B18 går på 3 sylindre

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by 445 »

Lykke til på EU-kontrollen i dag!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 »

Dette gikk jo rett til helvete.

Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by Torbo2 »

Uff da! Da blir det mer å gjøre i sommer...
Er vel i tvil om oljelekkasjen på girkassen, da noen vurderer svetting som lekkasje. Det gjør heldigvis ikke NAF, som jeg bruker.
Men lys og bremser er alle nøye på....
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by Reodor57 »

Oljelekk bak på girkasse kan også være fett fra mellomakselkryss. Slakk i hjullager merket ikke jeg. Virket veldig thight faktisk. Og bilen har bare en hjepesnekke.. Det elektriske må jo virke. Bremsene bak ble luftet, men kanskje ikke nok, evt at en bør dreie litt tromler slik at de blir like og pusse litt på båndene. Er ofte ikke store endringer som skal til her. Kan være at bremsesylinderne ikke er helt like også. Ellers virket ikke dette som helt katastrofe spør du meg. Bilen er tross alt 50 år. Spørsmålet er bare hva de mener med slakk i styringen. Det er ellers ikke krav til vindusspylere på denne. Det var ekstrautstyr selv om Volvo leverte med dysene. Om pumpa er gåen har jeg en som visstnok skal virke hjemme.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by Torbo2 »

"To hjelpesnekker" sår tvil om kunnskaper og funn på hjullager. Det er jo ikke kulelagre her som på nyere biler med forhjulstrekk. Dem skal ikke ha slakk, men her bør noe være tillatt, så lenge dem ikke er røket eller brummer.
Men nå må jo bilen inn igjen, så da er det bare å fikse...
Man bør jo gå et annet sted å vise bilen tror jeg....
User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 »

Mye god info her, høres ut som det har blitt stilt litt strenge krav... Bilen skal fikses, men spørsmålet er om jeg kan gjøre det alene på Sørlandet eller om jeg trenger kyndig hjelp fra dere i nærområdet. Drar til Grimstad i morgen eller på søndag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by 445 »

Slik jeg leser rapporten må følgende gjøres:
Justere bakbremser, inkl brekk
Sjekke hjelpesnekke, evt stramme
Stake opp vindusspyler
Rense tilhengerkontakten
Feste batteriet (viktig)
Sjekke om hjullager kan strammes, eventuelt bytte (ytre eller indre?)
Fikse hornet
Tørke olje av girkassen før neste visning.

Er dere enige?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 »

God plan, enig!


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by Reodor57 »

Høres riktig ut. Skulle vi tatt en runde på bakbremsene her i morgen formiddag? Ca 10?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 »

Tusen takk for tilbudet! Jeg har en avtale kl 11, men hvis vi sier 9, evt 14, kan det gå?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by 445 »

Det hadde vært interessant om dere gjør en vurdering på hjullager og hjelpesnekke med det samme.
Vi er på hytta, men du passerer jo oss på vei til Grimstad. Kunne jo tatt litt parkeringsplassmekk på noen av småtingene på veien?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by Reodor57 »

Da blir det 14. Liker ikke å måtte stresse. Tar selvsagt det vi kommer over/rekker
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 »

14 it is! Tusen takk! Og jeg slår veldig gjerne til på tilbudet til 445! Helt utrolig hvor snille dere er, jeg blir helt satt ut!


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by 445 »

Bare hyggelig. Kjenner jeg Reodor rett så blir det ikke mange oppgavene igjen til meg
Det er fint om dere ser på bremser, hjelpesnekke og hjullager som er lettere å fikse med verktøy og løftebukk.
På parkeringen hos meg blir det litt mer MacGyver-mekk
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 »

Knall!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply