ta en liten høstservice nå snart


Sent from my iPhone using Tapatalk

Post Reply