Jeg renoverer min B16. I tillegg har jeg 2 komplette motorer som også kan renoveres.
Renoveringsjobben vil nødvendigvis ta litt tid, og deler er heller ikke gratis.
Jeg har vært inne på tanken av å renovere en motor til med en gang, men så er jo spørsmålet om jeg vil få igjen det delene koster......?
Altså, hva er en nyoverhalt B16 verdt?
Hva er en nyoverhalt B16 verdt?
Hva er en nyoverhalt B16 verdt?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hva er en nyoverhalt B16 verdt?
Hei, jeg betalte 7k for min (med girkasse). Da hadde selger 5 år i forkant brukt over 20k på å renovere den. Det er eneste erfaringsdata jeg har å bidra med
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: Hva er en nyoverhalt B16 verdt?
Da synes jeg du gjorde et godt kjøp!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hva er en nyoverhalt B16 verdt?
Ting koster, men å få pengene igjen er nok vanskelig.
Jeg brukte mer enn 20 000 kroner bare i deler på min B20-motor for en tid tilbake. Da jeg solgte bilen fikk jeg vel bare en liten verdiøkning.
Men du verden så mye glede jeg hadde av bilen etterpå.
Så her er vel gleden ved å drive med hobbyene langt foran fortjenesten.
Det går nok an å få noen kroner i fortjeneste på en overhaling, men skal man regne på timebetalingen, blir det labert.
Verdiene er litt på en annen måte, uten at jeg kan forklare det, da jeg ikke er psykolog.
Men litt hobbyfilosofi sier at det vi driver med er godt for sjela.
Jeg brukte mer enn 20 000 kroner bare i deler på min B20-motor for en tid tilbake. Da jeg solgte bilen fikk jeg vel bare en liten verdiøkning.
Men du verden så mye glede jeg hadde av bilen etterpå.
Så her er vel gleden ved å drive med hobbyene langt foran fortjenesten.
Det går nok an å få noen kroner i fortjeneste på en overhaling, men skal man regne på timebetalingen, blir det labert.
Verdiene er litt på en annen måte, uten at jeg kan forklare det, da jeg ikke er psykolog.
Men litt hobbyfilosofi sier at det vi driver med er godt for sjela.
Re: Hva er en nyoverhalt B16 verdt?
Hva en motor kan være verd har jo litt med hva som er gjort med den også å gjøre. Om den er ombygget for blyfri, litt hvassere kam, avbalansert skikkelig, så vil den jo kanskje bli litt mer attraktiv også, samtidig som det setter større krav til at det som er gjort er skikkelig gjort. Om motoren går litt penere på litt høyere turtall for å holde følge med trafikken så gjør ikke det noe. Det øker nok verdien litt. Uansett hadde jeg holdt meg til en motor ad gangen.
Testet forøvrig en litt modifisert zentih VN34 med CO måler i går kveld. Den har nå fine "overganger", "lugger" minimalt på mellomgass og bruker ikke merkbart mer bensin. Co 3,5 og HC på rundt 230ppm på tomgang må sies å være akseptabelt. Det sies at på 200ppm er 99% av bensinen forbrent, mot uforbrent som er på 20000ppm.
De som har fulgt med på forumet har fått med seg litt av løsningen, men har gått litt videre etter dette, så nå må det bare verifiseres at det stemmer. B16 er en litt lunefull motor hvor ikke alle er like selv med likt oppsett ser det ut til. Skal derfor teste ut på Duetten også for å se om denne oppnår samme resultater. Co kan jeg få målt, men kjøring blir det litt værre med på den.
Testet forøvrig en litt modifisert zentih VN34 med CO måler i går kveld. Den har nå fine "overganger", "lugger" minimalt på mellomgass og bruker ikke merkbart mer bensin. Co 3,5 og HC på rundt 230ppm på tomgang må sies å være akseptabelt. Det sies at på 200ppm er 99% av bensinen forbrent, mot uforbrent som er på 20000ppm.
De som har fulgt med på forumet har fått med seg litt av løsningen, men har gått litt videre etter dette, så nå må det bare verifiseres at det stemmer. B16 er en litt lunefull motor hvor ikke alle er like selv med likt oppsett ser det ut til. Skal derfor teste ut på Duetten også for å se om denne oppnår samme resultater. Co kan jeg få målt, men kjøring blir det litt værre med på den.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Hva er en nyoverhalt B16 verdt?
Jeg tror også at jeg tar en motor ad gangen. Har nå fått oversikt over de fleste deleinnkjøpene.Reodor57 wrote:Uansett hadde jeg holdt meg til en motor ad gangen.
Finner ikke veivlager hos VP/Jørgenrud, men det er kanskje bare jeg som ikke kan lete?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hva er en nyoverhalt B16 verdt?
Du mener Rådelager og ikke bærelager. Nå er B16 og B4B like så Rådelagere finner du på den eldre B4B (276658 standard lager). De har dessverre kun standard og 0,40 underdimensjon igjen, så da gjelder det å finne en veiv som ikke trenger sliping... Ser mørkt ut for motorrenoveringer fremover om en ikke har B18 da.. Lurer på om jeg skal bestille meg et sett med lagere og stempelringer selv gitt mens de ennå har.. Evt så må en begynne å bestille i USA hvor dette var populære båtmotorer...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Hva er en nyoverhalt B16 verdt?
Ja, jeg mener rådelager. Vet om et par andre leverandører også. Sjekker der.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hva er en nyoverhalt B16 verdt?
Har sjekket priser på bla. ISKY kam i dag. De koster under halv pris av hva VP skal ha.Reodor57 wrote:Evt så må en begynne å bestille i USA hvor dette var populære båtmotorer...
Men, når jeg legger på frakt og moms så kommer jeg til nesten samme prisen, og da handler jeg heller hos VP.
Finner du en fin nettbutikk for lager i USA, så gi meg et tips.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen