B18 går på 3 sylindre

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 »

Hei igjen! Bilprosjektet har stått på stedet hvil i vinter, men er kommet litt i gang igjen nå. Åpnet aliminiumsdeksel foran bakelittdrev og fikk konstatert at det stemmer som automania og torbo2 sier - drevet har løsnet fra metallsenteret sitt. Dette kan dere se på vedlagt bilde.

Jeg hadde et reservedrev, men dette ble mistet i bakken under prosessen og er vel så å si ubrukelig. Har lagt ved bilde av dette også, hva sier dere?

Har kommet i kontakt med en type på finn.no som selger et drev, kan dere hjelpe meg å se om det ser bra nok ut? Annonselinken er: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... 6074168223

Kan evt bruke finnkode 71146601

En mulighet er å bestille fra jørgenrud, men vil helst ikke dette da det koster ~1500 kr.

Takk til torbo2 og 445 for hjelp med dette så langt!


ImageImage



Sent from my iPhone using Tapatalk
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by Torbo2 »

Kanskje best med nytt? Eller rett og slett bruke ditt gamle. Det ville vært rart om slik skulle skje en gang til. Statistikken er god for at ditt andre holder i mange år.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by 445 »

Torbo2: Hvis du ser på det nederste bildet, så ser du at noen av tennene er kantstøtt etter fall i bakken. Han lurer på om det likevel kan brukes.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by Reodor57 »

Hei. I mangel av noe bedre for hånden hadde jeg brukt dette og kjøpt meg et bedre med tid og stunder for å ha i reserve. Belastningen ligger ikke i tuppene men ca halvveis inn. Ha litt fett på tennene still det opp riktig i forhold til merkene, og klask det sammen. Tut og kjør ville jeg sagt. Om en ser godt etter har det gått tilsvarende skall av motsatt side for lenge siden uten at det har skjedd noe mer. Lykke til.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 »

Ok, da går jeg for det. Er det da lurt å fjerne den løse biten? I fare for at den vil ødelegge noe hvis den løsner når alt er montert?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by Reodor57 »

Helt klart. Ting har en lei tendens til å legge seg på feil sted til feil tid.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 »

Ok!
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by Torbo2 »

445 wrote:Torbo2: Hvis du ser på det nederste bildet, så ser du at noen av tennene er kantstøtt etter fall i bakken. Han lurer på om det likevel kan brukes.
Det har ingen ting å si! En prosent svakere enn et drev som er overdrevet sterkt bør gå i mange år. Dette har fibler på kryss og tvers, og det vil aldri sprekke innover.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by Torbo2 »

Reodor57 wrote:Hei. I mangel av noe bedre for hånden hadde jeg brukt dette og kjøpt meg et bedre med tid og stunder for å ha i reserve. Belastningen ligger ikke i tuppene men ca halvveis inn. Ha litt fett på tennene still det opp riktig i forhold til merkene, og klask det sammen. Tut og kjør ville jeg sagt. Om en ser godt etter har det gått tilsvarende skall av motsatt side for lenge siden uten at det har skjedd noe mer. Lykke til.
Støtter den! Tut og kjør! Slikt som du nå har opplevd kommer ikke til å skje din motor igjen! Er du engstlig, kan du kjøpe ståldrev. Det er litt dyrere og synger litt på turtall, som en kompressor, men det holder evig med god olje.
User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 »

Så godt å høre! Da føler jeg meg trygg på å sette inn det gamle drevet :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 »

Nå er bilen på veien igjen, går som en klokke! Tusen takk for all hjelp


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by Reodor57 »

Bra. Hyggelig å kunne bidra.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by 445 »

Herlig!
Vinn vinn - bilen går bra, og du har fått enda mer mekke-erfaring.
Kjør pent! Det kan jo tenkes at bremsene må "gå seg til" etter en lang vinter utendørs.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 »

Legger ved en godbit fra økten i går :)

Kjører pent, bremsene var myke og fine i går.

Til andre som evt lurer på hvordan man kan bytte kamakseldrev på B18:
1. Ta ut radiator, viftereim, vifte, reimskive til veiva og aliminiumsdeksel i den rekkefølgen. Hvis du vil unngå å kjøpe nye pakninger lønner det seg å ta en tynn kniv og skjære av disse før du tar av dekselet(dritviktig på bånnpanna, her kan man spare seg for mye jobb i ettertid)
2. Still inn kamakseldrevet og veiva slik at de to merkene på hvert drev peker rett mot hverandre. Dette kan gjøres ved f.eks. å jekke opp det ene bakhjulet, sette i 4. gir og snurre på hjulet til det stemmer. Hvis merkene ikke stemmer må dette gjøres etter kamakseldrevet er tatt av.
3. Bruk 36 mm pipe, helst med en lang arm til denne (husker ikke hva det heter, fåes på Biltema) til å løsne mutteren som sitter utenpå kamakseldrevet
4. Bruk en liten avdrager (også på Biltema) til å ta av kamakseldrevet
5. Ta på det nye drevet. Ekstremt viktig at de to merkene står mot hverandre når tannhjulet sklir inn! Eventuell etterjustering av dette kan gjøres ved behov. Sett drevet inn i sporet sitt, ta 36 mm pipa og bank forsiktig med gummislegge/hammer med trebit imellom, til staget fra kammen peker en snau cm ut gjennom drevet. Sett på mutteren og skru inn
6. Stram til 13-15 kgm med momentnøkkel
7. Sett delene tilbake på plass (husk at mutteren til reimskiva til veiva skal strammes til med 7-8 kgm)
8. Tut og kjør!


[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/201706 ... be592d.jpg[/img]
User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 »

Ødelegger du pakningen til aliminiumsdekselet (slik jeg gjorde) kan du lage ny med pakningspapir fra Biltema. Bare tegn opp og skjær ut, null stress.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply