B18 går på 3 sylindre

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by 445 »

Tror du at du reiser langs E18 i morgen eller søndag?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 »

Sannsynligvis i kveldingen i morra!


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by 445 »

Da høres vi! Husk å kjøre lett og variert med den nye toppen. Ta gjerne gamle E18, for der er det varierende fartsgrenser
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 »

Mottatt :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by Reodor57 »

Da var det meste av punktene på lista fiksa. Bremser demontert og bånd slipt og vasket med brakeclean. Håndbrekket var strammet maksimalt men tok "oppunder taket". Stag fra armen til motstående bakke ble demontert og påsveist ca 3mm i sporet. Det bedret stammingen med flere cm under bilen. Fant ingen slakk i hjelpesnekke, men litt på armen til styresnekka. Bare å dra til mutteren litt. Hjullageret ble strammet ett halvt hakk. Dvs pinnen inn horisontalt istedenfor vertikalt. Oljelekk på girkasse tror jeg er tidligere lekkasje fra motor. Ingen tegn til lekkasje, men den var litt oljevåt under buken. Kassa var full av olje. Konklusjon? Mekanikeren hadde noe rett, men også litt lite kunnskap om biltypen og hva som er normalt for bla hjullager av denne typen. Tilhengerkontakt og horn gjenstår før ny EU.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by Torbo2 »

Det var rask prosess!
DA håper vi det beste!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by 445 »

Bilen er i skrivende stund på vei fra Asker til Grimstad.
Satser på at turen går knirkefritt!
Tillegg nå litt før midnatt:
Fikk akkurat SMS fra Lystrup der det står "Turen går bare bra".
Satser på at det fortsetter. Nå tar jeg kvelden :arrow:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 »

Turen til Grimstad gikk knirkefritt, og jeg har en plan om å lodde ledninger og "rense opp" i det elektriske anlegget så fort som mulig. Ikke mye igjen nå!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by Torbo2 »

Imponerende effektive folk inni bildet her!
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by Reodor57 »

Greit når en vet hva en skal gjøre. Bremsebåndene hadde fått litt mer olje enn det så ut til på forhånd. En liten runde med flatfil og brakeclean, samt litt smergel og rens i tromler bør gjøre susen. Glideflater mot bla. deksel ble smurt med keramisk fett for å få det mest mulig likt. Et triks for at det da skal bli enda likere er å ta noen nedbremsinger med håndbrekket istedenfor å gire ned. Da vil båndene slipe seg likt til. Det var vel den vanskeligste jobben i dette tilfellet. Tok noen timer, men da skal det ikke trengs å åpnes på en stund. Ellers var motoroverhalingstempoet formidabelt! Jeg justerte forøvrig ventilene med en åpning på 0,5mm istedenfor 0,45 da jeg vet at overhalte ventiler banker seg litt til. En vet heller ikke når neste ventiljustering kommer til å bli foretatt. Bør vel tas etter ca 100 mil sammen med første oljeskift.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 »

Tilhengerkontakt og tut har blitt fiksa her nede på sørlandet. Bilen er klar for EU-godkjenning, og etter planen skal dette gjøres om 6 dager :D
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by 445 »

Supert! Har du fått kontakt med noen lokalt som vet hva hva en gammelbil er?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by Torbo2 »

445 wrote:Supert! Har du fått kontakt med noen lokalt som vet hva hva en gammelbil er?
Der er du inne på en typisk problem. EU-jyplinger i dag betrakter slitasje i en opphengsbolt, som aldri kan falle av, som om det skulle være en opphengskule, som derimot kan falle av (sprette ut) når den blir veldig slitt. Kuler er også smørefrie, selv om nen av oss sniker inn girolje med en sprøytespiss når de bli gamle, så tredobles levetiden. Olja løser opp opptørket fett og kulene blir knirkefrie. (- Men ikke gjør dette hjemme). Da blir jeg arrestert om noe får vite om dette.
Eks. På min VW Camper er ikke kulene kjent for å være evigvarende. Men for fire år siden fikk de en dråpe girolje, og de var like tighte og fine på siste EU-kontroll nå. Noe nvil sikert beskylde meg for å være lat og gjerrig. Kanskje, men jeg er i alle fall også ressursvennlig og liker å ta vare på gamle solide ting.
Dessverre er verden "konstruert" for kjøp og kast! Ikke bare biler, men nesten alt annet også i dag. Plastic fantastic?? :evil:
Eksempelvis skulle jeg bytte en drivrem til en Pfaff 360 symaskin. Men delen koster mer en vraket av en maskin.!
Så jeg må kanskje kjøpe en brukt maskin for å få tak i rem? Galemattias. Føler meg som Øystein Sunde som har mange delebiler med de samme feilene på, som han sang om..
User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 »

Ja det der er veldig irriterende Torbo2, synd at folk flest ikke setter pris på å ta vare på ting lenger.

Jeg kontaktet er lokal kar med duett her nede på Sørlandet og ble tipset om en fin sjappe som ikke var altfor nøye på PKK. Og hold dere fast: bilen er nå fullstendig lovlig på norske veier!


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
lystrupduett66
Posts: 118
Joined: Mon 18 Aug 2014 17:09
Location: Asker

Re: B18 går på 3 sylindre

Post by lystrupduett66 »

Image

Vakkert, ikke sant?
Post Reply